• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oj smutsiga dynor!!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej det är nog flera av er som läser markisen än områdesforum så jag sattsar här.

Säkert flera än jag som undrar hur tvättar jag bort fläckar på dynorna i bilen
varje mässa så står det ju nån nisse med mick under hakan och basunerar ut
och med en trollformel visar hur deras medel gör att dynorna blir som nya
Finns säkert någon av er som vet svaret.

PS vilken årsmodell försvann Fiats femte växel som överväxel???
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

jag köpte en ångtvätt för ca 300kr på Netto för något år sedan, en fantastisk apparat som tar bort smuts och fläckar på det enklaste sätt
dom dyrare maskinerna som man kan hyra är säkert mycket bättre och har högre effekt (kan producera mera ånga per tidsenhet) men en enkel maskin har fungerat bra för dom behov jag har

/Anders
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Hej hej!

Ångmaskiner kan nog vara bra men man ska se upp med den höga värmen för de finns en klar risk för att tyget krymper, sedan så är jag tveksam när de gäller ånga och tyg för att jag är ganska säker på att man inte får bort alla smuts, utan man bara sprider ut smutsen. när de gäller såpa så är de klar olämpligt att tvätta textil i för att de finns inget som är så svårt att sköja ut textil som tvål och såp produkter.

Det bästa tror jag är att ha bra tvättmedel i tvättmaskinen och tvätta på ca30 grader, de gör vi och det krymper inte och de blir rent.

/Gunnar
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Hej!

Det finns ångtvättar som även har sug i samma skaft. Har en sådan på jobbet där jag arbetar som städkonsulent. Nu kostar förstås den här maskinen ett gäng tusenlappar, närmare tjugo. Så tag kontakt med någon städfirma, kanske går det att hyra. Fast jag tror säkert du klarar dig med en betydligt enklare variant.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Hej Gurra !
Killarna som rekondar våra bilar har någon tvättmanick som tvättar o suger upp vattnet
samtidigt . Kan bara konstatera att det blir riktigt bra . Har man möjlighet att klä av
dynorna , så funkar det att tvätta i maskin .Brukar inte vara ett lätt jobb då det oftast
är knappar isydda . Är det inte allför smutsigt går det att skumtvätta .

Bosse Lindberg
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Hej Gurra,

Nar vi hade kopt var husbil 2006 sa var overdragen pa dynorna solkiga. Jag tog ur alla knappar och tog av overdragen, tvattade dem i tvattmaskinen pa 40 grader fintvatt lat dem hangtorka och lat en tapetserare satta i knapparna (20 st) igen. For det besvaret ville han ha 150 kronor. Overdragen blev jattefina och luktade gott.
 

kjell-owe

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hjärnarp
HBK-Nr
797
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

ang tvätta dynor tag kontakt med ångtvättbilen som finns över hela sverige många gånger tvättar dom mattor eller stolar då kanske dom kan ta dynorna till en billig peng
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Klädseln på våra dynor sitter som Lill Babs klänning i låten
"jag är en tuff brud i lyxförpackning" har man sett henne i den blå klänning hon bär när hon sjunger låten vågar man inte dra av tyget på dynorna, den sitter som ett ålskin, inget illa om Lill babs ho ä go å lyssna på.:D
Någon som har tagit bort och satt tillbaka så trångt och hur gör man ????

Gurra
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Hej! Jag tar upp denna tråd igen efter ett år.Kan man inte tvätta utsidan av husbilen eller rutor i husdelen?
Anders
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Klädseln på våra dynor sitter som Lill Babs klänning i låten
"jag är en tuff brud i lyxförpackning" har man sett henne i den blå klänning hon bär när hon sjunger låten vågar man inte dra av tyget på dynorna, den sitter som ett ålskin, inget illa om Lill babs ho ä go å lyssna på.:D
Någon som har tagit bort och satt tillbaka så trångt och hur gör man ????

Gurra
Hej
Om du vill bli tokig i ett naffs så kan du göra detta.:mad:Näst intill omöjligt på min Bustner:s dynor,finns säkert dom fabrikat som är enklare att ta av klädsen på.Har klätt om mina dynor men satte då inn längre dragkädjor så nu är det lite lättare ;)
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Det var väldigt roligt ha ha .Givetvis undrar jag om man kan ångtvätta utsidan utan risk för att man förstör tätningar och dyligt.Tvätta husbil begriper till och med jag att man kan.
Anders.:mad:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Anders B
ursäkta garvet ;)

Ångtvätt är nog inte att rekomendera, färgen släppte när man inom försvaret tvättade bilar, fett o olja rann oxå bort:swoon:
Högtryckstvätt tror jag inte heller på, Vanlig handtvätt en härlig vårdag är nog att rekomendera:music-icon:

Gurra
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Oj smutsiga dynor!!!

Ångtvätt men man får vara försiktig o ej hålla för nära,jag själv har en och har lyckats med att förstöra en bit av ratten!
Jag höll för nära o för länge. Men man lär sig ju av misstagen,jag har en kärcher om någon behöver låna./susanne
 
Toppen