• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt typintyg?

F

F.d. 10362

Guest
Är vi ensamma om problemet att erhålla nytt typintyg.
Vi har en importerat en Dethleffs i år byggd på ett Ford Transit chassi. Bilen blev registrerad i pb2 3.500 kg. Men problemet är att 3.500kg totalvikt räcker inte, vi vill höja till i vart fall 3.800kg.

Jag kontaktar en återförsäljare för Ford som upplyser om att det är Dethleffs som utfärdar nytt typintyg. Ringer en Dethleffs återförsäljare som hänvisar till Dethleffs i Danmark. Dethleffs i Danmark meddelar att detta är inget problem, men begäran måste komma från en återförsäljare av Dethleffs. Ringer på nytt upp återförsäljaren som nekar att hjälpa till för att bilen är direktimporterad. Ringer en annan återförsäljare som också nekar. Kontaktar den tyska återförsäljaren som erbjuder sig att hjälpa till. Fick idag på morgonen beskedet att Dethleffs Tyskland inte kan utfärda nytt typintyg då bilen är registrerad i Sverige.

Ngn som har förslag att lösa detta?

mvh/Björn

F

F.d. 2025

Guest
Sv: Nytt typintyg?

Om du höjer vikten och en dag ska sälja bilen då kan inte många med B-körkort köra bilen.

F

F.d. 673

Guest

Nu glider vi ifrån ämnet, men eftersom det redan hänt... Än så länge är det allt så att de flesta som är aktuella som köpare på en sådan bil har det B-körkort man för köra den på, alltså ett B-kort taget före 1996.

Jag tycker nog att vi ska förutsätta att frågeställaren läst på och är medveten om eventuell PB2-problematik, och försöka hitta en lösning på hans problem!

F

F.d. 10362

Guest

Nog är jag medveten om vad som gäller avseende PB2, bl.a. genom att läsa på detta excellenta forum.

mvh/Björn

F

F.d. 24280

Guest

Det verkar som att den bilen blir kvar på 3500kg.Men fortfarande registrerat som PB2 och då har väl inget betydelse om körkortet är taget före eller efter 1996

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Borde inte Dethleffs i Tyskland, fabriken alltså, kunna påverka den svenska importören att utfärda ett typintyg?

F

F.d. 13050

Guest

det är tydligen lite olika för när jag vägde upp min Iveco så var det chassitillverkaren som skrev intyget. Iveco i Danmark. Jag tror att man iaf ska gå på Ford för det handlar ju om chassit.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest

När vi uppgraderade vår nya Adria Vision till 3850 Kg så fixade Adria i Tenhult detta.
Dvs vi behövde inte kontakta chassileverantören - Renault i detta fall.
DS

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är inte säker men det här problemet uppstår nog bara om bilen är väldigt ny eller helt ny och har COC-intyg. Då kan man inte vända sig till ALKO.

Tillverkaren utfärdar COC-intyget.

Men förstår inte varför det inte går att få ett nytt om bilen blivit svenkreggad. Under förutsättning att bilen är byggd för högre vikt.

F

F.d. 10362

Guest

Dethleffs återförsäljare hjälpte inte till inklusive Dethleffs i Danmark. Svenska Ford hänvisade till Dethleffs. Dethleffs i Tyskland sa ja, men krävde som tidigare anfört här förfrågan från återförsäljare i Sverige.

Jag skrev då en e-post till Ford i Tyskland som svarade med snigelpost att visst skulle dom hjälpa till. Fick igår ånyo brev från Ford i Tyskland med nytt typintyg.

mvh/Björn

F

F.d. 2621

Guest

Då får man ju gratulera till önskat resultat.

Detta fall är ytterligare en bekräftelse på en av mina gamla råd: SKRIV - på ett eller annat sätt!!! Du nämner inledningsvis, att du ringde och ringde och ringde, men till slut så skrev du och - bingo! I ett telefonsamtal kan man alltid smita undan ansvar, strunta i och glömma och kan aldrig följas upp så som man kan med det skrivna ordet.

Ett bra exempel är detta forum.

Toppen