• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt datorköp!

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Nu behöver vi hjälp från alla kunniga medlemmar här i klubben!
Vår gamla stationära dator håller på att haverera så vi har börjat att kika lite i datordjungeln efter en ny.
Nu till ämnet: vi vill ha en bärbar dator som vi kan ta med oss i husbilen. Med den ska vi kunna surfa utomlands(helst gratis), kunna använda skype, lagra bilder mm. OCH kunna använda den som tv i husbilen. Helst ska vi även kunna bränna ner filmer och musik på den. Då kommer min fråga här: Vilka tekniska specifikationer bör vi titta efter och vilka tillbehör behöver vi för att kunna få en dator som fungerar som vi vill??
MVH/Lana:santa1:
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Nytt datorköp!

Roger&Lana;

Hej, jag använder ACER ASpire One, 120 gb hårddisk till allt du specificerat i ditt inlägg, men, ett STORT MEN, på denna maskin kan du inte bränna då den inte har varken CD eller DVD-spelare(brännare). Jag har mina filer inlagda på en separat hårddisk med brända filmer som jag gjort hemma. Att se på TV och film fungerar jättebra trots att bildskärmen bara är 10".
MVH
Roy
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Nytt datorköp!

Tack Roysen! Men en "dum" fråga: behöver man inga speciella tillbehör för att kunna titta på tv via datorn antingen man är utomlands eller hemma?? Vill minnas att jag har hört talas om ett "tv-kort" men det kanske inte alls har med det här att göra. Och för att "sno" de trådlösa nätverken utomlands behöver väl datorn vara utrustad med ngt. speciellt eller??
Ber om ursäkt för alla knasiga frågor men jag tycker det verkar så komplicerat när jag har försökt att på egen hand läsa mig till all information...:p
MVH Lana
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Nytt datorköp!

Hej.

Jag väljer XP som operativsystem på grund av att de flesta program fungerar bekymmerslöst med detta operativsystem. Vista är det mer naturliga valet idag.

En Hårddisk på minst 160GB.

Processortyp med dubbelkärna blir snabbare..

Ramminne minst 2 GB. Ju större ramminne desto snabbare arbetar datorn. Speciellt viktigt om Du väljer Vista.

Skärmstorlek på ca 15 tum som jag tycker räcker väl. Större och den är inte bärbar utan istället släpbar. Jag har ingen erfarenhet av TV-tittande på datorn. Jag vill inte ha det för då blir datorn "låst för TV". Matt Skärmtyp för att slippa reflexer.

12V laddare ett krav från tillverkaren av Pc. Detta krav håller jag stenhårt på. Jag vill ha en bra laddare och vill att tillverkaren levererar den. Dyrt, ja men jag slipper vara orolig...

Gärna tre USB-portar. En till trådlös mus och en till skrivare eller ex.vis kameran. USB-modemet ska också anslutas.

Trådlöst nätverk: 802.11b/g.

Bluethooth är bra att ha vid kommunikation med mobiltelefon.

Mobilt bredband finns antingen 3 G eller ICE.net som bara täcker skandinavien. Ska Du vara mycket i Europa så är det bara 3G som gäller. Då får inte USB-modemet vara operatörslåst om du vill köpa ett datakort i ett annat land. Detta är en förutsättning för annars blir det riktigt dyrt att surfa. (Tänk på mobilsamtal utomlands).

Köper du en 15" så köp samtidigt också en väska att förvara datorn i.

Köp också en extern hårddisk som drivs med ström från USB-porten. De har idag blivit billigare... För eller senare händer något med datorn och har Du en back-up på dina viktigaste filer eller foto så slipper du besvikelsen över att allt är borta.

Priset på datorn anser jag följer kvalité och datorns kapacitet. Undantag finns säkert men man får oftast vad man betalar för. Kolla priset på Internet men kolla också vad den lokala handlaren tar. En femhundring extra och jag skulle gynna den lokala databutiken. Det är bekvämt att sätta sig i bilen och köra några km för att få problemet ur världen.

Utöver detta måste Du skaffa en bra brandvägg och virusprogram. Det finns bra gratisprogram...

Kolla ex.vis hos www.hp.se där du kan välja efter dina behov.

