Nyregistreringar juli, nästan slutsålt på många ställen

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.907
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
74585FBB-E8C3-4B58-AE51-93D699D78D93.png
SRF har just presenterat nyregistreringarna för juli.

Efter månader av uppgång av antalet nyregistrerade husbilar, har det nu blivit en tillfällig avmattning.
– Vi har helt enkelt slutsålt, konstaterar flera av HRF:s medlemmar, och tillverkarna kan inte leverera något mer förrän tidigast till hösten. Det finns till och med återförsäljare som tvingats permittera anställda eftersom det inte finns några fordon att sälja ...
Det är till största delen svenskarnas önskan om ”swemester” och ”hemester” som är orsaken till den uppkomna situationen, men även två tragiska händelser under vintern – ett rasat växthus utanför Östersund och en storbrand i Morjärv, där totalt flera hundra fritidsfordon gick till spillo – har naturligtvis satt sina spår. Hur de nyligen inträffade översvämningskatastroferna kommer att påverka möjligheten att i närtid köpa ett nytt fritidsfordon, är ännu för tidigt att sia om.
Klart är dock, att den som planerar att köpa en husvagn eller husbil under 2022 bör vara tidigt ute. Flera tillverkare har nämligen indikerat att hela produktionen av nästa års modell är uppbokad av

436446B4-EC6A-47C5-839D-BDBE5F79F527.jpeg
Husbilsregistreringar för juli 2021
Juli månads husbilsregistreringar visar 662 stycken, medan det i juli föregående år registrerades 617 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 3 790 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 registrerades 2 599 stycken. I procent innebär detta en ökning med 45,83 % för år 2021.

Lånar alias T68 kloka inlägg, från förra månadens presentation av nyregistreringarna som också visade på positiva siffror:
”Det är nog ett sk tveeggat svärd att vi blir allt fler som äger husbilar. Det är förstås positivt att ha ett intresse som delas av allt fler. Men samtidigt som redan påpekats i fler inlägg så kommer en hel del problem på köpet.
Vore intressant att höra hur klubben ser på det ökande intresset och hur vi kan agera och hitta strategier för en positiv utveckling där vi "får plats" i samhället utan att det retar upp och stör. Det handlar förstås mycket om eget ansvar hur respektive husbilsägare uppför sig. Men det behövs även tillräcklig infrastruktur och lösningar i form av tillräckligt många och stora ställplatser och campingplatser och även parkeringslösningar som fungerar för oss tillsammans med övriga trafikanter med mera, med mera.

Ett bra exepemel/skräckexempel är väl hur det ser ut på Österlen i sommar. Hur skulle en optimal lösning se ut här? Liknande tendenser finns här uppe i Norrland med högt tryck i höga kusten, vildmarksvägen osv.”


Det ökade trycket som på sina håll undermålig infrastruktur, vår känsliga natur och helt nya oerfarna kollegor ute på vägarna, är utmaningar för oss alla, inte minst landets kommuner.

Tommy
 
Toppen