• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

[nybörjarhjälp] Laddning under färd i husbil/Crossbuss?

F

F.d. 16978

Guest
Hallå där!

Jag har lovat hjälpa en tjej kompis med elen i hennes Crossbuss. Vanlig bil el har jag rätt bra kläm på men en husbil har jag knappt tagit i.

Hon har separata elsystem i "bilen" och bo-delen, och är idag beroende av ett eluttag lite då och då för att ladda batterierna, (2st. 85Ah fritidsbatterier)
Vi vill alltså kunna ladda batterierna under färd.
Jag har läst lite i några trådar och tror att jag behöver ett Elblock? eller möjligen en 220V generator?

Edit: läste lite mer.. ska jag kanske slänga på en solcellspanel på taket?

Bilen är en Mercedes Sprinter.
Vad funkar bäst, kostar minst, är minst bökigt att installera osv?

Tack på förhand!
sprinter.jpg

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: [nybörjarhjälp] Laddning under färd i husbil/Crossbuss?

En billig, men ikke 100% perfekt løsning er et rele som styres av ladningen på motoren - slik at bodelens og motorens batterier parallell kobles under kjøring.
Egentlig kan en greie dette manuellt også med en kraftig bryter.

Mulig at en bør bytte dynamo til en som gir mer strøm, slik at ladningen går fortere.

En riktig elblokk gjør et par ting ekstra, fordeler strømmen til alle forbrukspunkt i bodelen og enkelte styrer også lading av motorbatteriet når en lader fra stolpe, noen har inngang for solpanel - det er sikkert flere funksjoner der ute og.

F

F.d. 16978

Guest

Det var onekligen billigt och enkelt!

Orkar generatorn ladda 2x85Ah batteri samt startbatteriet?

Edit: lite funderingar kring inkoppling av diod..
Vid placernig 1 av dioden:
+ alla batterier laddas av generatorn.
- förbrukarna i bodelen kan tömma startbatteriet.
- startbatteriet kan inte stjäla ström från bodelsbatterierna.

Vid placering 2 av dioden:
+ alla batterier laddas av generatorn.
+ förbrukarna i bodelen kan inte tömma startbatteriet.
+ startbatteriet kan stjäla ström från bodelsbatterierna (bättre att mjölken surnar är att man inte kan starta bilen)

koppling.jpg

Eller är jag helt ute och cyklar?

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tre spørsmål:

Om dynamoen er stor nok så klarer den jobben, men det bør ikke være en liten 15A sak, den vil fort bli utslitt så en kan bytte til det største som passer inn.

Dioden gir et lite spenningsfall, men sperrer ikke mot utlading av bilbatteriet - hvis det ikke er diode også fra dynamo til bilbatteri.

Det er full sperre tilbake til bil ved bruk av dioder. En virkelig el-cheapo løsning er en manuell bryter fra Biltema eller tilsvarende direkte mellom batteriene, riktig brukt så gir det svaret ja på begge de to siste spørsmålene.

Tittet nettop i en tysk katalog og fant et produkt som gjør jobben automatisk, men du kan ikke bruke bordbatteriet som startbatteri: Calibra Tremat TS70 - pris ca. 66 Euro. Denne kobler sammen batteriene når det finnes ladning og ellers er de adskillt.

F

F.d. 16978

Guest

Skiljerelä verkar vara the way to go, men detta förutsätter att generatorn pallar att ladda alla batterierna samtidigt, för det blir väl så då?

F

F.d. 7282

Guest

Generatorn bryr sig inte om hur många batterier du har, det tar bara längre tid att få
alla batterier laddade.

// Pär

Toppen