• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ODB-II Auto Diagnostic Tool: Problem

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Jag har skaffat en ODB: V1.5 Super Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic Tool

Får inte kontakt med manicken.
Jag har bluethoot aktverad (i min iPhone) men hittar ingen ODB-II att ansluta till.
Jag har försökt hitta den med tändning avslagen, påslagen och med motorn igång.

Då jag ansluter (trycker dit) den så blinkar en röd lysdiod till som hastigast. Jag har ingen aning om vad den betyder. Är den felaktig, inkompatibel, felvänd eller kanske den ska blinka rött en gång?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ODB-II Auto Diagnostic Tool: Problem

photo-714747.jpg

Det skall tydligen vara "Wire eller WiFi" till iPhone.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Skit också.
Ja dongeln var ju billig. Bra mycket billigare än programmet. Så jag får väl köpa en annan variant.

Och sedan är det inte det programmet jag har? Jag har DashCommand.

Men i alla fall så fick jag ingen anslutning överhuvudtaget från själva telefonen till kontakten. Den dök aldrig upp som en bluethootenhet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet er sikkert manglende driver, hadde tidligere masse strul under windows med bluetooth enheter som en ikke kunne se. Mulig du kan finne en app som scanner for BT devicer i området og opptrer som driver for det meste - bruker ikke selv iPxxx enheter så jeg kan ikke si deg hvilken app som gjør BT om til wire for programmene.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Problemet er sikkert manglende driver, hadde tidligere masse strul under windows med bluetooth enheter som en ikke kunne se. Mulig du kan finne en app som scanner for BT devicer i området og opptrer som driver for det meste - bruker ikke selv iPxxx enheter så jeg kan ikke si deg hvilken app som gjør BT om til wire for programmene.

Jag kan ju testa med någon av mina andra datorer som har bluethoot och se om de kan upptäcka någon signal. Hittar inte de heller något så sänder ODB-enheten nog inte ut något.

Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Jag kan ju testa med någon av mina andra datorer som har bluethoot och se om de kan upptäcka någon signal. Hittar inte de heller något så sänder ODB-enheten nog inte ut något.

Jag har en enkel enhet med kabel och display om du bara ska läsa felkoder och släcka dessa. Har också en enhet för inspelning och loggning för test under körning.

JC

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag har en enkel enhet med kabel och display om du bara ska läsa felkoder och släcka dessa. Har också en enhet för inspelning och loggning för test under körning.

JC

Nja, jag är bara, liksom du, lite pryltokig. :p:
Ville se hur det fungerade. Men det gjorde det ju inte. Ska testa med några bärbara PC sedan om de nu kan hitta något i bluethootsrymden.

I

Ice-Man

Guest

Skulle tro att super mini varianten fungerar likadant som den något större (men liknande) modellen av OBD-läsare jag köpt.
Jag kör den som sagt dels med en Andriodtelefon (Torque) och dels med en dator (ScanXL) med Bluetooth - det har inte varit några problem att få igång på någon av enheterna.
Jag vet inte vilka appar som funkar under BT med iPhone... Kollade som hastigast, men hittade inget matnyttigt.

Min OBD-läsare börjar lysa så fort man sätter i kontakten, men för att få kontakt med den så har jag för mig att tändningen måste vara igång, men jag brukar alltid starta bilarna för att se datat.

I

Ice-Man

Guest

Knarrevik, Kiwi Wifi är inte ett standard OBDII-interface (ELM327) med Bluetooth!
Jag bad sonen kolla efter något i sin iPhone, men det verkar som om iPhone går bet här...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej den har kontakt via WiFi som namnet antyder!

Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest

Nej den har kontakt via WiFi som namnet antyder!

... och är en helt annan produkt än den som tråden avser.

Vem vet, det kommer kanske snart lika digert utbud till iPhone som till Android, men i dagsläget verkar det inte finnas någon app som funkar med ELM327-adapter via Bluetooth.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

... och är en helt annan produkt än den som tråden avser..

