• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Nytt problem...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag var jag under bilen för att fixa en äkta D+...
När jag kröp under på vänster sida så ser jag en massa fett på damasken och även en del uppe på stötdämparen.
Under de senaste 14 dagar har jag hört ett knäppande metalljud från väster framhjul (misstänker jag) ungefär 3-4 ggr under färd...

Vad tror ni kan det vara ett akut problem som behöver lagas snarast..?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En undran bara.... Vid vilket moment tömmer man oljan ur växellådan?

Hej säger som PeterK Jag tror inte det kommer så mycket eller kanske inte någon olja alls.

På första generationens lådor så kommer det ingen olja för packboxarna går mot "hylsor" som sticker ut, så drivaxlarna är instuckna i hylsorna.

På lådorna mellan -95 och -02 finns det faktiskt en nivåplugg (kanske inte alla) men jag har sett den :applaus:.
Och jag kommer inte ihåg saker hur länge som helst, men jag tror den satt lägre än drivaxeln faktiskt.

På tredje generationens lådor så vet jag faktiskt inte var nivån ligger i förhållande till drivaxlarna :msn_embarrassed:.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Låter som skadad damask till yttre drivknuten, troligen kan du fortsätta att köra med husbilen, men det behöver såklart åtgärdas.
Knäppning/knakning när du kör i en 8 kan tyda på sliten/skadad yttre drivknut, testa även att backa i en 8 med fulla rattutslag. Det ska vara tyst från drivknutarna ifall de är felfria.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad tror ni kan det vara ett akut problem som behöver lagas snarast..?
Det beror på vilken konsekvens man är beredd att acceptera.

Akut, risk att bilen blir okörbar.
Troligen nej, men beroende på hur länge det har varit hål på damasken.

På sikt, ja.
Det blir byte av drivaxel/ CV knut om detta inte lagas snarast.
Men det kan redan har gått för långt för att rädda drivknuten.

Test på Saab "tekniska" visade att ett gram sanddamm inne i drivknuten mer eller minder omedelbart förstörde densamma.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Köra med trasig damask beror ju mycket på var och när du kör. Jag har kört 100 tals mil med trasig damask men då har det i stort sett enbart varit sommartid på stora asfaltsvägar. Fettet har ju mer och mer slungats ut men knuten har klarat sig bra då ingen smuts kommit in och på raka vägar frestas inte knuten så mycket heller!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
När jag köpte min husbil hade de satt buntband på inre damasken vilken släppte. Så mycket av det fett som fanns åkte ut och gjorde att drivknuten skar.
Enligt min erfarenhet, så om det är en större spricka och mycket fett åkt ut, är nog ett byte av drivknut nödvändigt.
Jag hann köra ca 75 mil, jag kollade aldrig att damaskerna satt med riktiga band. Men det var inget fett som jag såg vid köpet, så det var väl under de mil jag hann köra som buntbandet släppte. Var inte roligt att ta sig hem de tre mil jag behövde, fick bogsering av en kompis men det lät väldigt illa från drivaxeln och jag var lättad när jag kom hem.
Men om man upptäcker läkaget i tid går det säkert att åtgärda med nytt fett och en ny damask.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, instämmer bara med alla andra.
Om det skulle vara yttre stora änden på damasken som släppt så är det troligen så trångt även på din modell (kan vara lite olika beroende på generation av Ducato) att man måste lossa centrummuttern och trycka axeln inåt en bit för att få dit ett nytt band runt damasken. Tyvärr så är det troligen själva damasken som spruckit och då är det nog faktiskt enklast att byta knuten och kanske vettigast/enklast att byta hela kompletta drivaxeln så allt blir nytt.
Beroende av massor av fabrikat.... Bara byta damasken är i princip lika mycket jobb, och med ev. skadad knut bör bara det kanske skippas. Men yttre knuten brukar bara kosta några hundralappar till sex (ungefär samma som bara en lös bälg) och komplett axel till vänster (den korta) från kanske 600:- till 1200:-+ och det gör väl ingen skada om det står något känt fabrikat på kartongen, och ligger i högre prisklassen.
Så skall den dit också, inte så svårt om man har grejer, för bl.a. centrummuttern kan sitta av bara h...... . Sedan måste man lossa så MacPherson benet och hela navet kan dras utåt ca. 15cm så man får bort splinesade axeln ur navet, sedan sitter den inre knuten troligen fast i lådan med en snäppring som kan jä.... rätt bra om den inte vill släppa m.m.

