• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

I

Iveco 35

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Om jag istället när jag skrev inbjudan hade skrivit bara träffavgift så hade vi inte haft problem med varken el eller anvisade platser. Ber om ursäkt för detta fruktansvärda misstag.
Vänligen Olle.:D
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Jag ska till bonden i början av veckan och flera här som visat intresse att hänga på, från en annan tråd jag har
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Ska ta och kolla terångkörnningslagen lite noggrannare innan jag åker dit. Men han har en stuga nere vid stranden, där det gäller. Så det kan ju vara en förmildrande omständighet. Enklast är väl att Husbilsklubben, tillsammans med LRF sätter sig ner och tittar på förutsättningarna, för att hitta liknande lösningar. Borde ju gå att lägga in om dispans, söka tillstånd mm.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Som information kan jag nämna att vi redan på vår ställplatslista har lagt in dom ställen som kallas "Bo på lantgård"

I övrigt så är alla förslag på ställplatser välkomna, kontakta gärna vår kommungrupp som arbetar med såna frågor.

Det är som jag skrivit i andra trådar, campingplatser är vi redan väl tillgodosedda med i Sverige. Men vi inom HBK vill få fler och fler att inse att det vore bra med andra alternativ för oss husbilsåkare dvs. ställplatser.

/Leif
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Ska ta och kolla terångkörnningslagen lite noggrannare innan jag åker dit. Men han har en stuga nere vid stranden, där det gäller. Så det kan ju vara en förmildrande omständighet. Enklast är väl att Husbilsklubben, tillsammans med LRF sätter sig ner och tittar på förutsättningarna, för att hitta liknande lösningar. Borde ju gå att lägga in om dispans, söka tillstånd mm.

Kan man inte bara sätta upp en skylt med Privat väg? Då är det inte terräng längre...
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Hej dom som har ungdomar med sig som vill ha data o tv drar ganska mycket ström,jag tror att de e vi själva som har håsat upp husbilsåkandet med allt man vill ha med sig,så det är nog utveckligen som har gjort att campingägarna sätter upp elurtag /kenneth:wub:
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Om campingen har 50 elplatser servicehus bastu tvätt vad kostar abonnemanget kanske gjort investeringen för 20 år sedan då det var mycket husvagnar och sen kommer det självförsörjande husbilar som vill tvätta och utnyttja servicen på kamping platsen men nej att bidra till abonnemangskostnaden. Vad att göra säkra ner, eller obligatorisk el
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Elstolpar som installerats för 20 år sedan borde väl vara avskrivna vid det här laget. För övrigt borde dom också betalat sig med råge. Att man tvingar på folk el i ett sådant läge är nog mera att man inte vill avstå för dessa jätteintäkter. Campingarna får väl finna sig i att kunden bestämmer vad han vill åtnjuta & således vill betala för

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Elstolpar som installerats för 20 år sedan borde väl vara avskrivna vid det här laget. För övrigt borde dom också betalat sig med råge. Att man tvingar på folk el i ett sådant läge är nog mera att man inte vill avstå för dessa jätteintäkter. Campingarna får väl finna sig i att kunden bestämmer vad han vill åtnjuta & således vill betala för

Bennie


Det är nog kunden som får finna sig och antingen betala eller välja en annan camping.
Tycker att valfriheten är bra men campingen har ju också valfrihet och ett tvång att bli lönsam. Klart att campingen tjänar mer pengar på en elplats än en utan el.
Är då elen framdragen så blir det ju sämre förtjänst om den inte säljs.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Det är nog kunden som får finna sig och antingen betala eller välja en annan camping.
Tycker att valfriheten är bra men campingen har ju också valfrihet och ett tvång att bli lönsam. Klart att campingen tjänar mer pengar på en elplats än en utan el.
Är då elen framdragen så blir det ju sämre förtjänst om den inte säljs.

Konstig inställning, då skulle en affär kunna säga : "Om du inte köper kött så kan du gå någon annanstans. Vi har installerat en ny chark & den måste betala sig".:D

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Som företagare kan det ju också vara så att det är bättre att slippa de allra minst betalningsbenägna kunderna, mönstret går ju ofta igen, då är allt i både butiken och
serveringen för dyrt också, för det finns ju billigare i snabbköpet någon mil bort? Med lite tur kommer det någon som inte ser riktigt så noga på kronorna? :wink:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Konstig inställning, då skulle en affär kunna säga : "Om du inte köper kött så kan du gå någon annanstans. Vi har installerat en ny chark & den måste betala sig".:D

Bennie
Men det är väl så det är, eller bestämmer Du priset i affären? :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Campingplats = Tält - Husvagn - Stuga

Varför ska man betala dubbelt när man åker husbil - Husbilen är redan betald och har det som campingplatsen erbjuder oss vuxna.
  • Solenergi finns och blir över
  • Vatten finns överallt
  • En plätt att stå på finns överallt
  • Trådlöst bredband och Tv-mottagare tar man med sig hemifrån
Hur svårt är det att åka husbil utanför campingplatserna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Men det är väl så det är, eller bestämmer Du priset i affären? :D

Det är klart att jag inte bestämmer priset men det var väl heller inte vad jag skrev. Det handlar om att tvingas utnyttja grejer (eller köpa varor) som man inte vill ha. Läs gärna en gång till så kanske 25öringen trillar ner:D.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Det är klart att jag inte bestämmer priset men det var väl heller inte vad jag skrev. Det handlar om att tvingas utnyttja grejer (eller köpa varor) som man inte vill ha. Läs gärna en gång till så kanske 25öringen trillar ner:D.

Bennie

Jaja jag förstår precis hur du menar. Men du måste förstå mitt tänk också.
Man tvingas ju inte till att köpa men man tvingas ju att få det på köpet om man nu köper.
Jag kan förstå de som väljer att sälja platsen med el, det handlar om att kulorna måste in.

När vi står på anordnad plats så väljer var vi vill stå, om det då inte går att köpa en plats utan el så köper vi en med el. Men de brukar sällan kosta över 250:- ändå.
Ibland får man helt enkelt göra valet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Kortautomat på toa, dusch, diskplats, grillplats, badplats, tömningsplats, vattenpåfyllning o.s.v är kanske vad som önskas, blir ju knappast billigare, pengarna måste ju in, annars finns det ingen plats att komma till, men man bestämmer ju själv? Vad är det som diskuteras, ofta ca 30 kr varav många gör av med några Kw till ac, batteriladdning och kylskåp på sommaren, och dessutom värme vår och höst? :wideeyed:
 
Toppen