• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyvaxad bil

F

F.d. 55376

Guest
Sv: Nyvaxad bil

Tack :)Nu är det många år sen jag blev skadad
och man lär sig med tiden vad man inte bör göra.
Nu har vi iallafall en ren bil till ett bra pris.
Vad jag förstod var det nyöppnat så man behöver komma igång
så kanske blir det höjda priser fram över vem vet.
Nu bäddar vi för en bra husbilssommar för oss alla:D

F

F.d. 24784

Guest

Visst är det skönt med en ren och nyvaxad bil. snygg lätt att spola av och allt positivt.
Vi vaxade våran i går kväll och tog hytten och fronten vid alkoven. Alla insektsprickar försvann och det blev fint.
Men min erfarenhet är att vaxningen bara försvinner efter några månader.
Om industrin är bra på något så är det att få fram produkter som bara försvinner.

Får vi i framtiden diesel som abra försvinner?
Att datorer i princip försvinner efter något år vet vi, blir tröga och obrukbara, och det är bara att köpa en ny. (gäller PC)

Så frågan är om proffsen har bättre bilvårdsprodukter som håller i kanske ett halv till ett helt år?

Jag ställde frågan i en annan tråd här på forument om vad ni vaxar med, men blev inte klokare.
Alla bilvax är världens bästa, och "förbättras" ändå varje år.
Alla bilvax ger världens blanakste bil men försinner spårlöst på ett par månader.
Detta oavsett om man tvättar flera ggr eller ej.

Var det bättre förr?
En förbättring kan vara att det går lättare att vaxa med modena självförsvinnande produkter. Dock får man göra det oftare.

De
Roy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Maskinpolera bilen och använd lackförsegling så fungerar det ett par år! :)

F

F.d. 24784

Guest

Skall lackförseglingen vara ovanpå vaxet?
Trots namnet?
Det lär då betyda att vaxet inte försvinner av UV strålning utan avdunstar?

de
Roy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, du polerar med polish och lackförseglar sedan. Oftast finns det polish och lackförsegling som hör ihop (samma fabrikat). Jag tycker det fungerar mycket bättre än vax som oberoende av fabrikat rinner bort efter ett tag. Men, som i all ytbehandling, underarbetet är det viktiga, är inte lacken blank och utan oxid, när man lägger på vax eller försegling, så blir inte resultatet bra. Att t.ex. kladda på vax direkt på en redan matt bil, ger inget varaktigt resultat. S.k. latmansvaxer (allt i ett) är bara placebo, snyggt en kort stund, och sedan är det dax att göra om.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag lånar ut husbilen till en av hustruns söner med familj, dealen är de sedan tvättar och vaxar bilen, medan jag sitter i en stol och dricker något gott.

4000 hade jag gladerligen betalt om jag nu inte haft någon deal med en av hustruns söner. Varför göra jobbet om andra kan göra det.:twitcy:

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Det kan vara att man anser sig ha råd och inte vill ägna tiden åt att städa. Man kan ha någon sjukdom/ handikapp som gör att man inte kan. Man kan ha ramlat ner från trappstegen när den gick sönder. Finns hur många anledningar som helst
Ha det

Visst,och så kan man ju tycka att det finns roligare saker att göra än att gnugga på hbn.Ratta snyggt!:)

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är rätt. Varför göra något jobbigt som andra kan göra. Speciellt för er som bor i bilen.

Önskar att jag kunde lämna in huset på fasadtvätt.:)

Det gjorde jag denna sommar. Sedan blev det också skrapning. Följt av målning.
Det blev riktigt bra och det var kul att komma hem från husbilssemestern till ett nymålat hus:)

Toppen