• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyinköp - funderingar och frågor

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
God kväll på er!

Jag är i tankarna på att införskaffa mig en ny husbil och skulle vilja få lite input på vad ni har för erfarenheter om följande.

Pilote Evidence serien
Burstner
Adria
Rapido

En annan fundering jag har är gällande skatten samt försäkring. Vid nyinköp så blir det en horribel skatt etc. och jag har läst en del, där några har ett system som t.ex. att man ställer på HB torsdag för sen åka på en tur och komma hem på söndag där man sen ställer av den. I det fallet så har en 4dgr period.

Fungerar detta, har någon erfarenhet av det?
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
God kväll på er!

Jag är i tankarna på att införskaffa mig en ny husbil och skulle vilja få lite input på vad ni har för erfarenheter om följande.

Pilote Evidence serien
Burstner
Adria
Rapido

En annan fundering jag har är gällande skatten samt försäkring. Vid nyinköp så blir det en horribel skatt etc. och jag har läst en del, där några har ett system som t.ex. att man ställer på HB torsdag för sen åka på en tur och komma hem på söndag där man sen ställer av den. I det fallet så har en 4dgr period.

Fungerar detta, har någon erfarenhet av det?
Fungerar utmärkt utan strul.
Av och på görs i appen och syns i fordons skulder på onsdag och vi går då in och betalar en hundring för helgen.
Vi ställer på på fredag innan vi åker och av på söndag när vi kommer hem varje helg på säsongen plus semestern.
Det blir totalt med försäkring och skatt ca 3000:- per år på vår malus skattade 21a.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man betalar skatt för hela dagar.
Man betalar för påställningsdagen, men inte för avställningsdagen. (Dock viktigt att man inte kör bilen efter att man ställt av den).
Ställer du på bilen på torsdag och ställer av den på söndag (efter hemkomst) betalar du alltså skatt för tre dagar (torsdag-lördag).
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Om du tänker ställa av relativt mycket så kan det vara bra med en försäkring som övergår i en garageförsäkring vid avställning. Jag har en på Folksam som kostar typ 10000/år när jag kör och 2000kr/år vid avställning. Många andra bolag har en fast årsavgift oavsett avställd eller inte vilket gör att jag tycker du ska räkna på hur många dagar du kommer köra kontra antal avställda dagar.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Om du tänker ställa av relativt mycket så kan det vara bra med en försäkring som övergår i en garageförsäkring vid avställning. Jag har en på Folksam som kostar typ 10000/år när jag kör och 2000kr/år vid avställning. Många andra bolag har en fast årsavgift oavsett avställd eller inte vilket gör att jag tycker du ska räkna på hur många dagar du kommer köra kontra antal avställda dagar.

ja det med försäkring är värt att beakta.
Jag betalar 16:- om dagen påställd och typ 4:- avställd.
så på årsbasis blir det inte många kronor på en malus bil.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer på Merca 2022, totalvikt 4500 kg och skatten är ca 17000:-/år om den är påställd hela året. Folksam försäkring via husbilsklubben.se och den har garageförsäkring. Fungerar bra med av- och påställning.
 
Toppen