• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Okänslig" granne, blev väckta med buller smällar och dieselrök ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi stannade till natten mellan lördag och söndag i Hallstahammar och kikade på slussarna och det var väldigt vackert.
Vi kollade noggrant på parkeringen så det inte stod camping förbjuden och ställde oss längst in på yttersta raden närmast vändplanen.
Sent på kvällen så kom en äldre 60tals fullsize buss och ställde sig på vändplanen så långt ut han kunde och backade mot oss, inget fel i det för det gick vända och han var inte i vägen.
Men 07:15 på söndagsmorgonen så vaknade vi av rejäla smällar och bilen fylldes snabbt med avgaser, han startade upp och bilen gick väl på hälften av cylindrarna och sköt och small samt en rejäl rökridå.
Frugan fick ta hunden och springa ut för att inte få huvudvärk resten av dagen.
Jag hängde mej på tutan och han körde fram 10 meter men det hjälpte inte mycket.
Så stod han och varvade small och lade rökridå i 5 min och jag såg nästan inte den blå bussen innan han skuttade iväg..
Usch vilket uppvaknande och vilken vidrig lukt.

Är detta vanligt att gamla 60tals bussar gör så eller glödde han stiften för lite.
Han tyckte nog iofs att det var lika jobbigt som vi..

Finns det inga krav på avgasutsläpp på äldre bilar?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: "Okänslig" granne, blev väckta med buller smällar och dieselrök ...

Är nog ganska vanligt på gamla fordon som inte haft så bra service på sista tiden många mil ojämn komp mellan cylindrarna dåliga spridare osv
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: "Okänslig" granne, blev väckta med buller smällar och dieselrök ...

Hej

Inte kul.
Troligtvis hade han tryckluftsbromsar och måste ladda upp trycket i 5-10 minuter innan han kunde starta färden.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: "Okänslig" granne, blev väckta med buller smällar och dieselrök ...

Hej B.Å.L.
Är du i "Hallsta" synd vi inte är hemma,då har du kunnat köpt en tårta och kommit över med.
Vi är i Tandådalen nu.
/Vidhem
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: "Okänslig" granne, blev väckta med buller smällar och dieselrök ...

Vi råkade ut för något liknande men det luktade och small inte, Ställplatsen vid Ullared förra måndagen stod en långtradare från Frode Larsens åkeri precis utanför ställplatsen på tomgång i åtminstone 4 timmar. Han hade dragit för i hytten skulle väl sova och i värmen ha AC igång. En annan långtradare ställde sig bredvid även han med motorn igång men dock endast i en timme, i alla fall var det tillräckligt för att vara väldigt irriterande. Sände ett mail till Gekå för att de skulle bli uppmärksamma på det som jag tyckte var ett problem eftersom de har skyltat i kommunen om tomgångskörning max 1 min.
 
Toppen