• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyhet Tomtom GO camper max

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

såg för 2 veckor sen att Tomtom skulle släppa en efterträdare till Tomtom camper, den heter nästan samma men men med Max på slutet.

den har uppdaterat skärm i HD i 7" mot 6" på den äldre, den har även en del nyheter såsom realtidsuppdateringar för bränsle. Även andra nyheter som att man kan skapa landskapsrutter mm.

Den släpptes 3e maj och fick min igår, får återkomma med recensioner:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Kan man lägga till egna loggor eller är det fortfarande bara 5 fasta att välja mellan? Det behövs när man lägger in olika pi-filer från andra håll.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej,

I vilken meny väljer man loggor?
Inställningar/Utseende/Visa IP-listor på kartan. Välj en av IP i listan, då kommer en lista med dölj och sedan 5 olika symboler som man kan koppla till just den IP man valt. Tidigare kunde man lägga in egna loggor tillsammans med IP, t.ex HBK-logga. När man sedan startat om GPS visas den kategorin ikoner på kartan när platserna dyker upp i närområdet.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Ett par tillägg:

1).
Angående POI så har Tomtom sedan några år tagit bort möjligheten att använda egna POI-ikoner. Som sagts tidigare så finns det bara 5 olika symboler att välja på.
Jag har valt att välja blå ikoner för ställplatser oavsett om det är HBK eller Camper Contact mfl mfl.
Grön ikon för tömning/servicestation.
Lila ikon för campingplats.
Gul ikon för butiker som Lidl, Aldi, Penny, mfl
Magenta till övrigt som badplatser, fiskeplatser, slott, mfl.
På resa när det dyker upp en ikon så är det bara att klicka på den så kommer det upp en text som meddelar vad ikonen representerar.
OBS denna möjlighet att klicka gäller enbart när man valt "norr upp" på GPS:ens kartbild.
Valet mellan "norr upp" och "kurs upp" görs till vänster på GPS:en.
Det är pilen ovanför "+/-" i Zoomningsfältet. Bred pil = norr upp, smal pil = kurs upp.

2). Angående den nya Tomtom-serien: Dessvärre har Tomtom valt att bara ge ett år fria fartkamerauppdateringar.
Tidigare modeller har livslängds fartkamerauppdateringar.
Det gäller alltså att behålla den tidigare modellen.... /Roy
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Inställningar/Utseende/Visa IP-listor på kartan. Välj en av IP i listan, då kommer en lista med dölj och sedan 5 olika symboler som man kan koppla till just den IP man valt. Tidigare kunde man lägga in egna loggor tillsammans med IP, t.ex HBK-logga. När man sedan startat om GPS visas den kategorin ikoner på kartan när platserna dyker upp i närområdet.
Hej,

Är tyvärr som ni säger, vara 5st fungerar. Det dom är ännu värre är att man INTE kan överföra IP filer dvs ställplatser här i från då det inte stöds i nya Go Camper Max. Ruskigt dåligt!
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Använt den i några dagar, har inget att gemföra med då det är den första GPSen på säkert 15år men tycker den känns trevlig, några minus som jag noterat och kan vara ett problem/upplevas som störande,

1,När man söker efter ett mål och markerar målet så får man inte vara för snabb att trycka på skärmen då den annars verkar hänga sig eller ta tid på sig att uppdatera sidan, skärmen kan bli svart en kort tid. Kan vara att jag är för snabb.

2, trots att kartan är uppdaterad på veckabasis (kommer uppdateringar varje vecka) så är det en del som inte stämmer, är mest hastighetsskyltar mm som inte är uppdaterade.

3, textstorleken är rätt liten vilket jag själv uppskattar men kan vara ett problem om man inte gillar det.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej,

Använt den i några dagar, har inget att gemföra med då det är den första GPSen på säkert 15år men tycker den känns trevlig, några minus som jag noterat och kan vara ett problem/upplevas som störande,

1,När man söker efter ett mål och markerar målet så får man inte vara för snabb att trycka på skärmen då den annars verkar hänga sig eller ta tid på sig att uppdatera sidan, skärmen kan bli svart en kort tid. Kan vara att jag är för snabb.

2, trots att kartan är uppdaterad på veckabasis (kommer uppdateringar varje vecka) så är det en del som inte stämmer, är mest hastighetsskyltar mm som inte är uppdaterade.

3, textstorleken är rätt liten vilket jag själv uppskattar men kan vara ett problem om man inte gillar det.

2. Tyvärr är myndigheternas underlag gällande aktuell hastighetsgräns dålig. Då blir det inte bättre för varesig Garmin eller Tomtom.

3. Har modellen före din och där går det att välja 3 storlekar på texten. Den levereras inställd på minsta storlek.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej,

Är tyvärr som ni säger, vara 5st fungerar. Det dom är ännu värre är att man INTE kan överföra IP filer dvs ställplatser här i från då det inte stöds i nya Go Camper Max. Ruskigt dåligt!
Hej! Detta har jag missat! Har lagt ned massor av timmar på den förbaskade Tomtom GO Camper Max med desperata försök att få in Husbilsklubbens ställplatslista men se det går inte. Även medlemmar här har försökt hjälpa till och offrat tid på något som är totalt odugligt för en husbil.

VARNING! Tomtom GO Camper Max är olämplig för en husbil! Det går inte att lägga in egna poi! Trots att man kan läsa på kartongen: "Designed for campers and caravans" !!!!!!!

Detta är vilseledande marknadsföring!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej! Detta har jag missat! Har lagt ned massor av timmar på den förbaskade Tomtom GO Camper Max med desperata försök att få in Husbilsklubbens ställplatslista men se det går inte. Även medlemmar här har försökt hjälpa till och offrat tid på något som är totalt odugligt för en husbil.

VARNING! Tomtom GO Camper Max är olämplig för en husbil! Det går inte att lägga in egna poi! Trots att man kan läsa på kartongen: "Designed for campers and caravans" !!!!!!!

Detta är vilseledande marknadsföring!
Jag håller med om att det är dåligt att man inte kan lägga in egna IP filer, men den är faktiskt väldigt anpassad för campers med färdiga ställplatser, campingar inlagt så det går inte säga någonting om det! Är det inte färdiga rutter inlagt också har jag för mig, dom borde kanske lägga mer krut på annan utveckling istället tycker jag. Dom vet att HB folket är en stor grupp att känna pengar på!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Går det att lägga in storlek och vikt på husbilen, som sedan tas med i den rekommenderade färdvägen?
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Går det att lägga in storlek och vikt på husbilen, som sedan tas med i den rekommenderade färdvägen?
Hej,

Ja det går.

Har kört med vår i 2 veckor i Tyskland, Österrike, Holland samt Danmark och tycker den helt klart är värd pengarna, har dock inte så mycket att jämföra med sen tidigare. Det som är störande är att man inte får vara för snabb när man trycker på knapparna, tex när man ska söka efter ett mål måste man vänta några extra sekunder innan man söker ett stopp på vägen annars finna risk att den hänger sig.
 
Toppen