• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obesiktad utomlands......

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Har varit i kontakt med försäkringshandläggare på ett av våra större försäkringsbolag och fått information om vad som gäller då man vistas utomlands med husbilen en längre tid.
Om bilen inte blir besiktad och körförbud inträder, gäller inte bilförsäkringen. Försäkringen övergår då med automatik till att bli "avställningsförsäkring" om premien är betald. Sådan avställningsförsäkring gäller dock endast i Sverige.
Dessutom gäller att även om bilen är besiktad och godkänd, gäller husbilsförsäkringen endast 3 månader i utlandet. Förlängning av försäkringen efter 3 månader i utlandet kan från fall till fall bli förhandlingsbart vid kontakt med försäkringsbolaget.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Goldfinger, nu har du pratat med ett proffs så uppgifterna är säkert riktiga.

Det här med att bilen är obesiktigad och därmed gäller inte försäkringen har jag fått lära mig den hårda vägen. Arbetade i Madrid, hade en svenskreggad Porsche och missade besöka Sverige för besiktning. Det är dyrt med biltransport mellan Madrid och Malmö, som var den enda lösningen den gången.

Däremot är det en nyhet för mig, det du skriver; "Dessutom gäller att även om bilen är besiktad och godkänd, gäller husbilsförsäkringen endast 3 månader i utlandet."

Nu sitter jag i Spanien och har inte tillgång till våra försäkringspapper, men jag trodde mig läst det finstilta ganska noga och jag kan inte dra mig till minnes att jag läst om begränsningen på 3 månader utomlands. Vi har bilen försäkrad i Folksam.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Ni som har försäkring genom HB-klubben och har FOLKSAMS försäkring... bör ha fått vilkoren..... annars kommer de här i bifogad fil....
Jag har skummat igenom avtalet.... och ingenstans hittar jag att om man vistas utomlands så gäller den bara i tre månader.... Det strider mot all förnuft...:swoon:
Just nu kan jag inte heller se i avtalet eller i några aktsamhetskrav att HB:ens försäkring inte skulle gälla om man är utomlands och bilen har misat en besiktning... men med min dyslexi kan jag ju lätt ha missat något så om någon är mer uppmärksam än jag... så är säkert många i Hb-klubben tacksama om den som hittar att försäkringen inte skulle gälla vid utlandsvistele om man har missat besiktningen.....
Ett avtal kan inte ha dolda vilkor.... tänk ifall man hade ett som säger att om det kommer vägsalt på bilen så gäller inte rostgarantin.:twitcy:... Däremot tror jag att bolagen har en praksis att säga att försäkringen inte gäller....men det är inte det samma som ett vilkor... så skulle det bli en tvist och man tar striden och har bra förklaring... så är jag säkert på att man har stor chans att vinna :yes:...
Många försäkringsbolag i dag vet att många kunder tar INTE strid... därför kör försäkringsbolagen över så många de kan :swoon:
Jag hade varit lycklig om försäkringbolagen godtog en märkerverkstads "besiktning" när man är utanför det land man har sitt fordon registrerad i....

Varma hälsningar
Peter & Wovi o Criss

I FOLKSAMs vilkor maj 2011 hittade jag på sidan 6 följande..

Var försäkringen gäller

3.
Försäkringen gäller i EES-länderna samt i
de övriga länder som är anslutna till systemet
med grönt kort. Försäkringen gäller även under
transport mellan dessa länder.
Avställningsförsäkring enligt punkt 48–52
gäller dock bara i Sverige.
Trafikförsäkringen gäller alltid i hela världen
enligt trafikskadelagen (TSL) för skada
som i följd av trafik med svenskregistrerat fordon
tillfogas svensk medborgare eller den som
har sin hemvist i Sverige

Så har man en försäkring som gäller bara tre månader utomlands så är mitt tipps byt försäkringsbolag.... men jag är nästan 100% säkert att den goldfinger pratade med viste inte vad han pratade om:twitcy:... Så du Los Suecos kan med största sannolikhet ta ett lugnt och njuta av värmen i söder....


Har varit i kontakt med försäkringshandläggare på ett av våra större försäkringsbolag och fått information om vad som gäller då man vistas utomlands med husbilen en längre tid.
Om bilen inte blir besiktad och körförbud inträder, gäller inte bilförsäkringen. Försäkringen övergår då med automatik till att bli "avställningsförsäkring" om premien är betald. Sådan avställningsförsäkring gäller dock endast i Sverige.
Dessutom gäller att även om bilen är besiktad och godkänd, gäller husbilsförsäkringen endast 3 månader i utlandet. Förlängning av försäkringen efter 3 månader i utlandet kan från fall till fall bli förhandlingsbart vid kontakt med försäkringsbolaget.
 