Jag ville visa hur trådskaparen kan få kontakt med sin iPhone och eftersom blåtand inte funkar finns alternativet med WiFi. Det finns ett 60-tal appar om man söker på OBD.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Men den WIFI dingsen koster det samme som 10 stk ELM Bluetooth ODB-II kontakter.
Greit for en med iPhone han kan jo kjøpe ELM + en billig Android for samme pris som WIFI boksen :D:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men den WIFI dingsen koster det samme som 10 stk ELM Bluetooth ODB-II kontakter.
Greit for en med iPhone han kan jo kjøpe ELM + en billig Android for samme pris som WIFI boksen :D:D

Nej, det misstaget har jag redan gjort!
Jag har 3 st Androider varav en var dyr (HTC Desire) och den kostade 4 gånger så mycket trots dålig kvalitet.
Billiga Androider gör ingen människa glad!

I

Ice-Man

Guest

Knarrevik, lägg band på dig - det gör jag så gott jag kan :) Låt inte detta bli en Android VS iPhone-tråd, det är den för viktig för - starta hellre en ny tråd i ämnet igen om du vill, eller bumpa en gammal tråd...

Vi kan väl bara konstatera att det funkar med den ena och inte med den andra (som det ser ut i dagsläget och så vitt vi vet).
Dessutom: Även den absolut billigaste Androidluren skulle nog kunna duga som diagnosverktyg.

Varken de första versionerna av Linux, MacOS System 1.0 eller Windows 1.0 var några höjdare med dagens mått mätt.
Varken Pong, Space Invaders eller ens Pac Man är särskilt imponerande jämfört med dagens arkadspel.
Hade någon lanserat något liknande idag så hade INGEN blivit imponerad.

Det jag vill ha sagt (igen) är att du måste se till vad som finns NU, inte det som fanns för ett par år sedan! Både Android och IOS har utvecklats och likaså hårdvarorna!

Måtte vi träffas på nån träff nångång och ta den här diskussionen över ett par öl - det hade varit mycket intressant :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag försökte bara att upplysa om möjligheten med ett bra OBD-alternativ för iPhone eftersom han ägde en sådan. Man byter inte telefon utan snarare verktyg för att kunna ta diagnoser med OBD.

Jag har tagit dig på orden och beställt en sådan manick och skall testa med mina Androider och återkommer med resultatet. Tyvärr har jag inga större förhoppningar men osvuret är bäst.

Jag var också Androidfrälst liksom du men har kommit på andra tankar liksom de flesta andra efter att ha testat annat alternativ.

I

Ice-Man

Guest

Det är en kul pryl som är riktigt nyttig, dessutom till en mycket ringa kostnad (om man inte räknar in att man behöver köpa till en Android eller dator förstås).

Androidfrälst är väl att ta i, men eftersom det inte finns något bättre alternativ idag så får det gå an :)
Apples sätt att hantera sina användare ställer jag bara inte upp på - oavsett hur bra produkt de släpper! Sin övriga "boskap" kan de gärna fösa runt, men de som studerat dem lite upptäcker snart en del konstigheter. Jag startade en ny tråd om bl.a. det här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63620/

Vi fortsätter VS-diskussionen i den tråden så låter vi denna tråden vara till det den var avsedd för, nämligen OBDII (via BT).

Skall bli trevligt att höra om du gillar OBDII-interfacet och vad man kan hitta på. Kör det gärna med en PC oxå. Tänk även på att olika bilar stödjer olika funktioner i OBD-standarden. Det är oxå stor skillnad på hur ofta olika bilar uppdaterar via OBDII, min Chrysler 300c hemi uppdaterar t.ex. flera gånger per sekund, medan min V70R uppdaterar max 1 gång/s vilket gör att det känns lite segt - men man får ju hur som helst ut informationen man vill ha ändå.

Toppen