• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyregistreringar i augusti, nu märks fordonsbristen!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
1E8A68C5-F5A1-4FC9-BCF1-2144F235658F.jpeg

Redan för en månad sedan kunde HRF konstatera att intresset för ”Swemestrande” påverkat husvagns- och husbilsbranschen på mer än ett sätt – både när det gäller nya och begagnade fritidsfordon.
– Vi har helt enkelt slutsålt, konstaterade då flera av HRF:s medlemmar, och tillverkarna kan inte leverera något mer förrän tidigast till hösten.
När augusti månads nyregistreringssiffror presenteras, är bristen på fordon uppenbar. Efter månader av uppgång var antalet nyregistrerade husbilar under augusti nära 19 procent lägre än under augusti 2020, och för husvagnar var motsvarande siffra 15 procent.
Totalt under året märks dock, vilket framgår nedan, en tydlig uppgång av antalet nyregistrerade fritidsfordon.
D80C5B09-B10E-4459-83F8-0BC945F1796B.jpeg
Husbilsregistreringar för augusti 2021
Augusti månads husbilsregistreringar visar 428 stycken, medan det i augusti föregående år registrerades 528 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 4 218 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 registrerades 3 127stycken. I procent innebär detta en ökning med 34,89 % för år 2021.
Källa:HRF

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det skulle ju vara väldigt intressant att även få reda på antalet begagnade bilar som ställts på i år för att kunna jämföra med tidigare år. Det finns troligen ett rätt stort antal begbilar som tidigare stått still hos handlare men nu sålts.
Det tillsammans med nyregistreringarna skulle kunna ge en bra hint om hur många fler aktiva husbilsåkare vi verkligen har blivit
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det skulle ju vara väldigt intressant att även få reda på antalet begagnade bilar som ställts på i år för att kunna jämföra med tidigare år. Det finns troligen ett rätt stort antal begbilar som tidigare stått still hos handlare men nu sålts.
Det tillsammans med nyregistreringarna skulle kunna ge en bra hint om hur många fler aktiva husbilsåkare vi verkligen har blivit
Intressant fråga, ännu intressantare om dessa uppgifter finns tillgängliga.

Skickar frågan vidare till @pålle, som troligen är den ende i Sverige som kan svara på det.

Pålle, finns dessa data tillgängliga?

Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Begagnade husbilar måste vara högvilt, har fått två färglada brochyrer med uppmaning om att sälja min bil från samma suspekta företag SVEA någonting är väl samma som vill låna ut pengar till hög ränta.
Häromdagen fick jag en hel liten tidning av dom som gick samma väg soptunnan.
Ska jag sälja min bil ska det vara privat inte lämna den att stå för dyra pengar på något ställe där man inte vet vad som händer och påläggen är stora. Aldrig att jag lämnar mina nycklar till någon jag inte känner mycket väl med eget svenskt körkort utställt på ett svenskt namn.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024

Redan för en månad sedan kunde HRF konstatera att intresset för ”Swemestrande” påverkat husvagns- och husbilsbranschen på mer än ett sätt – både när det gäller nya och begagnade fritidsfordon.
– Vi har helt enkelt slutsålt, konstaterade då flera av HRF:s medlemmar, och tillverkarna kan inte leverera något mer förrän tidigast till hösten.
När augusti månads nyregistreringssiffror presenteras, är bristen på fordon uppenbar. Efter månader av uppgång var antalet nyregistrerade husbilar under augusti nära 19 procent lägre än under augusti 2020, och för husvagnar var motsvarande siffra 15 procent.
Totalt under året märks dock, vilket framgår nedan, en tydlig uppgång av antalet nyregistrerade fritidsfordon.
Visa bilaga 215156
Husbilsregistreringar för augusti 2021
Augusti månads husbilsregistreringar visar 428 stycken, medan det i augusti föregående år registrerades 528 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 4 218 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 registrerades 3 127stycken. I procent innebär detta en ökning med 34,89 % för år 2021.
Källa:HRF

Tommy
Om det nu är utsålt i Sverige som finns det som tur är 37000 euanpassade husbilar i Europa till salu i olika åldrat eller nytt tillstånd som man lätt kan få till Sverige utan att vänta ett år på leverans av om man ska specificera en ny bil eller färdig ny eller begagnad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Intressant fråga, ännu intressantare om dessa uppgifter finns tillgängliga.

Skickar frågan vidare till @pålle, som troligen är den ende i Sverige som kan svara på det.

Pålle, finns dessa data tillgängliga?

Tommy

Tyvärr tas denna typ av siffror fram endast till årsskiftet, så de säger inte så mycket om hur många bilar som rullar på sommaren.

Men informationen går ju att köpa , för den som är intresserad ...

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I våra trakter är det nog lite ont om begagnat, både hos Autohallen och PR Husbilar är det ganska tomt, inte alls som tidigare år.

Ja det varierar säkert beroende på var i landet man är. Sen kanske vi är lite dopade också och är vana med att det alltid är proppfullt på gården hos lokala handlaren.
Tittar man lite på Blocket så verkar det ändå finnas ganska gott om bilar att köpa i alla klasser och smaker även om man kanske måste åka en bit.
 
Toppen