• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt villkor försäkring Caravan Club

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
”Den 1:a januari 2020 lanserar/lanserade vi nytt villkor för motorfordon och i samband med dessa vill vi informera om följande förändringar/förbättringar:
Giltighetsområde - vid resa utanför Norden gäller försäkringen inom EU/EES, Andorra, Schweiz och Storbritannien.”


Reser man utanför detta område är det enbart trafikförsäkringen som gäller!
Ex.vis blir man oförsäkrad i Monaco, San Marino, Serbien, Albanien, Marocko för att nämna några inte alltför avlägsna resmål.

Spelar väl i dagsläget mindre roll, men när gränserna åter öppnar, skall man vara medveten om detta och kanske välja ett annat bolag om man tänker sig utanför EU/EES.

För att dubbelkolla är fråga ställd till kundtjänst:

Innebär detta att försäkringen inte som tidigare gäller inom området där Gröna kortet gäller?
Ex.vis Serbien, Albanien, Turkiet med flera.


ccforsakring.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag har fått bekräftat att Hel- och Halv-försäkringen i WaterCircles-Caravan inte gäller i Albanien, Bosnien-H, Montenegro, Nordmakedonien och Serbien. Gröna Kortet gäller enbart som trafikförsäkring i dessa länder.
Vad gäller Marocko undrar jag om även andra försäkringsbolagens Gröna Kort inkluderar Marocko i hel- och halvförsäkring förutom trafikförsäkringen? Mitt Gröna Kort från Trygg-Hansa och övriga villkoren säger att så är fallet men jag väntar på skriftlig bekräftelse från bolaget.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Fråga och svar till Trygg-Hansa:

Jag har husbilsförsäkring hos FiatProfessional / TryggHansa för husbilen XXXxxx
I villkoren står bl.a.:
Din bilförsäkring gäller i de flesta länder i Europa och i ett antal icke-europeiska länder vid Medelhavet. Till ett fåtal länder behöver du dock ha med ett internationellt försäkringsbevis, ett Grönt Kort.
Länder som kräver Grönt Kort: Albanien, Azerbajdzjan, Bosnien-Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Moldavien, Montenegro, Ryssland, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland.
Jag är fullt medveten om att Trafikförsäkringen gäller i ovanst. länder i enlighet med Gröna Kortet.
Min fråga:
Gäller även Hel- och Halvförsäkringen i ovannämnda länder? (förutsatt att Gröna Kortet finns med i bilen)
Jag saknar även Serbien bland nämnda länderna! Är Serbien undantagen?

Hej xxxxx,Tack för ditt mejl.
Din försäkring fungerar på samma sätt utomlands som den gör i Sverige.
Försäkringen gäller även i Serbien, men enligt våra uppgifter kräver de oftast inte att man visar upp ett grönt kort. Dock rekommenderar vi alltid att man har med ett ifall de frågar.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx Xxxxx
Trygg-Hansa


Summering:
Trygg Hansa's försäkring (Trafik-, Hel-, och Halv-) täcker de flesta länder i Europa och några icke-europeiska länder, där Watercircles/Caravan inte har försäkringstäckning för annat än Trafikförsäkring.
Hurvida det ligger till hos andra bolag vet jag inte men de flesta skriver liknande formuleringar som T-H i sina villkor som jag hittade på internet. Skall man resa i omnämnda länder är det klokt att granska villkor och ta skriftligt kontakt med bolaget.
Julian
 
Senast ändrad:

c-galm

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13245
Medlemskap
2025
Vad gäller för total, komplett, försäkring till Spanien? Avser perioden 1 oktober - 31 mars?
Husbilen komme bara att användas för resan ner och hem, samt under 3 - 4 korta resor under perioden i södra Spanien.
Husbilen kommer att förvaras på en bevakad parkerings/uppställningsplats under övrig tid.
Jag har Water Circel med fulltecknad försäkring för husbilen, samt hem försäkringen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad gäller för total, komplett, försäkring till Spanien? Avser perioden 1 oktober - 31 mars?
Husbilen komme bara att användas för resan ner och hem, samt under 3 - 4 korta resor under perioden i södra Spanien.
Husbilen kommer att förvaras på en bevakad parkerings/uppställningsplats under övrig tid.
Jag har Water Circel med fulltecknad försäkring för husbilen, samt hem försäkringen.
Den gäller fullt ut,du passerar inga länder som innebär restriktioner,om du inte tar stora omvägar.
 

c-galm

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13245
Medlemskap
2025
Den gäller fullt ut,du passerar inga länder som innebär restriktioner,om du inte tar stora omvägar.
Vad gäller för reseförsäkringen?
Hur många dagar? Skiljer det på att jag bor i eget fast boende, och husbilen står hos Carlos långtidsförvaring, och är då avställd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad gäller för reseförsäkringen?
Hur många dagar? Skiljer det på att jag bor i eget fast boende, och husbilen står hos Carlos långtidsförvaring, och är då avställd.

Här finns många experter, men det enda svar du kan lita på är det svar du får skriftligt från just "ditt" försäkringsbolag.

Pålle
 
Toppen