Bilagor

  • S3001.pdf
    290,7 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Försäkringens giltighetstid utomlands begränsas av giltighetstiden för det GRÖNA KORTET som är 3 månader. Eftersom alla EU länder och även en del länder utanför EU är anslutna till GRÖNA KORTET ÖVERENSKOMMELSEN , så gäller den 3 tremånadersregel som följer med kortet. Det finns ingen skrivelse eller paragraf i någon Svensk försäkring som ger försäkringsskydd för bil utomlands längre tid än 3 månader.
Om du tar en bil utomlands utan att ha ett GRÖNT KORT från ditt försäkringsbolag kan dom neka ersättning vid skada. Dessutom kan det bli problem med den lokala myndigheten, då GRÖNA KORTET är det vedertagna beviset på att man har en giltig försäkring och giltighetstiden på kortet är normalt bara 3 månader.
Det är upp till respektive försäkringsbolag hur dom är villiga att förlänga GRÖNA KORTET efter 3 månader om bilen vid tillfället fortfarande är utomlands.
För att kringgå regeln med GRÖNA KORTET kan jag tänka mig att man från utlandet kan beställa nytt GRÖNT KORT via internet eller telefon och det blir då skickat till din hemadress i Sverige. Härifrån kan man be den person som tar hand om posten/ser till huset/lägenheten, att skicka dokumentet till en av dig framtagen lämplig adress på din vistelse ort utomlands. Detta är bara min teori hur man kan kringgå systemet. Kanske har jag missat nå't.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Från M:s hemsida:
"
HÄR MÅSTE DU HA MED DIG ETT GRÖNT KORT
Gröna kortet är ett bevis på att bilen har en gällande trafikförsäkring i
Sverige. Försäkringen gäller i de länder som omfattas av det s k Gröna
Kortavtalet. I det avtalet ingår de flesta europeiska länderna. Bilar från
anslutna länder kan fritt köras över gränserna utan att särskild försäkring
behövs.
Men i dessa länder behöver du dock ha med dig ett Grönt Kort:
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Iran, Israel, Marocko, Makedonien,
Moldavien, Ryssland, Serbien och Montenegro, Tunisien, Turkiet
Ukraina, Vitryssland
* Kosovo omfattas inte av Gröna kort-överenskommelsen. Reser du i Kosovo


gäller inte din bilförsäkring. (För aktuell information se
www.tff.se )
Saknar du grönt kort vid gränsen till något av dessa länder, måste du vid
tullstationen betala en extra trafikförsäkring för den tid du tänker använda

bilen i landet, en gränsförsäkring.

Dessutom är det fel att inte garagefösäkringen gäller utomlands. Det gör den på mitt försäkringsbolag. Det har jag skriftligt på.
//W

 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Vi fick automatiskt körförbud när vi övervintrade.Vi fick motorproblem på hemvägen i Frankrike och Folksam konstaterade att vi hade körförbud men det var inga problem med ersättningar.
Vi beställde besiktning ca. 5 veckor före beräknad hemkomst.Körde närmaste väg till bes.Inga problem.
HaDe Hasse

Glömde att skriva att vi varit ute i europa 5 månader och var på väg hem när skadan intäffade.Det blev bärgare & verkstadsbesök Folksam tog kostnaderna utan problem.
HaDe Hasse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Goldfinger, föreslår att du läser på lite bättre, eller söker upp en bättre rådgivare innan du påstår sånt här på forumet.

Citerar, "Försäkringens giltighetstid utomlands begränsas av giltighetstiden för det GRÖNA KORTET som är 3 månader."

Som du ser på Wizards utdrag från M´s hemsida, att inom EU gäller överenskommelsen om "gröna kortet" dvs man accepterar varje lands gällande trafikförsäkring. Man behöver dock INTE ha det gröna kortet med sig fysiskt inom EU.

Därmed faller väl argumentet med 3 månaders regeln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Ett tips till Goldfinger byt försäkringsbolag snarast :twitcy:..... mitt gröna kort gäller ett (1) år.....
Sen tror jag att köra tillfälligt obesiktad utomlands inte är något brottsligt.... har aldrig hör talas om att någon har åkt dit... Tror inte ens att det finns med i trafikförordningen.... Här har nog politikerna missat något.... sen gör försäkringsbolagen sina egna bedömningar trotts att de har inte lagligt stöd för sina påstående... :swoon:
Nu är det så att jag önskade att man kunde lösa detta på ett förnuftigt sätt... för självklart vill jag inte köra obesiktad.... men har man 2629 km till besiktningen så är detta inte häller förnuftigt :swoon:vare sig ur trafiksynpunk, miljömässigt och ekonomiskt...

Försäkringens giltighetstid utomlands begränsas av giltighetstiden för det GRÖNA KORTET som är 3 månader. Eftersom alla EU länder och även en del länder utanför EU är anslutna till GRÖNA KORTET ÖVERENSKOMMELSEN , så gäller den 3 tremånadersregel som följer med kortet. Det finns ingen skrivelse eller paragraf i någon Svensk försäkring som ger försäkringsskydd för bil utomlands längre tid än 3 månader.
Om du tar en bil utomlands utan att ha ett GRÖNT KORT från ditt försäkringsbolag kan dom neka ersättning vid skada. Dessutom kan det bli problem med den lokala myndigheten, då GRÖNA KORTET är det vedertagna beviset på att man har en giltig försäkring och giltighetstiden på kortet är normalt bara 3 månader.
Det är upp till respektive försäkringsbolag hur dom är villiga att förlänga GRÖNA KORTET efter 3 månader om bilen vid tillfället fortfarande är utomlands.
För att kringgå regeln med GRÖNA KORTET kan jag tänka mig att man från utlandet kan beställa nytt GRÖNT KORT via internet eller telefon och det blir då skickat till din hemadress i Sverige. Härifrån kan man be den person som tar hand om posten/ser till huset/lägenheten, att skicka dokumentet till en av dig framtagen lämplig adress på din vistelse ort utomlands. Detta är bara min teori hur man kan kringgå systemet. Kanske har jag missat nå't.
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Goldfinger, föreslår att du läser på lite bättre, eller söker upp en bättre rådgivare innan du påstår sånt här på forumet.

Citerar, "Försäkringens giltighetstid utomlands begränsas av giltighetstiden för det GRÖNA KORTET som är 3 månader."

Som du ser på Wizards utdrag från M´s hemsida, att inom EU gäller överenskommelsen om "gröna kortet" dvs man accepterar varje lands gällande trafikförsäkring. Man behöver dock INTE ha det gröna kortet med sig fysiskt inom EU.

Därmed faller väl argumentet med 3 månaders regeln.

Jag håller med att den representant på försäkringsbolaget jag varit i kontakt med har varit ovetande om vad som gäller generellt och för andra bolag. Jag har också tittat på det Gröna kort som jag har för tillfället som är utfärdat av samma bolag och där är specificerat 3 månaders giltighet. Förmodligen har försäkringsbolagen olika policy för giltighetstid för det Gröna kortet. På denna punkten får jag nu ta ett steg tillbaka och jag beklagar de felaktiga uppgifter som jag erhållit och tyvärr förmedlat vidare här på forumet.
Nu var ju mitt ursprungliga svar ett inlägg på om försäkringen gäller utomlands då bilen har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning. I detta fall så gäller väl samma regler som i Sverige att om bilen inte blir besiktad i tid och körförbud inträder, då gäller väl inte heller försäkringen, såvitt man inte har ett mycket generöst försäkringsbolag. I det bolag jag har övergår bilens försäkring med automatik till avställningsförsäkring då körförbud inträder och är meddelat från Transportstyrelsen. Det innebär att trafikförsäkringen försvinner.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Läs mitt inlägg nr 26 Där faller ditt antagande.Jag tycker att du får byta f-bolag.
Du måste själv ställa av fordonet innan f-bolaget kan ändra till garageförs.
Om bilen får automatisk körförbud så innebär inte det att den är avställd.
Vi kontaktade transportstyrelsen när vi upptäckte fadäsen och svaret blev beställ en tid för besiktning innan ni reser tillbaka till Sverige
HaDe Hasse
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Hej Hasse, tack för ditt svar.
Jag inser att mitt försäkringsbolag förmodligen inte agerar som andra. Den information jag fått av dem muntligen och från två olika personer hos bolaget, är att när dom får information från Transportstyrelsen om att körförbud inträtt så överförs försäkringen med automatik (hos detta bolag)till avställningsförsäkring.
Detta förfarande från försäkringsbolaget är jag nöjd med och kommer inte att byta bolag, då jag inte har för avsikt att kör min bil om den har körförbud.

