• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obesiktad utomlands......

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Jag har en undran..... Ni som har stannat flera år utomland med er HB.... utan att återvända för besiktning varje år.... Hur har ni löst detta..... bara kört på eller.?
Hittade denna motion på nätet..... men tyvärr blev det avslag.... känner att detta med Eu och rörelsefriheten fungerar inte så bra om man kör runt i en HB.....om man måste återvända en ggr om året för besiktning.... man kunde ju få lov att besikta i utlandet..... i vart fall inom Eu.


Motion 2010/11:T473

Besiktning av svenskregistrerade bilar utomlands

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att underlätta besiktning av svenskregistrerade bilar utomlands.
Motivering

Med en glädjande utveckling mot större rörlighet för varor och tjänster är vi fler och fler svenskar som arbetar eller av annan anledning spenderar längre perioder utomlands. Om man tar sin bil med sig, är det dock fortfarande nödvändigt att köra till Sverige för besiktning.
Under de senaste åren har Bilprovningen erbjudit svenskregistrerade bilar besiktning i Spanien under 2 veckor per år. I ett samarbete med spanska besiktningsföretagen Applus och Veiasas hyr Svensk Bilprovning lokaler för att kunna göra kontrollbesiktningar på plats. Under 2004 besiktigade Bilprovningen i Alicante och året därpå i Granada. Nästkommande år tog man beslut om att dela upp det på båda dessa orter. Intresset har varit stort, 2006 var alla tider fulltecknade och sammanlagt kontrollbesiktigades 308 fordon, vilket är en ökning med 87 procent jämfört med 2005. I år erbjuds besiktning i Alicante 18–29 oktober och i Algeciras under perioden 2–12 november.
För dem som inte får någon tid för besiktning finns dock inget val annat än att köra bilen till Sverige. Att slippa köra sin bil till Sverige för besiktning bör vara en självklarhet, inte minst av miljöskäl. Vi bör därför snarast se över möjligheterna att bidra till Bilprovningens ökade samarbeten med utländska besiktningsföretag.
Stockholm den 27 oktober 2010
Staffan Anger (M)

Det hade kanske varit något för HB-klubben att jobba för....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Hittade detta på nätet.....

sydkusten63.jpg
07 november 2012Publicerad 2012-02-05 15:16:00
Frivillig besiktning kan väl ej straffas?

FAQ TRANSPORT Ni skriver att det finns en risk att spanska tullverket får upp ögonen för en svensk bil i Spanien om man gör en frivillig besiktning i Spanien. Men om man inte bor i Spanien utan enbart besöker landet några få månader om året kan väl inte tullmyndigheten göra något! De måste ju då kontakta bilägaren i Sverige. Någon spansk adress finns ju inte. Kan verkligen en utländsk turist som vistas i Spanien endast enstaka månader om året och då bor på hotell registrera ett fordon i Spanien? För att klargöra vad som gäller för en svenskregistrerad bil som ägs av en i Sverige bosatt person citerar jag nedan ett svar jag fått från den svenska Transportstyrelsen: Gerard

“Tack för ditt e-brev. Besiktning från utländska besiktningsföretag gäller inte i Sverige. Om fordonet inte inställts till kontrollbesiktning i Sverige inom ordinarie termin inträder körförbud, detta körförbud gäller dock enbart i Sverige. Utomlands är fordonet godkänt att bruka under förutsättning att fordonet är påställt, försäkrat och att fordonsskatten är betald. Risken är att om du blir stoppad av främmande länders myndigheter, och det uppdagas att fordonet har körförbud i hemlandet, kan fordonet bli föremål för granskning innan det hela är utrett.

Tala därför med ditt försäkringsbolag. Det kan kanske vara lämpligt att utföra en frivillig trafiksäkerhetskontroll i det land där fordonet befinner sig. Om fordonet varaktigt finns i Spanien och aldrig kommer till Sverige är det så att det istället ska inregistreras i Spanien.

Nedan följer information hur man kan gå tillväga om bilen fått körförbud utomlands och man är på väg tillbaka till Sverige:

Eftersom fordonet har körförbud i Sverige bör du innan hemkomsten beställa tid på något besiktningsföretag dit du får åka närmaste vägen trots körförbudet. Du måste kunna bevisa om myndighet begär, att du har avtalad tid med besiktningsföretaget.
Fordonet ska även framledes inställas för kontrollbesiktning inom ordinarie termin som bestäms av slutsiffran i registreringsnumret.”

