• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt system för statliga vägavgifter

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Danmark tar fram ett nytt system för statliga vägavgifter. För danska bilister blir vägavgiften en del av den årliga fordonsskatten. För svenska bilister gör vägavgiften varje utflykt över Öresund till ett dyrt nöje. Lägsta vägavgift föreslås bli 250 kronor.
Den danska regeringen har länge funderat på att ta ut vägavgifter av utländska bilister som utnyttjar Danmark som transitland på vägen mellan Sverige och kontinenten.

Nu har den danska regeringen tagit fram ett utredningsförslag där sådana avgifter blir en del av ett nytt stödsystem för mer miljövänliga fordon.
När elbilar under kommande år befrias från dryga registrerings- och vägtrafikavgifter måste fortsatta investeringar i vägnätet bekostas med andra avgifter.
De nya vägavgifterna har utretts av en statlig elbilskommission och är nu föremål för förhandlingar mellan Danmarks ledande partier.
Det som är på gång är vägavgifter med tre prisnivåer för personbilar – med 250 svenska kronor som lägsta pris och 1400 kronor som högsta pris.
Avgifterna blir lika för alla – oavsett bilstorlek, drivmedel och bränsleförbrukning. Också danska bilister ska betala en tusenlapp per år, men för dem bakas avgiften in i vägtrafikskatten.
Även den tunga trafiken får avgiftshöjningar. Idag betalar alla utländska lastbilsförare en fast årlig vägavgift – en så kallad eurovinjett. Det systemet finns även i Sverige, Nederländerna och Luxemburg.
Danmark vill nu gå över till en kilometerskatt för tung trafik. Ett sådant system har varit på gång också i Sverige.
Det nya skattesystemet införs tidigast 2025 och senast 2030. Då införs ett allmänt EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.

FAKTA Så höga blir de danska vägavgifterna
• En svensk bilist ska betala 1000 danska kronor för ett årskort – cirka 1400 svenska kronor i dagens kurs.
• Ett tvåmånaderskort ska kosta 360 kronor – 500 svenska kronor.
• För ett tiodagarskort blir priset 180 kronor – 250 svenska kronor.
• Det finns inga förslag om dagskort till billigare pris.
Källa: Kommissionen før grøn omstilling av personbiler.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
det kommer att bli likadant i hela europa framledes kanske några länder tvekar med de kommer att rätta in sig i leden även el bilar kommer att
belastat med dyligt för pengarna skall in hälsar hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här skulle man ha nytta av EU,ett gemensamt system för avgifter, istället för att varje land kommer på egna varianter,titta på lastbilarna som trafikerar Europa hela frontrutan full av dosor/transpondrar.
Att fossilbilen skulle vara förbjuden om 9år,knappast trolig,och att köra elbil kommer inte vara billigare(men miljövänligare) titta på Norge som kommer införa samma bomavgifter för alla bilar,pengar måste in till staten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vägavgifter inom landet är som att först betala för varorna i en affär och sen betala för dem en gång till när man går ut genom dörren på affären.

Vissa länder är ju verkligen transitländer, det ger ju hård belastning på vägarna med andra länders transporter, då tycker jag att det är berättigat.
T.ex., genom Danmark går ju transporter till både Sverige, Norge och Finland, genom Sverige till Norge och Finland.
Ännu värre är det för Tyskland och Österrike.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vissa länder är ju verkligen transitländer, det ger ju hård belastning på vägarna med andra länders transporter, då tycker jag att det är berättigat.
T.ex., genom Danmark går ju transporter till både Sverige, Norge och Finland, genom Sverige till Norge och Finland.
Ännu värre är det för Tyskland och Österrike.

Hej
Nu menar jag inte när man kör genom andra länder utan i sitt eget land, där man då får betala för något som man redan betalt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Här skulle man ha nytta av EU,ett gemensamt system för avgifter, istället för att varje land kommer på egna varianter,titta på lastbilarna som trafikerar Europa hela frontrutan full av dosor/transpondrar.
Att fossilbilen skulle vara förbjuden om 9år,knappast trolig,och att köra elbil kommer inte vara billigare(men miljövänligare) titta på Norge som kommer införa samma bomavgifter för alla bilar,pengar måste in till staten.
Målet är nog att alla NYA bilar skall vara fossilfria. De gamla existerande kommer att finnas i många många år till.

MVH
Hans
 
Toppen