• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vägmärke för ställplats

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Varför skall hbk ha så många fiender CC scr och en viss husbils tillverkare hade det inte varit bättre med samarbete, det hade gynnat alla medlemmar dom som är med icc kan känna sig utstötta,
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Just den skrivningen kan vi inte hitta. Däremot står det att RMF, precis som vi tidigare skrivit, är medlem i "Husbilsdestination Sverige". Detta samarbetsprojekt, som initierats av SCR, startades flera år innan RMF var påtänkt. Det är först på senare år som RMF blivit medlem i det samarbetsprojektet.

Konstigt att du inte hittar det. Under fliken "Samarbetspartners" hittar jag det. I min värld är en samarbetspartner någon man jobbar MED, inte EMOT.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Varför skall hbk ha så många fiender CC scr och en viss husbils tillverkare hade det inte varit bättre med samarbete, det hade gynnat alla medlemmar dom som är med icc kan känna sig utstötta,

Du har helt missuppfattat att HBK ser CC och SCR som fiender. Att du stödjer deras åsikter råder inget tvivel om men för att jag och andra inte gör det behöver vi inte vara fiender. :)

SCR och även CC är säkert en jättebra organisationer för sina medlemmar och jobbar självklart för sina medlemmars bästa, tex att genom att agera så att alla husbilsturister skall/tvingas gynna deras campingplatser.

Husbilsklubben.se är som namnet anger en organisation för husbilsägare och husbilsturister och har därför något annorlunda syn på vad som gynnar denna grupp, vilket inte borde vara särskilt svårt att inse.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Konstigt att du inte hittar det. Under fliken "Samarbetspartners" hittar jag det. I min värld är en samarbetspartner någon man jobbar MED, inte EMOT.

Under fliken "Våra samarbetsparter" (VÃ¥ra samarbetsparter | mobilfritid.se) finner vi endast följande text:

Vi kommer att under 2013 söka samarbete med följande organisationer och myndigheter.Trafikutskottet,Konsumentverket,
Naturvårdsverket,Sveriges Kommuner & Landsting.

Här under finner du länkar till våra samarbetsparter.

RMF projektmedlem i : Husbilsdestination Sverige
RMF som remissinstans till: Transportstyrelsen


 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Fakta när det gäller RMF är följande:

Förbundet har 15 medlemmar. Samtliga dessa klubbar är organisationer för ägare/nyttjare av fritidsfordon - alltså konsumenter.

11 av dessa är märkesklubbar och 4 är märkesöverskridande klubbar. 1 av de sistnämnda (Caravan Club) äger dessutom ett antal campingplatser.

Det primära i CC:s verksamhet är dock inte att äga/driva campingplatser, utan dessa skapades som en service till medlemmarna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Klicka på länken i ditt inlägg: Husbilsdestination Sverige :)

Om jag klickar på den länken får jag veta att RMF och SCR är samarbetspartner inom arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige".

Inom den arbetsgruppen är alla medlemmar likvärdiga.

Att RMF på något sätt skulle "gå i SCR:s ledband", vilket många tycks tro, framgår inte på något sätt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Du har helt missuppfattat att HBK ser CC och SCR som fiender. Att du stödjer deras åsikter råder inget tvivel om men för att jag och andra inte gör det behöver vi inte vara fiender. :)

SCR och även CC är säkert en jättebra organisationer för sina medlemmar och jobbar självklart för sina medlemmars bästa, tex att genom att agera så att alla husbilsturister skall/tvingas gynna deras campingplatser.

Husbilsklubben.se är som namnet anger en organisation för husbilsägare och husbilsturister och har därför något annorlunda syn på vad som gynnar denna grupp, vilket inte borde vara särskilt svårt att inse.

Men man skall väl kunna samarbeta ändå och föra fram sin mening, hur skulle det se ut ivälden om alla moterbetar varandra, med detta önskar jag englad vahlborg.
mvh Bertil
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Läs citatet från Caravan Clubs hemsida:

Caravan Clubs policy är att alla sorters campingfordon ska ha tillträde till ställplatser och föreningen arbetar aktivt för att detta ska bli standard i branschen.
Detta visar att man direkt motarbetar HBK:s strävan att skapa citynära ställplatser för husbilar. Ingen kommun vill ha "campingplats" i centrum och det vet man inom Caravan Club. :mad:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Antar att du menar svaret till Näringsdepartementet angående "nytt vägmärke för ställplats".

Som jag skrivit tidigare i denna tråd författades det svaret, gemensamt och i samförstånd, av de organisationer som är representerade i arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Antar att du menar svaret till Näringsdepartementet angående "nytt vägmärke för ställplats".

Som jag skrivit tidigare i denna tråd författades det svaret, gemensamt och i samförstånd, av de organisationer som är representerade i arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige".

Jag tackar för dina sakliga, objektiva och samtidigt informativa inlägg. Läser dem med intresse.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det är ju defacto så att om man ingår i en paraplyorganisation så ska man vara lojal till de kompromisser som beslutas (av en eller flera representanter). Men om nu HBK vill värna om husbilslivet kan vi inte ingå i en organisation som vill tvinga in oss innanför bommar med en massa stugor och husvagnar och där dränera oss på pengar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Självklart ska man i en paraplyorganisation, precis som i alla andra demokratiska sammanhang, vara lojal till de kompromisser som besluta.

Har dock svårt att förstå att någon kan inbilla sig att någon av de 15 föreningar/klubbar som är medlemmar i RMF (av vilka 11 är märkesklubbar, främst för husbilsägare), kan verka för att tvinga in oss innanför bommar med en massa stugor och husvagnar och där dränera oss på pengar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

....................Har dock svårt att förstå att ..........någon av de 15 föreningar/klubbar som är medlemmar i RMF (av vilka 11 är märkesklubbar, främst för husbilsägare), kan verka för att tvinga in oss innanför bommar med en massa stugor och husvagnar och där dränera oss på pengar


Jag också! :confused: :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jaså, det är dags nu igen om RMF....:mad:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det blir tyvärr så när en förtroendevald envist hävdar att SCR är medlem i RMF, och dessutom uttrycker sig så att man får intrycket att det är styrelsens åsikt.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det blir tyvärr så när en förtroendevald envist hävdar att SCR är medlem i RMF, och dessutom uttrycker sig så att man får intrycket att det är styrelsens åsikt.

Varför envisas du hela tiden med att skriva att inte SCR är med i RMF, det vet ju alla. För mig är det sak samma om man är samarbetspartner.

Glöm sen inte att vi som största klubb inte var välkomna till RMF (finns utförligt i en annan tråd). Sen är vi inte emot samarbete, vi var med att utforma hur man definierar en ställplats.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Vill bara försöka klarlägga min åsikt igen i denna fråga.

Min åsikt är att det är synnerligen märkligt när en brukarorganisation som ju RMF utger sig för att vara, så totalt sitter i knät på kommersiella intressen att man lämnar in ett identiskt remissvar till Näringsdepartementet som SCR, CC och HRF.

Dessutom tog man delar av vårt gemensamma arbete runt ställplatsfrågan och ryckte detta ur sitt sammanhang i remissvaret och enligt min uppfattning därmed missbrukade vårt gemensamma underlag.

Jag hade naturligtvis önskat att vi som är brukarorganisationer kunnat arbeta för våra medlemmar utan att fördenskull liera oss med dom kommersiella organisationer som bara vill tjäna pengar på oss. Jag är övertygad om att om vi var eniga skulle vi kunna sätta en större press på SCR mfl.

/Leif
 
Toppen