• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt el-system, lite frågor

F

F.d. 1874

Guest
Tja! Håller på med ett husbilsprojekt baserat på en Citroeng Jumper, har börjat bli dags för att dra all el. Har hållit på en hel del med små elektronik, bytt vägguttag etc förut så själva installationen ska inte vara några problem. Däremot är jag inte riktigt lika säker på ett par detaljer som har med batteriets laddning, säkringar och lite annat som jag hoppas jag kan få hjälp med.

Först lite bakgrunds info. Jag kommer ha två batterier, dels ordinarie och dels ett separat till bodelen. Jag kommer ha LED-lampor, kyl, fläkt, vattenpump och en 230-konverter. Båda batterierna kommer laddas under färd.

Frågor:
*Vad behöver jag ha för area på kabel från generator till batteri?

*Har sett en del brytare för att switcha mellan olika batterier, är en sådan nödvändig? Eller finns det något sätt att koppla så att bodels batteriet bara används till bodelen och ordinarie till bilens motor men båda laddas under färd?

*Om en brytare är nödvändig så verkar det som de jag har sett låter hela strömmen gå genom brytaren, känns lite onödigt att låta strömmen gå från generator, bak till bodelen/förarhytten och sen tillbaka, är det inte bättre att ha ett relä framme vid motorn? I så fall har nån tips på billig brytare och relä?

*Finns det några färdiga lösningar för att mäta spänningen på batteriet och slå av när den blir för låg?

Kommer säkert mer frågor allt eftersom!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Hej!

Jag har tänkt att använda biltemas skiljerelä, jag har kollat på bruksanvisningen till just detta relä, där kan man se att man ska dra kablar från de bägge batteriernas plus till reläet:s plus, och en till jord.
Är det så enkelt?

Jag frågar pga att husbilens laddenhet har gett upp, och jag vill ju att bodelsbatteriet ska kunna laddas under färd, men hur gör jag när jag ska ladda batteriet/batterierna med en extern laddare, måste jag då koppla från skiljereläet, visserligen inget problem, men jag vill veta så att jag inte har sönder reläet eller annat.

vägkung
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Det där skiljerelät ser ju riktigt bra ut! Smidigt och slippa brytare helt och hållet!

Ser också att biltema har en voltmeter för under hundralappen, skulle vara smidigast med något som bryter automatiskt också men en sån skall också införskaffas.

Har ett program på datorn för att räkna ut kabelarean men den där var ju betydligt smidgare. Men jag har noll koll på vilken laddström bilens generator ger så jag kan inte räkna ut hur stor kabel area jag behöver. Bil batterikablar brukar väl vara på 16-35mm2 men en snabb koll på biltemas side visar inga tillräckligt långa batterikablar. Slakta startkablar kanske?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Gå inn på nærmeste hifi-asyl (ursäkta afär), de har høgtalarkabel med riktig grov kvadrat. Større bilrekvisitar bruker å ha slike også. Ser ut til at Biltema har maks 8 kvadrat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Du behöver inte dimensionera kablarna efter generatorns effekt, batterierna tar inte emot obegränsat med laddström, typiskt 200 Ah batteribank urladdad till 50% tar emot 20A eller något mer under några minuter sedan sjunker laddströmmen snabbt ned mot 10-15A. Det är batterierna som avgör hur stor laddströmmen blir, inte generatorn. :)
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Du behöver inte dimensionera kablarna efter generatorns effekt, batterierna tar inte emot obegränsat med laddström, typiskt 200 Ah batteribank urladdad till 50% tar emot 20A eller något mer under några minuter sedan sjunker laddströmmen snabbt ned mot 10-15A. Det är batterierna som avgör hur stor laddströmmen blir, inte generatorn. :)

Allright, misstänkte att det var så! Antar att bilens originalkablar också är så stora för att kunna ge startmotorn massor av ström. Borde räcka med 4mm2 i så fall. Är det lunt och köra dubbla 2.5mm2(har det hemma redan) eller borde jag skaffa tjockare?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Du behöver inte dimensionera kablarna efter generatorns effekt, batterierna tar inte emot obegränsat med laddström, typiskt 200 Ah batteribank urladdad till 50% tar emot 20A eller något mer under några minuter sedan sjunker laddströmmen snabbt ned mot 10-15A. Det är batterierna som avgör hur stor laddströmmen blir, inte generatorn. :)

Det är inte rätt, annars är det dåliga batterier som har svårt att ta emot laddning.
Även med endast 33% AGM batterier 140 Ah i bodelen laddas 32A till 21Ah urladdning (66% - 41 A vid 21Ah urladdning)
Då dimensionerna för generatorn och undvika eventuell förlust laddning och tidskrävande laddning.
Som bevis ingen har motsagt:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/394939
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/427492
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Allright, misstänkte att det var så! Antar att bilens originalkablar också är så stora för att kunna ge startmotorn massor av ström. Borde räcka med 4mm2 i så fall. Är det lunt och köra dubbla 2.5mm2(har det hemma redan) eller borde jag skaffa tjockare?
NEj nej - 4 qmm ger omtrent et spännigsfall på 0,4 volt ( mycket ) vid 60 A.

När du använder t.ex.81 Ah och kör kan generator typisk ge 50 -60 A.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159

Ford transit använder 16 qmm för laddning batterier - normalt.

PS. använder man 4 qmm mellan batterier och generator det kommer att ta extra 1-3 timmars laddning.
:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

0,2 volt verkar inte som mycket, men det kan betyda en stor skillnad om man stannar upp och tänker batterier är laddat med 14.3 volt och det är bara 14,1 volt.
Till exempel. 13.4 / 13,6 volt gör mycket skillnad i laddning ampere.
En analog (skala) voltmeter kan vara svåra att läsa och ofta felaktiga.
Därför digitala och kontrollerad voltmeter - kolla själv med bättre voltmeter.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/416865
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Använda startkablar 16-25-35 qmm - billiga och skillnad röd och svart.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/438408

PS. jag använder inte jordning/stelforbindelse - - kan hända eldsvård och minskning av ström.
2 x kablar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt el-system, lite frågor

Nej 2,5 mm2 är alldeles för lite minst 6 mm2 beroende på kablarnas längd, men några jättegrova svetskablar e.d. behövs inte, om du inte tänker ladda ur väldiga mängder ström på en gång. :)
 
Toppen