• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyttig information om larmnummer 112

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Denna video ger i mitt tycke nyttig information för användande av 112 vid nödsituation. I slutet av informatioinsvideon påtalas att man i vissa länder kan registrera sin telefon till 112 för att vid nödsituation i område med svag signal kan kalla på hjälp via SMS. Är det någon som vet om det är möjligt att göra sådan registrering också i Sverige och är denna registrering därefter gällande hela Europa. Skulle vara intressant att veta?

"Help Me" The Secrets of using a mobile phone in an emergency/accident - YouTube

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nyttig information om larmnummer 112

Om man ringer 112 med en mobiltelefon går det att få fram koordinater medelst triangulering. Det är samma funktion som polisen använder när de i efterhand fångar brottslingar.

Det finns också appar som vid kris skickar sms med koordinater och kartbild till flera förvalda nummer med ett knapptryck. Eller snarare när man släpper knappen.

Toppen