F
F.d. 1874
Guest
Tja! Håller på med ett husbilsprojekt baserat på en Citroeng Jumper, har börjat bli dags för att dra all el. Har hållit på en hel del med små elektronik, bytt vägguttag etc förut så själva installationen ska inte vara några problem. Däremot är jag inte riktigt lika säker på ett par detaljer som har med batteriets laddning, säkringar och lite annat som jag hoppas jag kan få hjälp med.
Först lite bakgrunds info. Jag kommer ha två batterier, dels ordinarie och dels ett separat till bodelen. Jag kommer ha LED-lampor, kyl, fläkt, vattenpump och en 230-konverter. Båda batterierna kommer laddas under färd.
Frågor:
*Vad behöver jag ha för area på kabel från generator till batteri?
*Har sett en del brytare för att switcha mellan olika batterier, är en sådan nödvändig? Eller finns det något sätt att koppla så att bodels batteriet bara används till bodelen och ordinarie till bilens motor men båda laddas under färd?
*Om en brytare är nödvändig så verkar det som de jag har sett låter hela strömmen gå genom brytaren, känns lite onödigt att låta strömmen gå från generator, bak till bodelen/förarhytten och sen tillbaka, är det inte bättre att ha ett relä framme vid motorn? I så fall har nån tips på billig brytare och relä?
*Finns det några färdiga lösningar för att mäta spänningen på batteriet och slå av när den blir för låg?
Kommer säkert mer frågor allt eftersom!
Först lite bakgrunds info. Jag kommer ha två batterier, dels ordinarie och dels ett separat till bodelen. Jag kommer ha LED-lampor, kyl, fläkt, vattenpump och en 230-konverter. Båda batterierna kommer laddas under färd.
Frågor:
*Vad behöver jag ha för area på kabel från generator till batteri?
*Har sett en del brytare för att switcha mellan olika batterier, är en sådan nödvändig? Eller finns det något sätt att koppla så att bodels batteriet bara används till bodelen och ordinarie till bilens motor men båda laddas under färd?
*Om en brytare är nödvändig så verkar det som de jag har sett låter hela strömmen gå genom brytaren, känns lite onödigt att låta strömmen gå från generator, bak till bodelen/förarhytten och sen tillbaka, är det inte bättre att ha ett relä framme vid motorn? I så fall har nån tips på billig brytare och relä?
*Finns det några färdiga lösningar för att mäta spänningen på batteriet och slå av när den blir för låg?
Kommer säkert mer frågor allt eftersom!