• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

M

MikeC

Guest
Jag funderar på att införskaffa en eller två Fan-tastic vent's eller liknande för montering i taket tänkt för att blåsa ut luften, men vad brukar man göra åt insugsluften? Min förra bil (VW Caravelle) hade skruvar i golvet för stolar, de kunde jag skruva ut och på så viss få in luft underifrån. Nu har jag inga sånna hål med min Peugeot Boxer (samma som Fiat Duscato/Citroen Jumper) och funderar lite på vad jag ska göra för att få in luft.

Brukar man göra något överhuvudtaget? Anser man att det räcker med luften som kommer in genom springor och dylikt? Själv tycker jag att det vore logiskt att få in luft underifrån då luften där borde vara lite svalare, i alla fall när solen steker på, och dessutom borde maximalt med luft cirkulera genom skåpet om luften kommer in vid golvet och sugs ut genom taket. Som sagt, bilen är en standard skåpbil där det inte finns några hål för ventilation ännu, jag vill gärna tänka efter före innan jag börjar såga, och det är viktigt att jag får luft cirkulation där vi sover. Jag vill inte bara suga ut luft som kommit in från en lucka bredvid, jag vill ju att så mycket som möjligt av luften vid sängen (längst bak) bytes ut när fläktarna snurrar.

Tackar på förhand!
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Det blir ganska bra genomdrag genom bilens ordinarie ventilation om du inte har något annat öppet! :)
 
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Jag undrar lite var luften kommer in... Skåpet ser ju tät ut, men lufttät är den förstås inte. Men i vilket fall låter det som om jag borde först testa med enbart fläktar i taket. Är jag inte nöjd så får jag ta tag i det då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Sett bilens varme/ventilasjon på innluft i stedet for omluft så får du masse luft den veien.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Knut.det var precis vad jag menade! Jag kan f.ö. garantera att det räcker med en FanTastic Vent eller motsvarande, de flyttar mycket luft! :)
 
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Nu har jag ingen taklucka alls utan måste såga till det i så fall. Jag har just nu läst att om man monterar taklucka själv så måste bilen regbesiktas, så jag ska kanske se över flera alternativ innan jag bestämmer mig. Jag borde inte behöva regbesikta om jag monterar mindre ventiler?

Min tanke är att ha kraftig utblås över duschen, och sedan god ventilation ovanför sängen. Solcellsdrivet med uppladdningsbara batterier är intressant, men jag har lite svårt att tro att de orkar gå hela natten på det. Jag är mera intresserad av att koppla fläktar på 12v men hittar konstigt nog inte färdiga ventiler med 12v anslutning, utan endast fläktarna. Om jag nu köper en sån här fläkt: FLÄKT 92x92x25 MM 12V, vad borde jag täcka över den med så jag slipper få en regn och insekter?

Finns det inte färdiga ventiler med 12v fläkt istället för solcellsdrivet?

Vad finns det mera för alternativ? Att såga i taket är en stor grej för mig, jag vill gärna se över så många alternativ som möjligt innan jag gör det.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Tackar, men oj vad dyr den var... Jag börjar genast undra lite över vad skillnaden mellan en sån dyr och t ex en sån här VENTILATOR FAST med en 12v fläkt monterad direkt under?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Jodå det finns billigare har själv sett på jula.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Jag har en Peugeot Boxer med ventilation genom golvet. Ganska stor öppning! Luftintaget placerat under en konvektor (värmeelement). Det följer med ett trälock för vinterbruk. Slutstsatsen man kan dra av det är att det inte är lika viktigt med syresättingen av luften vintertid! :confused:

vent.sp.jpg

Enligt tidigare ägare var det ett krav man har vid hembygge av husbilar. Någonstans har jag en skrift med de bestämmelser som reglerar detta. Jag ska försöka leta rätt på den idag!

Jappe
 
Senast ändrad:
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Jodå det finns billigare har själv sett på jula.
På jula hittar jag bara de som är solcellsdrivna.

