• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(o)Hälsan

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: (o)Hälsan

En undersökning visade att en deciliter havregryn om dagen sänker kolesterolet med upp till 20 procent. Medicin sänker det med upp till 50 procent. Kanske dags att ordinera havregryn på filen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Hej.
Kan du beskriva lite närmare om negativa sidor av Simvastatin ?
Mvh

Efter en hjärtinfarkt skulle jag äta simvastatin bl.a. Höll på ungefär ett och ett halvt år och märkte inget annat än att muskulaturen försvann och med den all min forna styrka. Kom fram till att det berodde på simvastatinen.
Sen hände något helt annat. Fick värk i hela kroppen, överallt, konstant. Med hjälp av värktabletter kunde jag somna på kvällen och sov en halvtimma eller något sådant. Sedan låg jag vaken hela nätterna med värken, slumrade bara till några minuter då och då. Utan sömn var det inte aktuellt att jobba så jag var sjukskriven 2 veckor efter att jag slutat med de tabletterna.
Förutom detta så blev huden öm, särskilt över rygg, axlar och armar. Att ha på sig en T-shirt sved över skuldrorna som om där var öppna sår så fort jag rörde mig det allra minsta.

Läkaren, som jag råkade hamna hos, ordinerade atorvastatin (tror jag det heter) som fungerade ungefär ett halvår innan jag kunde ana att ömheten över skuldrorna började komma tillbaka. Slutade omedelbart med tabletterna!

Tillbaks till vårdcentralen där jag denna gång kom till en äldre dansk läkare som tyckte att jag kunde klara mig utan vastatiner. Kolesterolvärdena ansåg han kunde hållas nere med motion (vardagsmotionen var inte att förakta, tyckte han, använda trappor och om man skall hämta något skall man gå med raska steg så har det ett värde i sig). Dessutom ansåg han kosten viktig: mera grönt, gärna bittra grönsaker.

Efter att jag slutat med vastatinerna har muskelstyrkan återhämtat sig något - så mycket den kan återhämta sig sedan man blivit 60+.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Efter en hjärtinfarkt skulle jag äta simvastatin bl.a. Höll på ungefär ett och ett halvt år och märkte inget annat än att muskulaturen försvann och med den all min forna styrka. Kom fram till att det berodde på simvastatinen.
Sen hände något helt annat. Fick värk i hela kroppen, överallt, konstant. Med hjälp av värktabletter kunde jag somna på kvällen och sov en halvtimma eller något sådant. Sedan låg jag vaken hela nätterna med värken, slumrade bara till några minuter då och då. Utan sömn var det inte aktuellt att jobba så jag var sjukskriven 2 veckor efter att jag slutat med de tabletterna.
Förutom detta så blev huden öm, särskilt över rygg, axlar och armar. Att ha på sig en T-shirt sved över skuldrorna som om där var öppna sår så fort jag rörde mig det allra minsta.

Läkaren, som jag råkade hamna hos, ordinerade atorvastatin (tror jag det heter) som fungerade ungefär ett halvår innan jag kunde ana att ömheten över skuldrorna började komma tillbaka. Slutade omedelbart med tabletterna!

Tillbaks till vårdcentralen där jag denna gång kom till en äldre dansk läkare som tyckte att jag kunde klara mig utan vastatiner. Kolesterolvärdena ansåg han kunde hållas nere med motion (vardagsmotionen var inte att förakta, tyckte han, använda trappor och om man skall hämta något skall man gå med raska steg så har det ett värde i sig). Dessutom ansåg han kosten viktig: mera grönt, gärna bittra grönsaker.

Efter att jag slutat med vastatinerna har muskelstyrkan återhämtat sig något - så mycket den kan återhämta sig sedan man blivit 60+.

tack för din information, hoppas det stabiliserar sig nu,
hittade överlag en bra hemsida som verkligen kan rekommenderas att titta in på: kurera.se
exempelvis: vilken positiv inverkan har för kroppen med rödbetor ( är dock en grönsak/rotfrukt som växer under jord och därmed lite tabu för LCHF, men dels tycker jag om rödbetor och dels är dem som sagt väldigt nyttiga)

"Mer än en kvarts miljon svenskar lider av hjärtsvikt, en sjukdom som kraftigt kan begränsa livet och som idag förknippas med hög dödlighet.
Forskare i St Louis i USA presenterade nyligen en studie med ett häpnadsväckande resultat.
Patienter med hjärtsvikt blev hela 13 procent starkare två timmar efter att de druckit rödbetsjuice. En förbättring som hjärtsviktspatienter annars först brukar få efter två, tre månaders styrketräning.