(Ann-Kathrin Eriksson, Handläggare Trafikregistret Transportstyrelsen) Expertsvar:2012-02-05 15:23:31

Som framgår av artikeln måste de spanska myndigheterna kunna påvisa att en person är bofast i Spanien, för att bötfälla bruket av utlandsregistrerat fordon. Kontrollen av utförda besiktningar är sålunda inte tillräckligt för att straffa, men är ett redskap för att spåra skattesyndare.

Frivillig besiktning vid kortvarig vistelse i Spanien faller enligt de spanska myndigheterna på sitt eget argument. Om vistelsen är kortvarig borde inte denna besiktning behövas, utan genomföras i hemlandet.

Då utlandsfordon kan brukas upp till 183 dagar om året i Spanien kan turister som endast tillbringar några månader här ej drabbas av nämnda kampanj.
Mats Björkman/Sydkusten
2012-02-05 19:06:14
Du har nog missuppfattat min fråga. Turisten (människan) vistas endast några månader i Spanien om året men bilen lämnas kvar på en långtidsparkering i Spanien. Då är således bilen i Spanien mer än 183 dagar om året, men den brukas endast några månader per år.

At köra hem bilen till Sverige varje år endast för besiktning är orimligt dyrt och tidskrävande. (Det är mycket billigare att flyga). Samtidigt kan man väl som turist inte äga en spanskreghistrerad bil?
Gerard
Expertsvar:2012-02-05 21:16:50

Ett fordon som enbart körs i Spanien ska naturligtvis vara registrerat i Spanien. Man måste inte vara skriven i Spanien för att äga en spanskregistrerad bil, lika lite som man måste vara bofast för att äga en semesterlägenhet.
Mats Björkman/Sydkusten
2012-02-05 21:37:21
Bilen körs inte enbart i Spanien. Om några år körs bilen till något annat land i Europa och brukas där några år. Så småningom tas bilen tillbaks till Sverige. Det verkar ju orimligt att man ska behöva omregistrera bilen gång på gång när man byter land att turista i.

Är det verkligen säkert att man kan vara registrerad ägare för en bil i Spanien trots att man inte har någon adress i Spanien. Motsvarande går inte i Sverige.
Gerard
2012-02-06 13:36:59
Enligt EUs hemsida kan man inte registrera en bil i ett land man inte är resident, se länk. Jag har även erfarenhet av att spanska Trafico kräver empadronamiento, eller åtminstone lagfart eller hyreskontrakt för att registrera in bilen.
http://europa.eu
Jag har skickat fråga till Trafico samt "Ditt Europa" för att få utrett vad som gäller. Jag har dock inte fått något svar än.
Jenny
Expertsvar:2012-02-07 15:52:52

Svaret vi fått från fackfolk är tydligt. Det krävs inte residencia för att äga en spansk bil. Däremot måste man skaffa sig ett spanskt skattenummer (NIE) och ha en adress i Spanien, antingen egen fastighet eller hyreskontrakt.
Mats Björkman/Sydkusten
2012-02-07 21:57:04
Faktum är alltså att en svensk turist som varken har egen fastighet eller hyreskontrakt i Spanien endast får äga svenskregistrerad bil. För en svensk turist som vistas i Spanien exempelvis sex veckor vår och sex veckor höst och hyr boende veckovis för varje Spanienvistelse återstår således att fortsätta använda svenskregistrerad bil i Spanien.

