Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Bild: Svärfars bild från den gamla goda tiden.
Rubriken hittade jag ikväll hos SVT NYHETER.
I artikeln: En uppförandekod, hjälp till självhjälp skrev jag:
Pressens och samhällets syn på oss
Har i färskt minne tidigare somrars klappjakt på oss husbilsägare, arga insändare som i nyhetstorkans tider snappats upp av nyhetstörstande redaktioner och tråkiga historier om oss blir nyheter i pressen. Vet att ledningen för Husbilsklubben redan nu blivit kontaktad av pressen i anledning av våra påstådda parkeringsvanor.
Artikeln var riktad till oss själva, ett förslag till att ta initiativet att skapa ett gemensamt ansvarstagande för vår miljö, ett hållbart resande och visa samhället i övrigt detta. Ett stort åtagande, men det finns förebilder i världen som kan kopieras.
Har redan den här sommaren sett i pressen, ett antal beskrivningar om vår framfart runt om i Sverige, som jag tror de flesta av oss i Husbilsklubben inte känner igen oss i. Det betyder å andra sidan inte, att problemen inte finns. Säkert har det ökade antalet husbilar det senaste åren skapat problem på sina håll. Fullbokade ställplatser/campingar, okunskap och på sina håll ren och skär nonchalans, för regler, hänsyn och miljö, är säkert en stor del del av problematiken.
I kväll blev jag uppmärksammad på det här inslaget i SVT Nyheter:
Okunniga campare ett problem – kör sönder marken i naturreservat
Fler och fler skaffar husbil – men det är inte alla som har koll på lagar och regler. Terrängkörning, latrintömningar och tjuvcamping orsakar problem i naturreservaten längs den svenska kusten.
Okunniga campare ett problem – kör sönder marken i naturreservat
Fler och fler skaffar husbil – men det är inte alla som har koll på lagar och regler. Terrängkörning, latrintömningar och tjuvcamping orsakar problem i naturreservaten längs den svenska kusten.Avslutningen i notisen:
Fredrik Ståhlberg befarar att utvecklingen med allt fler husbilar riskerar att leda till begränsad frihet. På andra håll i Europa har myndigheter satt upp hinder för att hålla husbilar borta från hårt ansatta områden.
– Fortsätter det med misskötsamhet blir det nog så i Sverige också.
Utöver Skåne, Gotland och Kalmar län uppger även Halland och Västra Götaland att det finns problem med husbilar som bryter mot regler.”
Tyvärr tror jag att Fredrik Ståhlbergs siande om framtiden blir en verklighet även här i Sverige, om vi inte själva tar det här med miljö, ansvar och hållbart resande på allvar. Tror att vi måste skapa motivationen och sprida kunskapen om miljökonsekvenser och kunskapen om hållbart resande bland oss som gillar mobil fritid. Men samtidigt som vi själva söker rätta oss in i ledet, måste vi även gå ut och skapa en bättre image om oss som gillar husbilar, vårt fritidsintresse och sätt att resa, på ett positivt sätt.
Just nu känns det som en massa kritiska påståenden om oss, från alla möjliga håll och särintressen, får stå helt oemotsagda.
Det finns en del att göra för oss som gillar husbilar, branschen, men även samhället i stort, som måste acceptera att husbilsturismen kommit för att stanna och en anpassad infrastruktur måste skapas för att förhindra framtida konflikter.
Men att sprida den kunskapen, skapa en god image kring husbilslivet, det får vi nog själva ta ansvar för om det skall bli verklighet.
Tommy
Senast ändrad: