• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare - värmekostnad och bästa sätt att värma upp året runt i husvagn.

Pernilla S

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gotland
HBK-Nr
38347
Medlemskap
2023
Hej, helt nybörjare på husvagn.
Otroligt tacksam för svar.

Jag undrar kring kostnad för uppvärmning om man bara använder el och ska värma den också på vintern. Det är en adria från 2013 och den mäter 12 kvadratmeter.

Vad det finns för andra alternativ som kan ge bättre värme?

Kan man låta den stå ute utan skydd och använda den t ex 2 dygn per vecka och stänga av värmen där emellan?

Mvh Pernilla
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, helt nybörjare på husvagn.
Otroligt tacksam för svar.

Jag undrar kring kostnad för uppvärmning om man bara använder el och ska värma den också på vintern. Det är en adria från 2013 och den mäter 12 kvadratmeter.

Vad det finns för andra alternativ som kan ge bättre värme?

Kan man låta den stå ute utan skydd och använda den t ex 2 dygn per vecka och stänga av värmen där emellan?

Mvh Pernilla
Låt den stå kall hela tiden annars blir det kondens inne och sen kan bli mögel. Töm från mat mm. Städa vagnen inne innan avställning.

Kan vara bra att täcka taket från regn och snö. Men tänk att göra det på ett luftigt sätt så att du skapar ventilation inne i vagnen.

Han vara bra att titta till inne ibland för att hålla koll att inte möss har kommit in.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag undrar kring kostnad för uppvärmning om man bara använder el och ska värma den också på vintern.
Du kan räkna med att varje kWh höjer temperaturen inne i vagnen med 10-15 grader.

Med den infon kan du räkna ut vad det kostart map ditt elpris och hur kallt det är samt vilken temperatur du vill ha inne i vagnen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kan man låta den stå ute utan skydd och använda den t ex 2 dygn per vecka och stänga av värmen där emellan?
Hvis du vinteren igennem vil anvende husbilen en til to dage, så kan du sagtens lade den stå koldt og ude de andre dage, men husk så på, at den skal gøres vinterklar, hver gang du har brugt den, altså tømme tanke med mere. Ellers risikerer du frostsprængninger og andre ubehageligheder.

Jeg siger altid: Hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude om vinteren, så kan din husbil også. Men du har jo ikke noget inde i din almindelige bil, som ikke kan tåle frost. Det har du i husbilen. Så checklisten til vinterklargøring er vigtig efter hvert brug af husbilen.
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Hej, helt nybörjare på husvagn.
Otroligt tacksam för svar.

Jag undrar kring kostnad för uppvärmning om man bara använder el och ska värma den också på vintern. Det är en adria från 2013 och den mäter 12 kvadratmeter.

Vad det finns för andra alternativ som kan ge bättre värme?

Kan man låta den stå ute utan skydd och använda den t ex 2 dygn per vecka och stänga av värmen där emellan?

Mvh Pernilla
Vad är Husvagn för något?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
OK. Nu handlar det om en husvagn som skall användas ca 2 dygn/vecka och då hade jag värmt upp vagnen med el om det är möjligt inför de dagar jag använder vagnen och låtit den kallna däremellan men hållit den frostfri även de dagarna för vattenlåsens skull.
Jag hade inte fyllt något vatten i tanken utan hållit mig till lösa dunkar de dagar vagnen används.
Om kylen skall användas så hade jag låtit det stå på hela tiden.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad är Husvagn för något?
Vi har använt husvagn och husbil i 35 år. Vi har haft fyra husvagnar och är nu inne på vår fjärde husbil. Ser boende- och reseformerna som två sidor av samma mynt. Vi stannar nu troligen kvar i husbilsvärlden, men minns våra husvagnssemestrar med glädje. Inte minst att ha tillgång till personbilen och att boendet alltid står färdigt när man återvänder från utflykter, mm. Men mitt resonemang kräver att man kan har två tankar i huvudet samtidigt..., det är inte alla förunnat att klara det. Var jag tydlig nog eller vill du ha ett pm?

:-/<rister
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har använt husvagn och husbil i 35 år. Vi har haft fyra husvagnar och är nu inne på vår fjärde husbil. Ser boende- och reseformerna som två sidor av samma mynt. Vi stannar nu troligen kvar i husbilsvärlden, men minns våra husvagnssemestrar med glädje. Inte minst att ha tillgång till personbilen och att boendet alltid står färdigt när man återvänder från utflykter, mm. Men mitt resonemang kräver att man kan har två tankar i huvudet samtidigt..., det är inte alla förunnat att klara det. Var jag tydlig nog eller vill du ha ett pm?

:-/<rister
Det var mycket bra skrivet.
 
Toppen