Om bilen stannar i Spanien några år återstår frivillig besiktning i Spanien. Detta är, som framgår i tidigare kommentar, okay enligt svenska myndigheter Det vore bra att få även spanskt okay på detta.
Gerard
2012-05-16 00:13:11
Min situation är som några av ovanstående. Är i Spanien ca 30 dagar per år. Har tidigare jobbat i Madrid och haft residencia men med avsikt låtet det expire, men har kvar boende. Har hört alla möjliga rövarhistorier om att polisen kör drivar med att stoppa utlandsreggade bilar och skriva ut häftiga böter.
Gick till nya ITV i San Pedro förra veckan. ITV's kostnad skulle bli (endast) 121 EUR för reg. besiktning. Men min tanke är om ca tre år ta bilen tillbaka till Sverige. Vill inte ha reg. besiktning i Sverige. Kan man bara ställa av bilen och sedan när man är tillbaka i Sverige sådär lite smart ställa på den igen och typ här kommer jag....eller kommer det att finnas kommunikation mellan länderna? Hur kan man hitta hur bilen kommer att värderas för importskatten?
Ingi
2012-05-16 09:28:56
Om du kör en svenskreggad bil i Spanien måste den vara påställd och du måste betala svensk vägskatt samt svensk trafikförsäkring. Om du inte använder bilen kan du ställa av den. Det är enkelt numera sedan dom slutade med märke på reg skylten. Om du kör en avställd oförsäkrad bil kan det bli mycket dyrt för dig. Då begår du lagbrott i båda länderna.
Gerard
2012-05-16 12:18:07
Gerard, du missföstod mig. Givetvis är bilen påställd när den brukas. Frågan var efter att bilen reggats i Spanien och man sedan om ett antal år beslutar att ta den för gott tillbaka till Sverige. Om man då kan slippa reg. besiktning i Sverige, genom att ha den avställd i Sverige under de spanska åren. Eller med andra ord om Trafico meddelar Transportstyrelsen att bilen är nu spanskreggad.
Ingi
2012-05-16 19:16:27
Ok. Det går nog inte att ha samma bil reggad i båda länderna. Om du bara använder den ca 30 dagar om året är det bättre att behålla svensk reg. Se även Jennys inlägg ovan. Enl EU-reglerna ska man tydliigen registrera bilen i det land man bor.
Gerard
2012-05-17 01:08:36
Man kan inte ha/köra en utlandsregistrerad bil i Spanien mer än 6 månader (182 dagar). Om fordonet finns längre tid i Spanien måste omregistrering ske. Det spelar ingen roll om ägaren bara vistas några månader per år Spanien. Bilen måste ändå omregistreras till spanska plåtar.
Gunnar
2012-05-17 09:14:50
Enligt EU gäller följande:
"You can only register a car in the country where you normally live or have permanent residence."

You cannot register your car in a country where you have a secondary residence or holiday house.


Källa: http://europa.eu
Gerard
2012-05-17 09:26:11
EU-bestämmelserna är tydliga. Det är när ÄGAREN vistas i Spanien mer än 6 månader som bilen ska reggas i Spanien.

"If you stay in another EU country for less than 6 months, you do not have to register your car or pay any taxes there - it will remain registered in your previous country of residence.

If you are staying in another country for more than 6 months, you must register your car there."
Gerard
2012-05-17 12:18:15
Att man bara kan registrera en bil i det land man bor permanent är nonsens. Verkligheten är något annat. Det finns otaliga personer som äger fritidsfastighet i Spanien utan att bo där permanent, men som ändå har en spanskregistrerad bil. Inte heller är det riktigt att den svenskregistrerade bilen får vara mer än 6 månader i Spanien även om ägaren inte är det. Maximalt 6 månader tillåter Spanien att utländskt registrerade fordon stannar i landet. Detta gäller oavsett hur länge bilens ägare vistas i landet.
Därefter måste de antingen ut ur landet i mer än 6 månader innan de åter kan införas. Eller så måste omregistrering ske till spanska skyltar.
Så är verkligheten!
Gunnar
2012-05-17 13:19:39
Spanien har som EU-medlem godkänt EU:s gemensamma regler. Fast det är ju ingen nyhet att det finns brister i den spanska byråkratin.....
Gerard
2012-05-20 11:20:04
EU DOKUMENT PÅ SPANSKA
Kan vara en bra ide' att ha med sig följande kopia på spanska, om man nu har en bil med svensk reg. och kommer i en kontroll.
Det är utfärdat december 2011.

Sökväg:
EUROPA – EU website | Choose your language | Choisir une langue | Wählen Sie eine Sprache
Klicka spansk språkig
Klicka Buscueda avanzada
På text completo skriv: Vehiculo matricula
Klicka sidan 3
Öppna dok 27 (akt 0.5022)
Printa: Estancias temporales

Var bilen står "garageuppställd" ska ju inte bestämma lokal reg eller inte. I mitt fall skulle jag kunna ha den uppställd i Portugal (där jag har ID nr och plats efter arbete där), men för den skull kan ju inte Portugal säga att nu ska bilen reggas här. Eller regging ett halvår i Portugal - nästa halvår Spanien ??? Sedan kan det ju vara så att Spanien ger tusan i att följa EU legislation.
ingi
2012-10-04 10:39:37
Hej!

