• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Okänd elkontakt i motorrummet på 2,8 JTD -05

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura SB632
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hejsan,
ganska långt ned i motorrummets främre vänstra (sett i färdriktningen) del på vår 2,8 JTD - 05 hänger det en 8-polig kontakt och dinglar i en sladd. Se strax ovan mitten i bifogad bild, där själva kontakten tyvärr blev suddig. Jag hittar ingen naturlig hemvist att ansluta/parkera kontakten i, och allt i bilen fungerar som det skall. Någon som vet vad detta är? En diagnoskontakt för servicen? Skall den hänga så fritt/oskyddat som den gör?

mvh
Mats S

Jag har också en sådan sladd hängande. Fick besked av en bilmek att det med största sannolikhet är en förmonterad sladd som ska kunna driva extraljus.

//Roger

Hej och tack för svar
Det finns ytterligare två sladdar som hänger, och de är uppenbarligen avsedda för dimljus eftersom de har 2-poliga kontakter och befinner sig i närheten av de förberedda dimljusurtagen i kofångaren/spoilern. Men att en 8-polig kontakt skulle vara avsedd för extraljus är jag lite undrande till ?

mvh
Mats

Tillbaka
Toppen