• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga fylla / tömma färskvatten

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tömmer vattentanken inför vintervilan på hösten, vår -->höst är vattnet kvar i tanken, jag behandlar vattnet med Micropur 1 kryddmått till 200L vatten dödar alla bakterier/virus på 2h, och håller i månader, köpte en liten burk som räcker till 10000L vatten, har inte haft något problem med tanken hittills, dricker inte vattnet, till dricksvatten har vi en 5-liters.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Självklart är valet fritt – som i så många andra situationer.

Det var därför jag skrev "bör" när jag tänkte på vad Livsmedelsverket anser (Livsmedelsverket).

Vatten är ju ett livsmedel...

Pålle
Livsmedelsverkets beskrivning är ju till stora delar rätt, men det finns endel brister. Rätt doserad mängd ( 20-50 ppb beroende på vilken salthalt dricksvattnet har) i vatten har inte silverjoner några negativa påverkningar på människan. Färgförändringar på hud och ögon har man endast kunnat påvisa vid mycket högre koncentrationer. Silverjoner kan påverka mikroorganismer i recipient så därför bör man vara försiktig, mycket stora mängder har förts ut i vattendragen i samband med fotoframkallning, de mängder som vi tillsammans skulle tillföra recipienten är en bråkdel av den mängd som kommit från fotolab( som tur är är ju dessa på väg bort). En annan stor utsläppskälla, som vi kan påverka, är ju behandling av underkläder och sportkläder med silver bara för att minska obehaglig lukt, jag tycker det är bättre att tvätta kläderna. Min bedömning är att påverkan av silver i recipienter från vattenbehandling är mycket mycket liten i jämförelse med annan användning av silver. Ett borttappat silversmycke påverkar naturen betydligt mer

Silverjoner har en klar fördel jämfört med de flesta andra medel och det är dess långtidseffekt som inget annat desinfektionsmedel har( natriumhypoklorit har ju en viss långtidseffekt så länge det förekommer fritt i vattnet). Det är just därför det lämpar sig för att använda det i förvaringstankar t ex i husbilar samt inom fartygsnäringen. Silverjoner har använts i stor utsträckning ombord på fartyg sedan ca 50 år tillbaka just pga av dess långtidseffekt och goda egenskaper på olika typer av organismer som kan finnas i dricksvatten. Att bakterier kan bli resistenta kunde vi inte konstatera när vi höll på att utveckla behandlingssystem, men kan ju inte helt avskrivas efter mycket lång användning. Silvret påverkar bakteriens delning vilket gör att den inte fortplantas.

Mitt tips är att ni mycket väl kan använda det till ert vatten men viktigast är att ni sköter hygienen bra vid fyllning samt bara använder rena slangar och vattenkannor när ni fyller på vatten, då behövs inget tillsatsmedel till vattnet. Själv brukar jag tillsätta silverjoner( i rätt mängd) någon gång per år då vi är nere runt medelhavet men inser nog att man klarar sig ändå. Risken är betydligt större att bli magsjuk av dåligt hanterad mat i sommarrestaurangerna än av vattnet.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Fyller successivt på, och tappar endast ut för vinterförvaring. Tankvatten för dusch, tvätt, disk, etc. Dricker billigaste flaskvatten, men tankvatten till potatiskokning etc.
Störst risk är nog med smutsiga slangmunstycken (använda för spolning av toatanken). Undviks med egen slang.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tidernas väg är mitt förstahandsval vid resor norr över.
Zlatko myggen kring älven är bara en skröna som ortsborna sprider, det man ska passa sig för där är de folkilskna bävrarna i Gysinge trakten.
Göran i Björnarbo.
 
Senast ändrad:

Jocke4127

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2024
I båten använde vi reningstabletter som man hade i vid första fyllningen på året. Rengjorde tanken innan säsongen, fyllde upp och i med tabletterna så höll det sig under. Var det mycket förbrukning så gjorde man om proceduren någon extra gång. Vattnet höll sig bra, men vi använde ändå lös 10L för dricksvatten då smaken blir lite tråkig med tiden.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Båten vi hade i nästa 40 år hade en rostfri vattentank som inte gick att rengöra. Fyllde på vid behov under sommaren och tömde och spolade ur på hösten. Använde vattnet till allt, även att dricka. Aldrig några problem. Husbilen har en plasttank som är mörkt placerad. Tömmer och rengör på hösten. Fyller vid behov då vi använder den utan att tömma. Använder vattnet till allt, även att dricka. Har inte märkt av några problem. Använder oftast en ren trädgårdsvattenkanna för påfyllning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag häller i två liter ättika i färskvatten tanken varje vår och inför varje semester. Fyller ca 10 liter vatten. Kör ut allt i systemet och låter det stå i minst 12 timmar. Sköljer ur systemet 3 ggr. Avkalkat och bakteriefritt
Det här gillade jag att höra efter flera månaders Spanskt vatten som passerat vår 130 liters H2O tank. Vi har garanterat inga bakterier i tanken, men tonvis med klor som syns i våra grytor. Det som inte syns är Trumas boiler (10 liter) samt alla slangar och nätfilter, det måste ut. Allt måste avkalkas, hela vägen, så TACK Frank N. du har precis gett oss bra svar på hur vi ska göra.

The Hawk, i Norden dricker vi vatten mer än gärna från tanken (den skall vara sköljd innan dess enl. Franks modell), dock inte på sydligare breddgrader, där kokar vi allt vatten för matlagning, te & kaffe, men dricker och borstar tänder bara med köpt vatten. Räcker att man spolar av husbilen i Spanien så får man "zebra look" om man inte genast torkar av hela husbilen. Har just beställt 2 sorters filtrar som ska rena vattnet från grövre partiklar samt klor så får vi se hur detta kommer att fungera nästa år (igensatta slangar), men vi kommer alltid att dricka butiksvatten. Hoppas du är nu lite närmare svaret på hur du själv ska göra ; )

Bild: lån från nätet (visar kalk klor i vattnet efter sköljning). Inte 17 ska man dricka det här, eller...?
kalk.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det här gillade jag att höra efter flera månaders Spanskt vatten som passerat vår 130 liters H2O tank. Vi har garanterat inga bakterier i tanken, men tonvis med klor som syns i våra grytor. Det som inte syns är Trumas boiler (10 liter) samt alla slangar och nätfilter, det måste ut. Allt måste avkalkas, hela vägen, så TACK Frank N. du har precis gett oss bra svar på hur vi ska göra.

The Hawk, i Norden dricker vi vatten mer än gärna från tanken (den skall vara sköljd innan dess enl. Franks modell), dock inte på sydligare breddgrader, där kokar vi allt vatten för matlagning, te & kaffe, men dricker och borstar tänder bara med köpt vatten. Räcker att man spolar av husbilen i Spanien så får man "zebra look" om man inte genast torkar av hela husbilen. Har just beställt 2 sorters filtrar som ska rena vattnet från grövre partiklar samt klor så får vi se hur detta kommer att fungera nästa år (igensatta slangar), men vi kommer alltid att dricka butiksvatten. Hoppas du är nu lite närmare svaret på hur du själv ska göra ; )

Bild: lån från nätet (visar kalk i vattnet efter sköljning). Inte 17 ska man dricka det här, eller...?
Visa bilaga 209086

Det är väl kalk som fäller ut, inte klor?
 
Toppen