• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarmiss

T

tomgus

Guest
Hej alla härliga skribenter.
Nu har jag gjort bort mig rejält.Efter en långresa på 6 veckor parkerade vi bilen hemma.Den har stått still i 5 veckor nu så vi tänkte resa ut igen......när jag öppnade bodelsdörren så tjöt ngt larm.Jag trodde det var gaslarmet men icke.Jag kollade strömpanelen och såg att cirkulationspumpen stått på.Såg även att bägge bodelsbatterierna var urladdade så klart ?
Batterierna har ej stått i minusgrader.Kan de ha blivet skadade ?Bilen är helt ny (5 månader gammal)
Varför gick larm då jag steg in i bodelen ?
Jag har lärt mig att stänga av strömförbrukare då bilen tar igen sig (typ ett par veckor)
Tomgus
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Nybörjarmiss

larmet går nog när batterispänningen är för låg. så är det på min, den är kopplad till bilens batteri. måste ladda batteriet och larma av.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjarmiss

Hej Liza & Tomas,
svårt att säga exakt varför det började larma just när ni steg in i husbilen. Har nog inte bilden helt klar för att kunna svara. Men det är ju uppenbart att batterierna har fått sig en rejäl urladdning och är i stort behov av laddning. Det är bara att hoppas på att de inte har tagit skada. Ej bra att låta batterierna stå för länge med belastning utan att de laddas.
Tror inte att ni upprepar misstaget en gång till. Kan kanske vara läge att låta en elektriker testa batterierna innan ni ger er ut på en ny långresa.
V-backen :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarmiss

Hur verkar det med reläet som dumpar ut vattnet från VV-beredaren när det blir mindre än 8 grader då spänningen försvinner ? Släpper den ut vattnet ändå som säkerhet eller blir det risk för frysning ?
 
Toppen