Beträffande ditt inlägg 26, så var det ju inte Trafikförsäkringen som utnyttjades, utan motor/vagnskasdeförsäkringen. Sådana delar kan ju fortfarande vara giltiga i en avställningsförsäkring.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Nedanstående svar fick jag ifrån transportstyrelsen 2011-01-24

Hej Eva!

Om fordonet inte inställts till kontrollbesiktning i Sverige inom ordinarie
besiktningsmånad inträder körförbud. Eftersom fordonet har körförbud i Sverige bör Du
innan hemkomsten beställa tid på någon besiktningsstation dit Du får åka närmaste
vägen trots körförbudet.

Vilka besiktningsregler som gäller i övriga EU kan vi inte svara på. Kontakta
resp. ambassad/konsulat för information.

Risken är att om Du blir stoppad av främmande länders myndigheter, och det
uppdagas att fordonet har körförbud i hemlandet, kan fordonet bli föremål för granskning
innan det hela är utrett.

Med vänlig hälsning

Victor Ayoub
Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Start - Transportstyrelsen
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Hej igen, jag har tagit del av ditt svar från Transportstyrelsen, tack!

Angående försäkringens giltighet så har jag efter all uppståndelse här på forumet efter mina senaste inlägg i ärendet "lusläst" försäkringsvillkoren från de vanligaste Svenska försäkringsbolagen. Jag kan då konstatera att försäkringsskyddets giltighet vid skada om bilen framföres med körförbud kommer att bli föremål för utredning, varvid skadeersättningen kommer att bli reducerad eller i värsta fall helt utebli. Detta beroende på att man vid framförande av bil med körförbud inte uppfyller del av de aktsamhetskrav som som är uppställda för försäkringens giltighet. Slutsatsen är alltså att det finns ett försäkringsskydd, men det blir helt avgörande hur försäkringsbolaget uppfattar att körförbudet påverkat skadeärendet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Obesiktad utomlands......

Under alla förhållanden är det nog en bra regel att få "skriftligt på" att f-bolaget tar på sig ansvaret för en händelse som kan inträffa utomlands under tiden bilen, pga gällande "körförbud" hemma i Sverige. (och pga att man ej hinner besiktiga inom föreskriven tid)

Rätt vanligt med fagra löften som sedan ingen vill kännas vid på f-bolagen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Inom Eu gäller min försäkring utan grönt kort. Utanför Eu kan det finnas begränsningar enligt tråden. Och ännu längre bort kanske försäkringen inte gäller alls.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Det gröna kortet gäller även utanför Eu.... de länder som gäller står på baksidan av det gröna kortet... det gäller bl.a även i Maroco, Turkiet och Iran...mm..:wideeyed:

Under alla förhållanden är det nog en bra regel att få "skriftligt på" att f-bolaget tar på sig ansvaret för en händelse som kan inträffa utomlands under tiden bilen, pga gällande "körförbud" hemma i Sverige. (och pga att man ej hinner besiktiga inom föreskriven tid)

Rätt vanligt med fagra löften som sedan ingen vill kännas vid på f-bolagen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Tack Goldfinger...

Då är jag ju inte helt utan försäkring :yes:.... sen får jag nog göra så att jag varje år har något dokument om bilens aktuella kondition från en FIAT verkstad.... för jag tycker det skulle vara väldigt tråkigt att bara köra till Sverige för en kontrollbesiktning.... Men jag kör lugnt och sen får jag hoppas att jag slipper bli inblandad i en olycka där försäkringsbolaget blir inblandad....

I dag verkar det bli riktigt varmt..:spinny:

Kram Peter & Wovi o Criss

Hej igen, jag har tagit del av ditt svar från Transportstyrelsen, tack!

Angående försäkringens giltighet så har jag efter all uppståndelse här på forumet efter mina senaste inlägg i ärendet "lusläst" försäkringsvillkoren från de vanligaste Svenska försäkringsbolagen. Jag kan då konstatera att försäkringsskyddets giltighet vid skada om bilen framföres med körförbud kommer att bli föremål för utredning, varvid skadeersättningen kommer att bli reducerad eller i värsta fall helt utebli. Detta beroende på att man vid framförande av bil med körförbud inte uppfyller del av de aktsamhetskrav som som är uppställda för försäkringens giltighet. Slutsatsen är alltså att det finns ett försäkringsskydd, men det blir helt avgörande hur försäkringsbolaget uppfattar att körförbudet påverkat skadeärendet.
 
Toppen