• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyttig information om larmnummer 112

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Denna video ger i mitt tycke nyttig information för användande av 112 vid nödsituation. I slutet av informatioinsvideon påtalas att man i vissa länder kan registrera sin telefon till 112 för att vid nödsituation i område med svag signal kan kalla på hjälp via SMS. Är det någon som vet om det är möjligt att göra sådan registrering också i Sverige och är denna registrering därefter gällande hela Europa. Skulle vara intressant att veta?

"Help Me" The Secrets of using a mobile phone in an emergency/accident - YouTube
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nyttig information om larmnummer 112

Om man ringer 112 med en mobiltelefon går det att få fram koordinater medelst triangulering. Det är samma funktion som polisen använder när de i efterhand fångar brottslingar.

Det finns också appar som vid kris skickar sms med koordinater och kartbild till flera förvalda nummer med ett knapptryck. Eller snarare när man släpper knappen.
 
Toppen