• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Nytt batteri. Vad köpa

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Mitt bodelsbatteri är på väg att ge upp. Nu sitter ett biltema batteri AGM 105A i husbilen. Den sitter inne under dubbelgolvet.


Vi fricampar mest och har en solcell på 100w

Fundersam på vad jag ska köpa med tanke på knallgas vid laddning och vilken som har bästa egenskaperna och livslängd. Biltema AGM eller Sol/vind batteri?

Se bilder.

Tacksam för tips. Litium batteri kommer inte på agendan.
 

Bilagor

  • 20210909_091026.jpg
    20210909_091026.jpg
    1,9 MB · Visningar: 27
  • 20210909_091007.jpg
    20210909_091007.jpg
    2 MB · Visningar: 27

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
AGM batteriet från BILTEMA är väl i första hand ett startbatteri, även om det står "tre ggr högre cyklingstålighet"
SMF Solar Vind som du har på bild två använder jag, och det har funkat i flera år nu.
Använder aldrig landström, och det blir ju långa urladdningar med värmen på i 12 - 4 timmar ibland. Dvs rätt djupa urladdningar.

Vad har du för erfarenheter, är det dåligt batteri och du vill ha ett bättre?

Roy
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
AGM batteriet från BILTEMA är väl i första hand ett startbatteri, även om det står "tre ggr högre cyklingstålighet"
SMF Solar Vind som du har på bild två använder jag, och det har funkat i flera år nu.
Använder aldrig landström, och det blir ju långa urladdningar med värmen på i 12 - 4 timmar ibland. Dvs rätt djupa urladdningar.



Vad har du för erfarenheter, är det dåligt batteri och du vill ha ett bättre?


Mitt AMG faller för ålder efter låg o trogen tjänst.

Ditt solar batteri. Har den anslutning för avluftning av knallgas? Mitt batteri ligger i en sluten låda.
Roy
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Till Roysan.

Mitt AMG faller för ålder efter låg o trogen tjänst.

Ditt solar batteri. Har den anslutning för avluftning av knallgas? Mitt batteri ligger i en sluten låda.
 

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Här har du ett bra alternativ.
//Kjelle

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024

Tompan60 din fråga om mitt BILTEMA batteri, nej någon utgång för gas har jag inte sett på detta batteri.

Kan ju finnas under nån lucka som jag inte sett... för övrigt har jag lagt en rejäl plast under batteriet som kan ta ev läckage.
Minsta läckage kan ju ge korrosion på golvplåten i bilen. Så där man man inte vara nog försiktig.

Intressant med de mer speciella batterier som det länkas till.

BILTEMA:s grå startbatterier brukar funk bra i 7 - 8 år i min personbil, S70.
Men de är ju startbatterier som inte har så svårt jobb som et bodelsbatteri.


Roy
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har åxså vart nöjd med tidigare batterier från biltema. Min förra bil satt ett biltema standard i 8 år. Funkade toppen när jag sålde bilen. Hur länge den höll sen? Okänt!
 
Senast ändrad:
Toppen