• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt skumrask?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Då jag satt mig i bilen utanför Biltema kom en kille och visade upp ett A-4 block och en penna. Rubriken på blocket var Intyg om olycka. Jag skakade på huvudet och han avlägsnade sig. 5 - 6 underskrifter fanns på blocket.

Begriper ingenting. Någon som stött på det? Några teorier om vad det skulle utmynna i?

:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nytt skumrask?

Jag var i Halden för drygt en månad sedan då det sprang runt några killar med block och penna. En ville ha en underskrift och ett bidrag till någon dövstum verksamhet. Jag förstod snart att han varken var döv eller stum men gav honom i protest en svensk krona. Att döma av minspelet var han inte nöjd.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi råkade ut för en "dövstum" i Borlänge för en månad sen. Dom flyttar väl runt....

F

F.d. 58866

Guest

Irriterade blev iaf dessa i början av juni när jag istf för att skriva på deras fejkinsamling höjde kameran. Helt plötsligt hade de talförmåga och efter några sekunders konfererande inom gruppen försvann de från platsen åt var sitt håll.

Noterar även detta (ej relaterat till bilderna) --> Bedragare har härjar i länet | Folkbladet |

[edit* plockat bort originalbilden då den viktiga delen är "insamlingslistan"

Bilagor

• tiggare2-3900.jpg
    tiggare2-3900.jpg
    183,3 KB · Visningar: 31
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Underbart, snyggt gjort...

Han skulle veta att hans foto finns på nätet, lätt gravid i 3:e månaden, redan i den unga åldern.. Det där fick man kämpa för att få, det har kostat mycket kalorier..:rolleyes:

:twitcy:

Måste nu lägga till en text: Eftersom bilden nu är raderad ser ni inte den gravida magen ordentligt.. Det var i alla fall en kille runt 30, Göteborgare...

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Samma upplevelse hade jag på Torp köpcentrum i Uddevalla i somras, där en korpulent herre i 50 års åldern stack fram en textad lapp där det stod att han önskade ett bidrag till mat.
Gillar inte tiggeri och avböjde vänligt och bestämt och då frågade han om han inte kunde få åtminstone en krona!!? Inte.......

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Dom som verkligen behöver hjälp är inte dom som är i Sverige utan deras landsmän som är hemma utan mat och ju mer vi ger ju fler kommer det att komma.
Jag var så korkad och empatin blev för jobbig så jag har skänkt några gånger till en kvinna som satt utanför Willys men när jag en dag hörde att hon kallade mig mamma blev jag äcklad.

Jag hörde hur hon sa mamma till alla kvinnor och pappa till alla män,sen dess är det tvärstopp med gåvor till dessa organiserade tiggarligor.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja...en få inte va blöt....
Har sett otroliga tiggargrejer i bl.a Warshava!!?? Där rumänska kvinnor sitter med sina barn och tigger . Någon följde efter en kvinna som lämnade sin plats och tågade iväg...till sin Mercedes?!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Fast man ska nog akta sig för att lägga ut bilder på personer så här på Internet, dom är ju inte dömda för något brott ännu. Bättre att lämna bilderna till Polisen så dom kan göra sitt jobb. Jag försvarar inte deras handlingar, men vem ska sätta gränsen för vad medlemmarna här på forumet lägger ut när det gäller bilder på personer som man vill hänga ut offentligt? Jag tror nästintill att det lutar åt att det till och med är olagligt att göra så här, jag kan ha fel men det är väl dumt att chansa?
Som sagt, försvarar inte detta slödder, men Husbilsklubben är väl ändå inte en sajt där man hänger ut misstänkta brottslingar med bilder?

/Ludde

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vet inte om jag skulle tveka en enda sekund med att hänga ut någon som skadar, stjäl eller på annat sätt gör tillvaron farlig, störande, hotande eller annat otrevligt-besvärande beteende för mig och eller min omgivning.
Förstår egentligen kanske inte varför vi skall vara så ruskigt flata och låta buset ta över, men jag tror det tillhör vår mentalitet.
På det sätt som vi agerar så sprider sig ohyran bara mera och att tro att polisen skulle befatta sig med något sådant här är i mina ögon befängt. Dom kommer bara om man misstänker vapeninblandnig och då kommer full styrka. Med lite otur så åker den som hotats fast.....
Civilkurage hos oss är en sällsynt vara, bäst att hålla tyst så att jantelagen kan fortsätta styra o ställa.
Min egen åsikt förståss

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jo, jag förstår din tanke och hur du tänker i detta. Givetvis är jag lika frustrerad som du och många andra över att det pågår mitt ute bland folk på blanka dagen. Men, civilkurage vet jag inte om jag vill kalla det att lägga ut bilder på folk som ser ut att begå brott, civilkurage tycker jag det är när man anmäler, eller t.ex. går in och hjälper någon i en nödsituation.