Jag vet inte om detta förvirrar mer, men f.o.m 2012-01-01 så gäller följande:

Fordon som har besiktigats utomlands
Ändrade förordningar: Fordonsförordningen (2009:211) och förordningen
(2001:650) om vägtrafikregister
Svenska bestämmelser om besiktning av fordon anpassas till ett EU-direktiv
(2009/40/EG). Ändringarna innebär bl.a. att Sverige godkänner besiktningar som genomförts i ett annat land inom EU. Genom en särskild bestämmelse om tilldelning av nytt registreringsnummer för ett fordon, kommer också tidsintervallet till första besiktning i Sverige att bli betydligt längre än i dag.

Kan läsas på sidan 37 om ni följer länken http://regeringen.se

Jag håller på att kolla upp hur detta gör praktiskt, och uppdaterar med ett nytt inlägg
expatriate
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

NÄÄÄ.....!..... nu har jag kollat trafikförordningen och Eus diriktiv..... det gäller bara visa fordon som är i komersiell trafik...... men åndå en början till en förändring....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Är nog ingen fara, försäkringen gäller fortfarande och när du kommer hem på svenska väga kan det bli böter 1200:- om du blir stoppad.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Obesiktad utomlands......

Är nog ingen fara, försäkringen gäller fortfarande och när du kommer hem på svenska väga kan det bli böter 1200:- om du blir stoppad.

609A Ej medfört handlingar som visat avtalad tid hos
besiktningsorgan/ej på begäran uppvisat sådana​
handlingar
............................................................................ 500:-
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Obesiktad utomlands......

Jag tror att när du är på väg hem så bokar du tid på bilprovningen samma dag som du passerar gränsen. Du har rätt att köra obesiktigad/körförbud till bilprovningen för kontroll.

Det borde lösa ditt problem.


17234-green-rv-motorhome-ready-for-camping-use-clip-art-illustration-by-dennis-cox-at-wackystock.jpg
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Obesiktad utomlands......

Problemet är nog om det händer något på vägen, vad säger försäkringsbolaget om bilen är obesiktigad ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Tack för alla tipps..... men min tanke är att stanna "ute" 5 år till och kanske mer.:twitcy:.. och just nu har jag inga planer på att återvända.:swoon:....så hur gör jag då...

Hälsningar från soliga Alexandroupolis
Peter & Wovi o Criss
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Problemet är nog om det händer något på vägen, vad säger försäkringsbolaget om bilen är obesiktigad ?

Vi fick automatiskt körförbud när vi övervintrade.Vi fick motorproblem på hemvägen i Frankrike och Folksam konstaterade att vi hade körförbud men det var inga problem med ersättningar.
Vi beställde besiktning ca. 5 veckor före beräknad hemkomst.Körde närmaste väg till bes.Inga problem.
HaDe Hasse
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Tack för alla tipps..... men min tanke är att stanna "ute" 5 år till och kanske mer.:twitcy:.. och just nu har jag inga planer på att återvända.:swoon:....så hur gör jag då...

Hälsningar från soliga Alexandroupolis
Peter & Wovi o Criss

Men hur går det med försäkringen? Har du tillägg som täcker tiden över 45 dagar?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Det har väl aldrig behövts för en bil ??.... eller har jag missat något.??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Godmorgon Peter....
Jodu... det är bara ett enda beslut man behöver ta :twitcy:.... resten löser sig med tiden... önskar dig och alla andra i HB-klubben en bra dag

Peter & Wovi o Criss
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Jonas nu blandar du ihop din personliga reseförsäkring som brukar vara 45 - 90 dagar och inkluderat i din hemförsäkring. Men här diskuteras bilens försäkring och vad som händer om bilen belagts med körförbud eftersom den inte kontrollbesiktigats.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Obesiktad utomlands......

Ja det blandar jag säkert ihop:)

Men vad är det som gäller när det gäller bilförsäkring? Kan man stanna utanför landet obegränsad tid och den gäller?
 
Toppen