Enligt tidigare ägare var det ett krav man har vid hembygge av husbilar. Någonstans har jag en skrift med de bestämmelser som reglerar detta. Jag ska försöka leta rätt på den idag!
Vet du om den den tidigare ägaren utnyttjade ett befintligt hål eller fick såga upp själv?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Vad jag förstår så finns det en mängd bestämmelser som bör iakttagas vid hembygge av husbil. Tyvärr har jag inte hittat den skrift som följde med husbilen. Du får nog googla själv på detta!

Jag utgår ifrån att han som byggde inredningen i min bil sågade ut ventilationshålet själv! Peugeot Boxer levereras knappast med sådana hål!

Jappe
 
F

F.d. 50036

Guest
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Jag missade att du ville ha en för 12v men man kan förståss mata den med lägre spänning, 5v finns ju i alla usb uttag ca 1A.
I min Caddy finns det 2 st utsläppsventiler för luften de har gummiläppar som stänger någorlunda när man inte har fläkten på, men öppnar av fartvinden om man kör landsväg.
Jag tänker använda mej av den så slipper jag att ta upp ett hål som jag tänkt. Har byggt en garderob i det hörnet så det blir en datafläkt 12v där som jag ska kunna varva ner till natten, samtidigt är det tänkt att det blir som ett litet torkskåp också. Inluften tar man från den vanliga ventilationen, hade ju några tankar om att placera en insugsfläkt där eftersom att köra den ordinare fläkten kommer ta mycket ström även om jag går ner till halva spänningen.
Är säker på att alla moderna bilar har ett inbyggt utsläpp för luft hur skulle man annars kunna använda ventilationen nu när bilarna inte har en ventilationsruta.
Om du letar så hittar du säkert ett utsläpp som du kan använda, de regler som pratas om tror jag är gamla bestämmelser som inte gäller längre EU direktiv som vanligt.
Jag vet att många har insläpp vid golvet och utsläpp högre upp, med det når man att det blir golvdrag och kallt på golvet och värmen försvinner fort som en avlöning ut genom högre placerade ventiler. Är det så man vill ha det?
Men det är sant att ska man ha självdrag så måste det vara så, en liten 12v datafläkt kan flytta mängder med luft med väldigt lite ström och då har man kontroll över ventilationen och kan sätta ventilerna så att man slipper kalla golv och fötter.
Har 2 st datafläktar som går på knappt 6v och går dygnet runt i ett äldre hus, en flyttar värmen och den andra sitter i ordinarie ventilation med självdrag som såklart inte fungerar på sommaren när det är varmt ute och svalare inne.
Problemet med extraventiler är att man kan få problem med dom när man kör och använder värmefläkten, hade en ventil med solcellsmotor i taket och den varvade upp ordentligt när man körde oväsen och drag blev det så jag fick ha den stängd under körning.
 
F

F.d. 20130

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

På jula hittar jag bara de som är solcellsdrivna.


Vet du om den den tidigare ägaren utnyttjade ett befintligt hål eller fick såga upp själv?

Hej! Hur gick det?? Jag är i samma situation, köpt en skåpbil som jag inrett med säng etc. Men behöver fixa takventil, har verktygen för att borra&såga genom takplåten. Är nyfiken: hur löste du det, plåtsåg eller hur då?
 
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om bygge för ventilation?

Ursäkta sent svar, jag har inte varit så aktiv här på senaste tiden.

Jag köpte några sånna där fasta ventiler utan fläktar, borrade hål i taket med hålsåg, sprejade med rostskyddsfärg och monterade dit dem. Jag satte sedan fast tystgående datorfläktar under dem och kopplade in dem till bodelsbatteriet. Det känns som det funkar bra, datorfläktarna har tre hastigheter och den lägsta hastigheten är verkligen tyst.

Jag är nöjd med denna lösning. Har monterad över sängen och en i duschen, det funkar bra så jag behöver inte göra något mer.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen