• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(o)Hälsan

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
....
kan inte låta bli att inflika några ord om era (o)hälso upplevelser i annan tråd.
Jag försöker gå årligen till vc för en hälsokontroll och mina kolesterolvärden ligger strax under 8. Vid 8 skall läkaren rekommendera i enlighet med medicinalstyrelsen kolesterolsänkanden medicin. Statiner!. Dessa skyr jag som pesten efter att tagit del av diverse info och peppar peppar dit har jag ännu ej kommit.

Ett sätt enligt Kostdoktorn, Lchf, att räkna ut en "enkel riskanalys" gällande kolesterolet, är:

"1. ta ditt kolesterolvärde och dela detta med ditt HDL-värde(det sk goda)
Så om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0
2. om resultatet är under 5, då kan du vara lugn, ditt kolesterol är bra.
3. är värdet högre särskilt om värdet överstiger 6 finns själ att fundera på livsstilsförändringar. Om det i längden inte blir bättre (upprepad provning) kan man i undantagsfall överväga medicinering.
Hjärtfriska har sällan någon större nytta av kolesterolmedicin."

Det som höjer det "goda" HDL mest, är det naturliga fettet, som mättat fett.
Stora mängder snabba kolhydrater sänker istället normalt HDL.
Något att tänka på.

mvh
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: (o)Hälsan

Om du så än hade tillgång till Hannibal och alla hans elefanter så är det inte tillräckligt för att bryta barriären, den mest grundmurade som finns söder och norr om Nikalloukta, nämligen att sanningen om vår hälsa finns hos läkarvetenskapen. Inga andra göre sig besvär. Kostdoktorn får gehör hos tvivlarna och de sanningssökare som tillhör den ifrågasättande delen av befolkningen, kanske 10%.

Jag skulle kunna skriva "kilometrar" om detta fenomen, bl.a. samarbetet mellan livsmedels- och läkemedelsindustrin och hur myndigheterna ställer sig till detta men jag orkar snart inte längre....

Äter man skitmat så finns ju alltid sjukhusen där med alla sina mediciner och kolhydratstinna (!) mat. Skulle folk sluta äta skräpmat så finns det ju risk för att sjukhusköerna skulle försvinna och oreda uppstå i samhället.

Jappe

PS. Hur xxx stavar man till Nikkalloukta?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: (o)Hälsan

Alla idag vet väl att det är farligt att röka! Däremot vet inte alla att det är farligt att äta!

Jappe
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Det var det jag sa i mitt inlägg, nyttja båda av de skadliga tingen och dö tidigare...
Eller om man inte lider av någon sjukdom, var positiv i ditt sinne så lever du längre... :D
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: (o)Hälsan

Det är djäkla farligt att leva Jappe.
Alla utan undantag dör efter ett tag.:)


exakt:

”Livet är ett hav fullt av klippor och malströmmar som människan undviker med största försiktighet och omsorg, trots att vi vet att om vi lyckas i kampen med alla våra ansträngningar och vår uppfinningsrikedom, så kommer vi för varje steg närmare det ohjälpliga skeppsbrottet, ja vi till och med styr rätt på det, nämligen döden. Detta är slutmålet på vår tröttsamma färd, och det är värre än alla klippor vi har undvikt.
allt enl schopenhauer
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

[FONT=&quot]Om näring och kosttillskott[/FONT]
[FONT=&quot]
Kunskaper som kan förbättra Din hälsa, samt rädda Ditt och Dina käras liv![/FONT]
 

Bilagor

  • Dr Wallach 16 sidor.pdf
    141,3 KB · Visningar: 27

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

[FONT=&quot]Om näring och kosttillskott[/FONT]
[FONT=&quot]
Kunskaper som kan förbättra Din hälsa, samt rädda Ditt och Dina käras liv![/FONT]

Bra info
då stämmer det kinesiska ordspråket " när man passerar 50 år då är det som att gå in i ett minfält, gäller bara att undvika dem"

Så nu vet vi vilka dem är.
mvh
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Hej.
Kan du beskriva lite närmare om negativa sidor av Simvastatin ?
Mvh

tack och lov har jag inga egna fysiska erfarenheter av denna medicin du nämner men har på nära (släkting) håll fått uppleva dess negativa sidor.
I dennes fall stämde några tråkiga biverkningar in .
Min åsikt är då, att jag själv kommer att undvika denna typ av medicin.

mvh
Fincan
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: (o)Hälsan

Det kan jag. Simvastasin kan i vissa fall orsaka trötthet & värk i benen. Därför bytte läkaren ut denna medicin mot en annan med andra beståndsdelar men med samma effekt.

Bennie

Hej.

Så kanske därför känner jag mig lite konstigt i knäna. gör inte direkt ont, men det känns inte så bra, åtminstone tidigt på dagen, tolkar jag rätt ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: (o)Hälsan

Ja det gör du. Den kan också ge trötthet & värk i vaderna. Tala med din doktor om detta. Dessvärre är det lite av en universalmedicin som dom tar till. Att jag bytte beror på att en tysk läkare på vårdcentralen sa att i Tyskland skrivs denna medicin inte ut numera eftersom dom upptäckt att den har dessa biverkningar.

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: (o)Hälsan

Här kan du läsa om Statiner och ahttps://matfrisk.com/nnat om hälsa o mat :
eller vad tillverkare/Fass säger: Substans - FASS Allmänhet
Jag själv har ätit Simvastatin ganska länge eftersom jag tillhör en riskgrupp för hjärt/kärl-sjukdomar, diabetes typ 1 och som god patient följer man nog lite för ofta läkarnas goda råd utan att ifrågasätta alltför mycket. Emellertid för sådär två år sedan höjde den nye läkaren dosen. Så här efteråt inser jag att jag fick ont i höften och diverse leder kom sig av simvastatinet. Men min far och farfar hade stora höftledsproblem. Det var min tur nu tänkte jag. Men är ytterligare problem uppträdde bl.a. dubbelslag i EKG:t som läkare viftade bort med att "Det har jag med, inget att bry sig om". Ett lågt HB ledde till en utredning om orsaken, man fann då en fläck på lungan som ledde till ytterligare utredning och i slutändan borttagen nedre lunglob. Under den tiden upptäckte jag att hjärtdubbelslagen var mångdubbel högre på kvällen när jag lagt mig. Då som först såg jag sambandet med simvastatinet som man enligt anvisningarna tar innan sänggående. Efter att läst Fass insåg jag att jag hadfe minst fyra rejäla biverkningar av Simvastatinet och slutade tvärt.
Under utredningstiden mättes HB flera gånger. En väldigt itressant kurva som i januari börjar på 130 och sjunker i jämn takt till 108 den 23 april. (jag slutar med Simvastatin 15 maj), sen stiger kurvan brant upp till före operationen till 130. En dip ner efter operationen.
Varfölr skriver jag allt detta? Jo, Simvastain minskar inte bara bildning av kolesterol utan även en rad ensymer bl.a. det som behövs för blodbildningen. Det innebär att alla dessa biverkningar som uppträder "sällan" eller "mycket sällan" enligt tillverkarna är nog inte alls så sällsynta som de vill göra gällande!
Många patienter gör som jag, slutar och läkare är obenägna att anmäla något som de skrivit ut som hälsobringande men som de otacksamma patienterna inte vill äta!
Som slutkläm. Ni som äter statiner VAR KRITSKA och läs på. Biverkningarna kan komma smygade!
// Göte J
 
Toppen