Prata gärna med en lokal handlare och lägg fram dina krav så kan han säkert ta fram en bra dator till Dig. Så gjorde jag när jag köpte min för ett år sedan och jag blev nöjd.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Nytt datorköp!

Hej Roger&Lana, om ni väljer alternativet som Roysen föreslår så får ni det bästa som finns enl senaste numret av PC för alla. I testet på 8 datorer var Acer Aspire One segrare. Mest för pengarna. Själv har jag en som är modellen större Acer Aspire 4313 med 14,1" bildskärm. Den passar nog bättre om datorn skall användas som TV. Obetyligt "klumpigare" men mer rejäl och med större tangenter.
Leffe
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Nytt datorköp!

hej igen, du behöver en/ett tv kort(USB) som finns på Claes i sjön för ca 300:- samt en extern antenn. Den medföljande antennen duger inte till så mycket. Beträffande bredbandet så har Acer Aspire One inbyggt nätverkskort, LAN. Hur du skall hitta "surfzoner" så finns det folk här på forumet som är mer kapabla än jag att svara på detta. Lycka till
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nytt datorköp!

En sak att tänka på är att "dom små" egentligen inte skall kallas "bärbara datorer" då prestandan är långt ifrån en bärbar dator.

Nu tycker jag att branschen gjort dumt i att kalla dom för "mini -PC", "net top" hade varit närmare sanningen och skilt dom från dom "stora".

Som säljare av datorer så hade jag inte ens visat dig "småttingarna". Av vad du säger att du vill göra skulle jag rekommendera en dator med <3GB ram, Intel (el AMD motsv) Core2 processor, hårddisk ganska ointressant då externa är billiga. Skärm allt efter hur stor du kan tänka att släpa med dig (17" trevligt att titta på men tung att släpa på).

ONOFF har ett fåtal ASUS X72VM-7S030 kvar i vissa butiker (borta från webben då den utgår), mycket prisvär dator som kommer att kännas fräsch ett bra tag (om man kan tänka sig en 17") kostar 8998:-.

Någon kanske kallar mig partisk då jag jobbar på ONOFF, men det är den dator jag lurar på att köpa till gumman då den är mest prisvärd just nu.

I dag kan man inte välja vilket operativsystem man vill ha, XP eller Linux till "mini-PC", Vista till allt annat.

Det är lätt att lura sig på GHz hit och dit, men de två vanligaste processorena som används på mini-PC är Intels Atom 1.6GHz och den äldre Celeron M 900MHz. De är prestandamässigt nästan lika, skillnaden är att den nyare Atom processorn är modernare och drar max 4W medan den äldre Celeron drar lite mer. Jämfort med en bärbar dator så är det usla prestanda men fungerar helt OK med XP och enklare göromål. Dom små har dessutom skrattretande dåliga grafikkort jämför med riktiga bärbara då dom är gjorda för surf/chat/mail/skriva brev inte att användas som hemdator.

Vi har gjort några småtest på jobbet, mini PC fixar att visa en DivX utan problem, medan en modernare högupplöst .mkv fil är godnatt direkt.

Beroende på användningsområde är dock bägge typerna lika rätt, jag kan gott tänka mig en mini-PC som "ta med" dator där huvudsyftet är att surfa, kolla mail och kanske använda den som navigator, som media dator (tv & film) hade jag nog tänkt både tre och fyra gånger innan jag köpt en mini-PC.

Hoppas du blev lite klokare.

Peter :snowman-2-icon:
 
Senast ändrad:

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Nytt datorköp!

Först hade vi tänkt att köpa både tv och en mini-pc, men eftersom våran "hemma"-dator håller på att braka samman, så har vi tänkt om och kommit fram till att en "normal-stor" dator löser problemet både hemma och i husbilen. Dessutom så vill ingen av oss titta på en dubbad James Bond film när vi är nere i Europa så vi tycker då att en bärbar dator skulle lösa vårat tv-behov.
Samtidigt så undrar jag om man kan koppla in datorn i den befintliga tv antennen eller måste man köpa en specialare? Vi har ingen parabol utan en vanlig.
MVH Lana
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt datorköp!

Det är vanlig antenn som gäller, det går bra att ansluta den till laptopens digitala TV adapter.
 
Toppen