De där lösa wincharna är sådär. De jag sett har ingen vidare dragkraft. Ofta uppges typ ”4000kg vid rullande last”. Problemet är att har man kört fast så är man ju knappast rullande längre.
De har oftast ett fäste för dragkroken men korta sladdar som inte når fram till batteriet...
Dessutom har de ofta så kort wire att det inte går att lägga den via ett eller flera brytblock.
Finns, typ u-järn, som man bultar fast en vanlig winch (Warn eller liknande) i och som har en fyrkantstapp på mitten av långsidan. Sedan har man motsvarande tapp bak och fram och kan således välja att ha winchen fram eller bak eller inte alls. Den är ok. Körde så själv ett tag.
Min winch sitter i ett svetsat fäste bultat i ramen (bakom stötfångaren) och kan hissa upp bilen i ett träd på enkel lina (vad nu det ska vara bra för, men så testade jag att allt höll).
Kan rekommendera en winch med nylonlina. Betydligt enklare att handskas med och väger inte lika mycket.
Komplettera winchen med en 5tons bogserstropp (finns på Jula), då kan du enkelt fästa wiren i ett träd, annan bil mm.
Angående däcket, kolla så det har ungefär samma rullomkrets som dina andra däck. Det kan slita sönder drivsystemet (beror på typ) om man har olika dimensioner på bilen.