• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obd läsare

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för intressant tråd. Själv skulle jag också tänka mig att köpa OBD läsare till Fiat Ducato 250, 2010. I inlägg #3 tas upp relevant aspekt. Är det lagligt är ej att ha sådan? Jag skulle tänka mig att användnig för att bara avläsa info om felkoder, eller hur vissa funktioner är inställda bör vara OK, dock inte om man skulle vilja justera eller ändra parametra. Kanske har olika OBD olika begränsningar eller låsta funktioner som kan användas (lösas upp) om man har behörighet? Det finns säkert i HBK medlemmar som kan svara på dessa frågor.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Finns att köpa för några 100 på bla biltema nu har jag inget utag i husbilen men har en till personbilen men använder den sällan.
Googla OBD 2 läsare
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för intressant tråd. Själv skulle jag också tänka mig att köpa OBD läsare till Fiat Ducato 250, 2010. I inlägg #3 tas upp relevant aspekt. Är det lagligt är ej att ha sådan? Jag skulle tänka mig att användnig för att bara avläsa info om felkoder, eller hur vissa funktioner är inställda bör vara OK, dock inte om man skulle vilja justera eller ändra parametra. Kanske har olika OBD olika begränsningar eller låsta funktioner som kan användas (lösas upp) om man har behörighet? Det finns säkert i HBK medlemmar som kan svara på dessa frågor.
Det finns åtkomstspärrar (som går att ta sig förbi) i allt fler bilar av nyare modell men på Fiat Ducato har det införts först under senare år, ungefär 10 år efter din modell. Några legala spärrar för användning har jag inte alls hört talas om.

Billiga läsare klarar av de enklaste uppgifterna men kan ofta inte hantera alla bilens kontrollmoduler och/eller tillverkarspecifika funktioner.
Om man har tillgång till en bärbar PC är programvaran Multiecuscan + en USB-ansluten OBD-kontakt ett mycket prisvärt och kompetent alternativ för italienska bilar. Den finns också för iPhone, med annan prismodell och typ av anslutning.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Finns det obd läsare till en Fiat ducato 2021 med 2,2L motor 140hk ?
Kolla på multieuscan finnes app till Iphone annars är det PC som gäller.Står info på deras hemsida deras program är framtaget speciellt till Fiat.Har den på PC exp motorlampan tändes inte då bilen inte svarade på gasen kunde gå in o se loggade fel var att dom två sensorer vid gas pedalen inte var överens.Du kan kör gasspjället via programmet kylfläktar massa finneser för och kolla airbag system behöver du en mellan koppling.Vet inte vad som gäller för 2021kolla hemsidan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det finns åtkomstspärrar (som går att ta sig förbi) i allt fler bilar av nyare modell men på Fiat Ducato har det införts först under senare år, ungefär 10 år efter din modell. Några legala spärrar för användning har jag inte alls hört talas om.

Billiga läsare klarar av de enklaste uppgifterna men kan ofta inte hantera alla bilens kontrollmoduler och/eller tillverkarspecifika funktioner.
Om man har tillgång till en bärbar PC är programvaran Multiecuscan + en USB-ansluten OBD-kontakt ett mycket prisvärt och kompetent alternativ för italienska bilar. Den finns också för iPhone, med annan prismodell och typ av anslutning.
Tack KawaMal för informationen. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har en icarsoft max och den har hjälpt mej och några grannar och det var ingen som frågade när jag köpte den, vår husbil är en 2013.
 
Toppen