Men börja med att vrida styrningen fullt åt vänster på någon större plats. Då kan du gå ut och kolla damasken genom att knästående ;) bara titta ner/in på den. Ser du ingen skada så flytta fram bilen några dm. och kolla igen o.s.v. så kan du säkert konstatera vad som är trasigt/sprucket till att börja med. Det kan vara allt från att den har lossnat till en spricka i "dragspelet" och till den har helt delat sig någonstans.

M. mycket v. h. JANKRO.

Vi kör alla med support på distans i mån av tid som vanligt :bye:.

Ps. Det brukar klara sig utan problem, men kolla så inte fettet stänker på bromsskivan bara.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Efter att ha haft framhjulsdrivna bilar ända sedan den första Golfen kom I slutet av 70 talet kan jag nog ändå konstatera att damaskerna blivit betydligt bättre och hållbarare. Numera brukar man kunna köra 15-20.000 mil innan byte. Vet inte om det skiljer så mycket på FIAT mot VW, Opel och Volvo vilka samtliga varit hyfsat lätta att byta. Frågan är hur drivaxeln lossas från växellådan?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för all inputt....
Idag blev det lite detektivs arbete.... Att se om jag kunde hitta ett hål i damasken...:wideeyed:
Som ni ser på fotot så ser det inte bra ut... Iallafall för damasken.
Nu när damasken måste bytas då undrar jag är det lika bra att byta samtidigt drivknuten.... Kullager.... Drivaxeln... För vad jag förstår så måste en hel del ändå bort när man byter damasken... Eller skall jag chans och bara byta damasken..?

IMG_20231008_121431_edit_1080811763200182.jpg
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag har ju alltid bara bytt damasken och det har aldrig varit några problem. Det förutsätter nog att damasken byts innan det kommer in smuts och grus och allt fett försvunnit. Men det ser ju rent och fettigt ut på din!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller skall jag chans och bara byta damasken..?
Jag tycker att byte av drivknut komplett vore att föredra.
Då vet du att detta inte kommer att "bita dig i baken" vid ett mycket olämpligarte tillfälle.
Arbetsinsatsen att byta damask VS att byta komplett är till kompletts fördel.
Tänk på att drivknuten behöver rengöras helt från (i dettal fall) = smus och fett.
Sendan skall den packas med fett. Troligen följer rätt mängd och kvalitet med i en bälgsats.

Hjullagret kan ju bytas om man känner för det, om bilen gått långt med det befintliga hjullagret, varför inte.

Tips, kolla skicket på bälgarna även på andra sidan. (vänster /höger)
Kanske läge att byta en sprucken bälg innan det går hål?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okey....
Eftersom jag själv inte kan göra jobbet så får jag leta upp en verkstad som känner att de vill göra jobbet..
Skall ta ett pris för bara drivknut/damask.
Och ett för drivknut/damask/drivaxel..
Så får vi se vad de kommer fram till..

Återkommer
Det är inte mycket mera arbete att byta hela drivaxeln som att byta damask/drivknut, jag skulle byta hela drivaxeln om möjligt,
förhoppningsvis är arbetskostnaden ganska låg där du är, så då blir det inte mycket dyrare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är inte mycket mera arbete att byta hela drivaxeln som att byta damask/drivknut, jag skulle byta hela drivaxeln om möjligt,
förhoppningsvis är arbetskostnaden ganska låg där du är, så då blir det inte mycket dyrare.
Nej, det är egentligen mer arbete med att få bort bara yttre drivknuten, kladda med litiumfett och få dit damasken på ett bra sätt, än att byta hela drivaxeln till en ny komplett.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är inte mycket mera arbete att byta hela drivaxeln som att byta damask/drivknut, jag skulle byta hela drivaxeln om möjligt,
förhoppningsvis är arbetskostnaden ganska låg där du är, så då blir det inte mycket dyrare.

Tänk om det hade varit så när man är "turist".....
Tyvärr är det motsatsen här.... För när de inser här i Grekland att jag är turist.. Då rusar priset minst 3 ggr mer än normalt...
Visserligen finns det byar/städer där nästan ingen turist kommer. Och då brukar de vara ärliga mot turisten...
Men tyvärr är jag just nu i en av de värsta områden där det kommer många bilburna turister...
I sådana här situationen är det viktigt att ha vänner i området.. Och då brukar jag rådgöra med dem...
Annars ligger Albanien bara 30 km längre bort ;)
 
Senast ändrad:
Toppen