• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga fylla / tömma färskvatten

The Hawk

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borås
HBK-Nr
31643
Medlemskap
2024
Hej!
Är nybliven husbilsägare och har en (säkert korkad) fundering...
Vi var ute i helgen (för första gången) och har såklart upp fyllt färskvattnet, men åter hemma igen så undrar vi:
Hur länge håller sig vattnet fräscht i tanken? Ska man tömma ut efter varje helg man vart ute? Förstår ju att det självklart har att göra med hur länge det är tills nästa tur med bilen, men om man inte vet det så är det väl stor risk för bakterier och/eller algpåväxt? Vill egentligen få någon typ av svar på hur länge vattnet håller sig drickbart och hur ni gör, för detta står inte att läsa någonstans som jag kan hitta i alla fall...
Tackar på förhand för svar på denna nybörjarfråga! :)

Peter
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vi dricker inte vattnet från tanken, har det till allt annat.
Sedan har vi en separat 10 litar till dricksvatten. Så vi tömmer inte ur bilen fören den ställs av till vintern, bara fyller på!
Detta bara för att slippa tänka när man kör i Europa vart man vågar dricka vattnet och inte! Så vi fyller 10 liftaren hemma eller köper vatten i europa!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vattnet börjar bli litet nattståndet ganska snart, lång innan det blir problem med bakterier. I alla fall om du har fyllt vatten som kommer från ett kommunalt vattenverk. Viss beläggning får man i tanken hur man än gör. Man får göra ren den en eller två gånger per år. Tillväxt av alger och bakterier är ju också väldigt beroende på temperaturen. Det växer bättre varma sommardagar än på vintern.

Konkret: jag tömmer min vattentank efter varje resa oavsett hur lång, eller kort, det är till nästa. Mest för att ha så fräscht vatten som möjligt när man åker iväg. Eftersom jag åker själv så räcker en fylld tank mer än en vecka för mig. Så under resa blir inte vattnet äldre än en vecka.

MVH
Hans
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi fyller inte mer än vi förbrukar för resan är vi ute en helg fyller vi ungefär vad som går åt ! tömmer alla tankar och toa speciellt nu innan man vet om det blir frost eller inte då bilen förvaras ute ! varför köra omkring med en massa vatten som du inte använder ? vatten som blir stående under lång tid är inte bra varken för tankar ell kvalite ? men alla gör olika så var o en är salig i sin tro ! lycka till !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi kör en enkel tankrengöring varje vår sen fyller vi bara upp vad vi använder dom närmaste dagarna när vi är på rull och om vi planerar att stå still fyller vi så mycket vi tror vi kommer att behöva.
Främst för att vi inte vill släpa på onödig vikt men också för att vi vill ha så fräscht vatten som möjligt.
Vid hemkomst tömmer vi alltid tanken om det är något kvar. Händer också att vi tömmer precis innan vi startar sista delsträckan hem.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har aldrig haft problem med att dricka vatten ur tanken efter att det stått en vecka. Nu är det ju sällan att vattnet blir liggandes då det fylls väl på med nytt när tillfälle ges. Vi passar alltid att fylla på färskvatten i samband med tankning av bränsle. Jag har dock som vana att tömma vattentanken när vi kommer hem.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi har 110l tank som er placeret mørkt under sengen. Den tjekker vi hver vår inden sæsonstart for belægninger som fjernes med rent vand. (Har aldrig haft alger i tanken)Så fylder vi tanken op. Når vi er på tur passer vort forbrug til at tømme gråvand og tanke op med frisk vand hver anden dag. Når vi er hjemme står tanken med det resterende vand indtil vi fylder op før næste tur.
Når sæson er slut (før frosten sætter ind) tømmer vi tanken helt og tørrer op i tanken med en ren klud.
Vi har et 3M vandfilter, hvor vi skifter patron hver vår og vi bruger vandet til alt, også til at drikke.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Fick ett råd för 15 år sedan att fylla upp tanken när man kommer hem sedan byta ut det när man skall iväg igen.är tanken full finns inget syre i tanken och mindre risk för tillväxt sker ju oftast vid vattenytan.Har vattnet i tanken till allt även att dricka. / L-G
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag häller i två liter ättika i färskvatten tanken varje vår och inför varje semester. Fyller ca 10 liter vatten. Kör ut allt i systemet och låter det stå i minst 12 timmar. Sköljer ur systemet 3 ggr. Avkalkat och bakteriefritt
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej!
Är nybliven husbilsägare och har en (säkert korkad) fundering...
Vi var ute i helgen (för första gången) och har såklart upp fyllt färskvattnet, men åter hemma igen så undrar vi:
Hur länge håller sig vattnet fräscht i tanken? Ska man tömma ut efter varje helg man vart ute? Förstår ju att det självklart har att göra med hur länge det är tills nästa tur med bilen, men om man inte vet det så är det väl stor risk för bakterier och/eller algpåväxt? Vill egentligen få någon typ av svar på hur länge vattnet håller sig drickbart och hur ni gör, för detta står inte att läsa någonstans som jag kan hitta i alla fall...
Tackar på förhand för svar på denna nybörjarfråga! :)

Peter
OBS risken för frysskador är inte över än, det beror på kvaliten från början ,om man har egen brunn eller komunalt,och hur bilen står ,mitt i solen eller skugga gör stor skillnad ,vi har en separat dunk för dricksvatten,
 
F

Fd.47585

Guest
Vi tappar ALDRIG ur färskvattnet, fyller bara på det vi gjort av med på förra resan innan vi åker igen. Kör året om och har tömt 2-3 gånger på drygt 4 år och det har berott på annat än att få "färskt" vatten. Aldrig rengjort tanken. Vi dricker och har aldrig blivit dåliga. Vattnet vi dricker idag är samma vatten vikingarna drack och även stenåldersfolket, det är ett evigt kretslopp, finns inget "färskt" vatten. Att tömma ut i vårt fall 140 liter färskvattentanken är rent slöseri på rent vatten. På vintern har vi alltid värme på 6 grader när bilen står hemma, alltså ingen frysrisk. Det växer inget i vattnet då tankarna är helt ljustäta och det krävs ljus för att det skall växa i tankar. Vi har aldrig haft slemmigt i tanken (kollar då och då). Vi har egen brunn, alltså inte komunalrenat eller klorerat.
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Många olika bud här och jag skall bara redogöra för hur vi gör.

Vi har alltid druckit vattnet vi tar ur kranarna och har aldrig haft extra dunkar.
Fyller upp tanken innan vi åker iväg första resan på våren och tömmer inte ut det som blir över när vi kommit hem annat än om bilen skall stå en månad eller mer.
Har inte rengjort tanken på minst fyra år då den ser ren ut.
Använder inget filter och inga kemikalier.
Har egen slang eller kanna för påfyllningen.

Vi har aldrig haft problem med detta men har hållit oss i norra Europa där vattnet är bra överlag. Om vi hamnar runt Medelhavet så blir det nog flaskvatten även för oss.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dricker inget annat vatten än det vi har i tanken.
Vattnet kan vara kvar i 2-3 veckor, längre än så byter jag vatten i tanken.
Brukar fylla tanken full, 320 liter.
Kommunalt vatten taget ur egen kran med egen slang.

Rengör tanken när vattnet börjar få en bismak.
 
Toppen