Ämnet nitrat, som det finns mycket i rödbetor, har intresserat vetenskapsmän världen över under de senaste åren. Nitrat omvandlas till kväveoxid, vilket gör att kroppen behöver mindre syre och kan använda det syre det har mer effektivt genom ett ökat blodgenomflöde. De vetenskapliga rapporterna kring ämnet nitrat börjar bli många.
Många hälsoeffekter
En studie på Karolinska Institutet som publicerades 2012 visade till exempel att muskelstyrka och ork ökade markant hos friska personer redan efter sex dagar (1).
I North Carolina i USA har forskare visat på en ökad genomblödning till hjärnan, vilket minskar risken för demens och åderförkalkning (2). Nitrat håller blodkärlens väggar friska och motverkar proppbildning.
I England har en studie visat att blodtrycket sjunker med 10-15 procent redan inom några timmar efter att man druckit rödbetsjuice (3). Nitrat omvandlas till kväveoxid i kroppen vilket utvidgar blodkärlen, därför minskar trycket.
En studie gjord vid Mittuniversitet 2011 visade att fridykare som druckit rödbetsjuice ökade sin förmåga att hålla andan med elva procent. Nitratet gör att kroppen behöver mindre syre (4).
ya resultat på hjärtsviktspatienter
Och nu har forskare vid Washington University School of Medicine i St Louis, kunnat visa att patienter med hjärtsvikt får samma sorts förbättring som elitidrottare får när de dricker rödbetsjuice (5).
Redan två timmar efter att hjärtsviktspatienterna druckit rödbetsjuice förbättrades muskelstyrkan med hela 13 procent. Mest nytta av extra muskelkraft fick patienterna när de rörde sig snabbt. Forskarna lät det gå 1-2 veckor mellan testerna i den placebokontrollerade studien där nio personer med hjärtsvikt deltog.

Nitratet – en stor del av hemligheten
När man tränar omvandlas nitrat till kväveoxid vilket för med sig gynnsamma effekter på blodtrycket och hjärt-och kärlhälsan. Vid ansträngning ökar andningen för att vi ska få mer syre i kroppen.
Nitratet, som omvandlas till kväveoxid i blodet är en viktig del i musklernas energiomsättning, gör att behovet av syre minskar. Det gör oss i sin tur mindre andfådda.
En av författarna till studien, Andrew R Coggan, som är biträdande professor i radiologi vid Washington University School of Medicine, ansåg att förbättringen i muskelstyrka var så stor att han lite skämtsamt drog en parallell till seriefiguren Karl-Alfred som blev otroligt stark när han åt sin spenat.
Ökat behov hos äldre
Äldre förlorar i snitt en procent av sin muskelfunktion varje år. Om rödbetsjuice kan bidra till starkare muskler medför detta en ökad livskvalitet.
Rödbetsjuicens röda färgämne, betacyanin, är också mycket rik på immunbalanserande och skyddande polyfenoler. Enligt forskare vid Oxford University är dessa skyddsämnen liksom vitaminer, mineraler och spårämnen i rödbetsjuice mer lättupptagliga än i grönsaker generellt "

det blev väldigt långt det här men titta in på
Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter | Kurera.se

mvh
Fincan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Nitrat, det är väl därför personer med kärlkramp od får Nitroglycerin?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Nä, det är Nitrometan.
Nitroglycerin används i Dynamit.

Det jag tänkte på var nog kvävedioxid. Man hade en gastank och sprutade in gasen i förbränningen och ökade syretilförseln och fick därmed en rejäl effektökning under en kort stund.
Kanske lite för OT i denna tråd.
EssoJ
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Det jag tänkte på var nog kvävedioxid. Man hade en gastank och sprutade in gasen i förbränningen och ökade syretilförseln och fick därmed en rejäl effektökning under en kort stund.
Kanske lite för OT i denna tråd.
EssoJ

Mer OT :oops:
Det är dikväveoxid = Lustgas du tänker på.
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Jag har ett gott råd jag använder UDO`S CHOICE en olja man köper hälsokost eller Apotea nätet. Innhåller oljor omega 3, 6, 9, + fröoljor.
Jag låg runt 6,0 fick ett tips om den olja och drog ner det hela till 3,5 bättre än att äta farliga kolesterol medicin Något annat jag vill slå för är PSA provet
gick 3 år varje år och tog provet sista gången så hade jag prostatacancer, jag vet att vi är många äldre gubbar, det är värt att gå i tid, ska själv fylla 73 år
och fått hjälp
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: (o)Hälsan

Det har konstaterats att en näve havregryn om dagen sänker kolesterolet med upp till 20 %. Statiner sänker det med upp till 50 %. Kan vara en ide att prova.
 
Toppen