Jag menar ju naturligtvis inte att man ska vara tyst, jättebra att fotografera dessa ljusskygga individer, men jag tycker att Polisen ska ha materialet, inte Husbilsklubben!
Jag tycker inte det är flathet att låta bli att lägga ut bilderna på nätet istället för att lämna dom till Polisen. Förfarandet är ju på gränsen till lagbrott. Att fotografera, anmäla och lämna till Polisen = civilkurage.

Så tycker jag....:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Så tyckte du och säkert flera med dig.
Ser det inte på samma sätt, tror inte vår polismakt gör ett smack åt sådana här tilltag. Det blir liggande i någon hög och avskrivs, allt medan buset bara drar på.
Vet inte varför vi skall acceptera det.
Häng ut banditerna gärna i dagspressen, tv och kanske sociala media så kanske det minskar, upphör gör det ju aldrig.
Förstår inte riktigt detta med integritet om man skyddas av den och samtidigt kan ställa till ett elände för mig och andra.
Har man rent mjöl i påsen så blir man ju inte uthängd till allas beskådan.
Så ser jag det............

F

F.d. 52920

Guest

Så tyckte du och säkert flera med dig.
Ser det inte på samma sätt, tror inte vår polismakt gör ett smack åt sådana här tilltag. Det blir liggande i någon hög och avskrivs, allt medan buset bara drar på.
Vet inte varför vi skall acceptera det.
Häng ut banditerna gärna i dagspressen, tv och kanske sociala media så kanske det minskar, upphör gör det ju aldrig.
Förstår inte riktigt detta med integritet om man skyddas av den och samtidigt kan ställa till ett elände för mig och andra.

Jag måste hålla med (inte bara för att jag bor i Järfälla :) ) ,polisen bryr sig knappast då dom inte ens hinner med en uns av alla misshandelsbrott.
Och att lägga ut bilderna i ett forum bland folk man bryr sig om är nog mer än tveksamt om det är olagligt.
Går man ut med en bluff, så måste man vara beredd på att kunna avslöjas.
Vill man ha integritet så sköter man sig.

F

F.d. 52920

Guest

Irriterade blev iaf dessa i början av juni när jag istf för att skriva på deras fejkinsamling höjde kameran. Helt plötsligt hade de talförmåga och efter några sekunders konfererande inom gruppen försvann de från platsen åt var sitt håll.

Noterar även detta (ej relaterat till bilderna) --> Bedragare har härjar i länet | Folkbladet |

[edit* plockat bort originalbilden då den viktiga delen är "insamlingslistan"

Jag förstår dig angående originalbilden (jag hann se den) , men en ny lista är säkert framtagen (om dom inte är för slöa).

F

F.d. 29925

Guest

En granne råkade ut för dessa "dövstumma" utanför Lidl i Karlstad, lite stressat och innan eftertanke blev det en 50-lapp. Men bara sekunder därefter kom hon på sig "vad fan har jag gjort", men det var ett par mycket tacksamma döva.:twitcy:

K

Kimobo

Guest

Längs Istiklal Caddesi i Istanbul finns på kvällarna alla typer av tiggare och skojare. Såg en kväll då några gubbar stod på en mörk sidogata och snackade, sen drog de fram en rullstol i vilken den ena satte sig ner i och en en annan gubbe rulla ut honom på promenadgatan. Killen snabbt ut med handen och såg lidande ut.

F

F.d. 6082

Guest

Principen skulle kunna vara bra på många sätt, men det finns en felmarginal som måste beaktas.

Ta en sekund och tänk dig in i situationen att du blir en av de som felaktigt hängs ut.
Före detta frun som vill jävlas med sitt ex och hänger ut honom som pedofil på internet med bild och adress, men han är 100% oskyldig.

Mobben som tycker det är ett brott att ställa sin husbil på fel ställe och börjar publicera bild och personuppgifter på "ful-campare".

Kanske ändamålet helgar medlen, jag är kluven...

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Så upplysta som vi ändå är om detta skumrask som florerar i många skepnader så tror jag ändå det finns en anledning till att Sverige är så populärt att göra framgångar på. Polisens insats, men sedan den viktigaste delen VEM och VARFÖR lämnar jag pengar till någon med block som står på Julas eller Biltemas parkering. VEM och VARFÖR stannar på en parkeringsficka där en bil står med öppen huv och vill sälja guld. Köper av dom och sedan lägger ut ett snyftrepotage i dagspressen att man blivit lurade. Men hallå. Säljer husbilen till en välklädd herre som vill att fordonshandlingarna skall skrivas under så sköter vi detta med betalning senare. Telefonsäljare, tror knappast dessa skulle finnas om ingen handlade. Vi gnäller på dessa utlänningar som vi självmant matar med pengar på Biltemas parkering eller köper lite asfalt som dom lägger på min garageuppfart. Tänk efter före!! Häggen i soliga Umeå

Toppen