• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Nytt startbatteri laddar ur blixtsnabbt!

Gutis

HBK Medlem
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22929
Medlemskap
2026
Satte i ett nytt 80 amp AGM startbatteri i vår Morelo o sedan stod bilen i 2 veckor.
När vi skulle ställa in den var den stendöd o fick då boosta igång den. När vi gjorde
detta hoppade stereon igång o även skärmen till backkameran!
Hur o var skall man börja felsöka?

Stämmer det att det bara sitter ett 80Ah som startbatteri? Tycker det låter litet för en Morelomotor. Då finns det inget utrymme för lite läckström t.ex radion.
Tommy

Inga säkringar kan orsaka urladdning av startbatteri vare sig de är hela eller trasiga.
Börja med att ladda upp det, koppla loss en av polerna och prova om några veckor.
Då får vi reda på om det är fel på batteriet eller ngt annat. Vi måste ju undersöka om felet finns i batteriet eller övrigt i bilen.
Näst steg blir att mäta upp strömmen, radion drar viloström, likaså andra prylar som backkamera även avstängd sådan.
Kanske sitter någon USB laddare kvar i cig jacken?

Ja bara så vi slipper gissa och göra fel eller onödiga åtgärder.

Roysan

Satte i ett nytt 80 amp AGM startbatteri i vår Morelo o sedan stod bilen i 2 veckor.
När vi skulle ställa in den var den stendöd o fick då boosta igång den. När vi gjorde
detta hoppade stereon igång o även skärmen till backkameran!
Hur o var skall man börja felsöka?
Är inte Morelo den största husbil som typ finns , ska det då räcka med 80 A

Det kan vara någon modul i nätverket som inte "går till sömns" mycket tidskrävande att felsöka då det tar uppemot 30min för alla moduler att stänga ner, minsta lilla förbrukare håller igång berört system.
En Amp.meter mellan +pol och +kabelskon, strömmen ska ner till några milliamp. då har nätverket stängt ner.
Att mäta så små strömmar över säkringar är inte helt lätt.

Ifall man orkar kolla på lite längre yt-klipp, så är detta ett sätt att felsöka.

Har ingen Iveco har en Citroen Jumper 3,0 från 2015. I instruktionsboken står det Att om bilen ska stå i 2 veckor eller längre så skall batteriet kopplas bort. Det är radion mm som ska ha ström till minnet. Hade bilen på verkstan sa åt dom att koppla bort startbatteriet om den ska stå länge. Följden blev att jag fick köpa ett nytt batteri

En bekant till mig hade en Mercedes 420clk som inte kördes över vintern. Mycket problem med batteriet något drog över 2,5 Amp. Mätning och urplock av säkringar en och en tills vi fann att slutsteget var boven. Med den säkringen urtagen var det inga problem längre. Bilmodellen var känd som batterislukare.
Tommy

En onödig sak att känna till
När jag höll på och lagade instrumentpanelen i min personbil kom en gömd undermeny upp. Shipping mode som ska säkra att startbatteriet inte laddas ur.
X antal tryckningar på bromspedalen och reset knappen.

En onödig sak att känna till
När jag höll på och lagade instrumentpanelen i min personbil kom en gömd undermeny upp. Shipping mode som ska säkra att startbatteriet inte laddas ur.
X antal tryckningar på bromspedalen och reset knappen.
Ducato, åtminstone X290, har också den funktionen. Jag har sett att man kommer åt den via OBD-kontakten, vet inte om det finns andra sätt också.

Kanske en dum kommentar - men enbart därför att det är nytt innebär ju inte att det är laddat.

Om det är fel på ett batteri så är det oftast när det är nytt, dvs inom garantitiden.
Därför är det ju helt möjligt att du köpt ett nytt, laddat och sen är det kass.

Roysan

Tillbaka
Toppen