• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OK nu har jag en mygga i husbilen

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För tråden ovidkommande inläggen är borttagna!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är en stor fördel att ha en som går på 12V, då kan man använda den både då man är ansluten till 230 & när detta inte är tillgängligt.

Elektronikern

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Skakar liv i en relativ gammal tråd och undrar, som en del gjort gällande, att det finns en 12-voltsversion av Clas Olsons Mr Mosquito för 230 volt. Dagarna runt midsommar tillbringades på ett för myggorna MYCKET populärt ställe vilket tyvärr renderade i en sömnlös natt i vår husbil och också återuppväckte starka minnen från Hitchcocks film fåglarna. Hade tänkt köpa in ytterligare en för 230 volt och bygga om den till 12 volt, men varför göra sig besväret om det redan finns en sådan. Någon som har tips på en bra fungerande 12-voltsversion?

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2025
Dessa köptes från Wish
Har bara provat vid ett tillfälle ännu, då var det myggfritt.
Perfekt att sätta i ett usb-uttag eller strömadaptern/laddaren till mobilen.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Thermacells olika produkter skyddar oss, perfekt. Går på gaspatron, behöver ingen ström.
Enligt hemsida är den ej lämplig för inomhusbruk
"Säkerhetsinformation
Matta med myggmedel: Thermacell® Mosquito Repellent MAT

Bekämpningsmedel klass 3, Reg.nr 4775

Innehåller: d-Alletrin 0,5g.

Skadlig vid inandning. Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtids- effekter. Förvaras oåtkomligt för barn. Läs etikett före användning. Undvik utsläpp i miljön. Innehållet lämnas till godkänd avfallshanterare i enlighet med lokala/- regionala/nationella bestämmelser.

Användningsområde: Bekämpningsmedel mot mygg. Endast för utomhus bruk. Får endast användas i därtill avsedd apparatur. All annan användning är otillåten om den inte särskilt tillåtits."

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hmm, borde fungera. Om inte annat -billigt.
Myggfälla: Myggor landar i vad de tror är en hög med socker, men det är salt. Då blir myggorna törstiga och dricker ur korken, som myggorna tror är fylld med vatten, men det är vodka. Myggorna blir då fulla, snubblar i pinnen och slår huvudet i stenen.

1719952717830.png

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Myggfälla: Myggor landar i vad de tror är en hög med socker, men det är salt. Då blir myggorna törstiga och dricker ur korken, som myggorna tror är fylld med vatten, men det är vodka. Myggorna blir då fulla, snubblar i pinnen och slår huvudet i stenen.

Visa bilaga 234641
Fan, den här är ju hur "foolproof" som helst. Jag har dessutom info om att Larzan testat den själv..., och den funkade! :cool::D:applaus:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Visa bilaga 234641
Helsike att jag ska köra, måste dricka en öl så vi får en kork. Nåväl vi får väl stå stilla idag så kan jag fixa många fällor och ställa ut runt i bilen.

hakan43

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
16246
Medlemskap
2024
Denna lilla mygg honan har stuckit mig 9 gånger nu och väldigt duktig på att flyga.

Önskar tips på mygg utrotare för inomhusbruk som inte kostar för mycket.

Ser där finns dom med inbyggd gaspatron där man måste köpa patroner och då blir det ju dyrt och jobbigt och naturligtvis har man inga patroner när man behöver det. De utrotar heller inte myggen utan skrämmer iväg dem bara(så de kan planera en ANDRA ANFALLSVÅG)

Biltema säljer en för 55kr antar att den inte funkar så bra har du någon erfarenhet?

Vad har du för myggfångare, alltså inte flugfångare utan bara mygg?
Vi har aldrig haft något större problem inomhus, varken i husbilen eller hemma. Håll dörrar och fönster stängda, eller använd myggnät, så kommer de inte in. Med en flugsmälla tar du livet av dem som du ev. får syn på. "Problemet" brukar annars vara störst utomhus. Jag är en aning fundersam över om det är nyttigt att andas in de olika kemiska produkter, som är avsedda att döda eller hålla blodsugarna på avstånd. Googla och jämför vad som finns att välja på och vad som passar dej, du behöver inte "skjuta med kanon," Myggorna är trots att de är irriterande, små och ofarliga. Om du får kliande bett, hjälper det annars att badda med Alsolsprit, eller stryka på Aloe Vera Gel.

Olavi

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
36205
Medlemskap
2025
Enligt hemsida är den ej lämplig för inomhusbruk
"Säkerhetsinformation
Matta med myggmedel: Thermacell® Mosquito Repellent MAT

Bekämpningsmedel klass 3, Reg.nr 4775

Innehåller: d-Alletrin 0,5g.

Skadlig vid inandning. Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtids- effekter. Förvaras oåtkomligt för barn. Läs etikett före användning. Undvik utsläpp i miljön. Innehållet lämnas till godkänd avfallshanterare i enlighet med lokala/- regionala/nationella bestämmelser.

Användningsområde: Bekämpningsmedel mot mygg. Endast för utomhus bruk. Får endast användas i därtill avsedd apparatur. All annan användning är otillåten om den inte särskilt tillåtits."
Mr Mosquito innehåller d-Alletrin den med.

Toppen