• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Okunniga campare ett problem – kör sönder marken i naturreservat

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, det verkar ju vara en rad med hb som står nära stranden, vilket gör att de som kommer med pb måste gå 10-20 m längre. Mkt upprörande!
Visa bilaga 215475
Men att ställa ut bord o stolar är ju klart provocerande, det kan jag lätt förstå.
(Bilden från sr.se)
Och så var det väl något om att folk som skulle gå ut med sina hundar inte fick parkering också?
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
P4 Kristianstad, rapporterar om ” Simrishamn utreder parkeringskaoset”

Det är populärt att besöka Österlens stränder har jag förstått.

Tommy
Vi har nu i veckan kört Skåne runt. Det är mycket begränsat med husbilsplatser. I t.ex Kivik centralt finns inga centrala platser. Man flera turistdragande verksamheter i hamnen. I Vitemölla finns ca. 10 platser vid strand. I Simrishamn finns under 10 platser. Hoppas de som planerar fattar att husbilar önskar inte vara på Tobisvik camping. I Ystad har man fått till en ny central plats i hamnen med ca. 40 platser. Smyge hamn en av få gratisplatser som rymmer ca 50 fordon. Även Trelleborg har fått ny plats. Totalt finns det allt för få platser i Skåne. De räcker inte till för Skåningar samt övriga svenska. Länet är även ankomstlän för många utländska turister.

En annan fråga som man undrar över. Hur tänker Trafikverket vid sina rastplatser. Ingen mottagning för gråvatten o toa med fasta tankar. Man tycker tydligen att bussar o husbilar ska tömma i diken i SE. I Danmark samt söderöver i EU finns normalt tömning på nästan alla rastplatser. Man kan undra hur länga man ska blunda i SE. Man tycker tydligen att det inte är viktigt för på andra sidan diket kör bonden ut sin djurspillning så varför ska vi behöva lägga pengar på det på de för övrigt fina rastplatserna.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Vi har nu i veckan kört Skåne runt. Det är mycket begränsat med husbilsplatser. I t.ex Kivik centralt finns inga centrala platser. Man flera turistdragande verksamheter i hamnen. I Vitemölla finns ca. 10 platser vid strand. I Simrishamn finns under 10 platser. Hoppas de som planerar fattar att husbilar önskar inte vara på Tobisvik camping. I Ystad har man fått till en ny central plats i hamnen med ca. 40 platser. Smyge hamn en av få gratisplatser som rymmer ca 50 fordon. Även Trelleborg har fått ny plats. Totalt finns det allt för få platser i Skåne. De räcker inte till för Skåningar samt övriga svenska. Länet är även ankomstlän för många utländska turister.
Du generaliserar rejält när du säger att husbilar inte önskar vara på Tobisvik. Du kunde
gott hålla dej till din egen åsikt!!
En alldeles utmärkt ställplats på en avskild del av campingen för oss som är
beredda att betala för oss och det är många,
// Janne
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Du generaliserar rejält när du säger att husbilar inte önskar vara på Tobisvik. Du kunde
gott hålla dej till din egen åsikt!!
En alldeles utmärkt ställplats på en avskild del av campingen för oss som är
beredda att betala för oss och det är många,
// Janne
Jag är betalar gärna för mig, men jag undviker campingar. Har passerat stadiet med lekplatser som jag inte är intresserad av. Önskar tysta och lugna ställen utan stoj. Har på denna resa så här långt på 2 veckor endast övernattat gratis 4 nätter. Det var bara ett exempel, då jag vet att Simrishamnspolitiker tidigare tycker att det räcker med denna Camping. Självklart skriver jag vad jag tycker. Det har jag väl rätt till? Flera andra som vi under dessa dagar träffat och talat med tycker som jag. Min uppfattning är att de bilar som nu är ute i veckorna undviker betalplatser så långt det bara går. Själv är jag inte sådan, även om jag helt klarar mig serviceplatser 1 gång per vecka förutom att löpande bli av med sopor. Även det är lösbart med en större sopsäck i bilgaraget.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En annan fråga som man undrar över. Hur tänker Trafikverket vid sina rastplatser. Ingen mottagning för gråvatten o toa med fasta tankar. Man tycker tydligen att bussar o husbilar ska tömma i diken i SE.
Trafikverket säger sig, vad jag har förstått, inte ha uppdraget att ställa upp med tömningsfaciliteter för vare sig flyttbara eller fasta svart- och gråvattentankar. Mera formellt: det står inte i regeringens regleringsbrev till Trafikverket att de skall sköta det.

Att det ändå finns latrintömning för kassetter här och var, verkar de närmast betrakta som ett olycksfall i arbetet. Enligt vad jag läste för flera år sedan var inställningen: "De får vara kvar tills vidare. Vi tänker inte ta bort något, men vi bygger inte nödvändigtvis nya"

MVH
Hans
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Trafikverket säger sig, vad jag har förstått, inte ha uppdraget att ställa upp med tömningsfaciliteter för vare sig flyttbara eller fasta svart- och gråvattentankar. Mera formellt: det står inte i regeringens regleringsbrev till Trafikverket att de skall sköta det.

Att det ändå finns latrintömning för kassetter här och var, verkar de närmast betrakta som ett olycksfall i arbetet. Enligt vad jag läste för flera år sedan var inställningen: "De får vara kvar tills vidare. Vi tänker inte ta bort något, men vi bygger inte nödvändigtvis nya"

MVH
Hans
Då borde väl MP kunna grotta i det. De gillar ju att hålla på med skitsaker och kapitalförstöring.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Att få alla rastplatser i Sverige att ta emot svar och gråvatten vore en god miljö och turistvänlig satsning. Något för den nya styrelsen att arbeta med.
Ny och ny? Har inte sett, men kanske missat. Husbilsklubben har fixat tömning på ställplatser. Kanske kan vi få rabatt på fordonsskatten om vi hjälper Trafikverket att förbättra miljön.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Trafikverket säger sig, vad jag har förstått, inte ha uppdraget att ställa upp med tömningsfaciliteter för vare sig flyttbara eller fasta svart- och gråvattentankar. Mera formellt: det står inte i regeringens regleringsbrev till Trafikverket att de skall sköta det.

Att det ändå finns latrintömning för kassetter här och var, verkar de närmast betrakta som ett olycksfall i arbetet. Enligt vad jag läste för flera år sedan var inställningen: "De får vara kvar tills vidare. Vi tänker inte ta bort något, men vi bygger inte nödvändigtvis nya"

MVH
Hans
Sverige är ett u-land i många fall, att man från myndighetshåll har den typen av ”inte vårt bort”-attityd säger rätt mycket om vad man anser sig ha för roll i samhället, man är inte till för att främja medborgarnas och trafikanternas upplevelse av att vara just det i landet Sverige. Jämför med Norge, där det finns tömningsstationer och vattenpåfyllning om inte överallt så åtminstone tämligen tätt jämfört med världens präktigaste land (Sverige, om det inte framgick).

Det är inte för inte som man alltemellanåt funderar på hur det ser ut med möjligheten att bli dansk eller norsk medborgare..
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det är väl inga problem att byta till Norskt eller Danskt medborgarskap alls.
Sen om tömningsmöjlighet för toalett är en god anledning är ju upp till var och en att bedöma
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja, jag glömde skriva just det: Vi har kör från Övertorneå till Dubrovnic och det enda ställe jag har behövt betala, 20 kr, var i Norrtälje 2009. Resten av tömningarna 2008-2021 har varit gratis. Det är billigare att köra vidare än att betala 75 kr för en tömning, eller som på campingarna på Österlen: 100 kr/tömning. Vatten finns överallt.
Jag har uppfattat att ni är på Gotland en hel del och visst har Visby en bra och gratis tömningsplats vid reningsverket. Men ni är väl inte i Visby varje dag för era tömningar? Tipsa gärna om övriga gratisplatser på ön ;)
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Nu är ju inte ön stor, men finns det verkligen bara ett ställe att tömma på på hela Gotland gratis (publika toaletter exkluderat)
Kollade lite snabbt på HBP
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag ser bara enstaka tömningsplats-ikoner på HBP, Visby den enda avgiftsfria.
En del av de andra platserna på Gotland har möjligheter till tömning och fyllning men då bara om man står över natten (alt. betalar som om man skulle stå över natten).
Men visst, det är inte gott om platser att tömma på. Jag klarar mig, tack och lov, en vecka utan tömning, så är jag på Gotland längre än det så får jag planera in ett Visby-besök. För några år sedan åkta jag runt en del av en dag för att hitta någonstans att tömma. Kom till slut till campingen i Kappelshamn (tror jag det var) och ringde upp ägaren och frågade om det var ok att tömma, och hur mycket han ville ha betalt för det.

Problemet på många ställen är att de har egna avloppsanläggningar (3-kammarbrunnar) med begränsad kapacitet. Antalet kommunala reningsverk som har kapacitet är inte så stort.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
På den tiden vi drev ställplats tog vi 50:- för att tömma toa, gråvatten samt fylla färskvatten.
För dyrt tyckte en del, åkte 3 mil ToR till vägverkets rastplats. Då var det ju gratis
P.S De stannade inte på ställplatsen utan var i stenbrottet på Kinnekulle D.S
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det dyraste jag ha sett på Gotland är 40:- för att tömma toa, gråvatten samt fylla färskvatten. Men jag brukar alltid hitta små gratisplatser. Vis av skadan vill jag inte lägga ut dem, för då kommer det väl ett hundratal och vill tömma där. 4 bra platser från norr till söder är: Lauters hamn, Gardestugans ställplats, Visby reningsverk och Sandqvie i Öja.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Det dyraste jag ha sett på Gotland är 40:- för att tömma toa, gråvatten samt fylla färskvatten. Men jag brukar alltid hitta små gratisplatser. Vis av skadan vill jag inte lägga ut dem, för då kommer det väl ett hundratal och vill tömma där. 4 bra platser från norr till söder är: Lauters hamn, Gardestugans ställplats, Visby reningsverk och Sandqvie i Öja.
Förstår att du tänker ekonomiskt, men om du åker en omväg för att tömma gratis, hur lång omväg kan du köra för 40:- för att det skall löna sig? :)
 
Toppen