• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyare chromecast

jaxen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4075
Medlemskap
2025
Min ”gamla chromecast” fungerade det att ta ström från tv:n. Köpte en nyare version (med fjärrkontroll). När jag försöker ta ström från usb-uttaget fåt jag ett felmeddelande att ingen ström är ansluten. Det går således inte inte se på tv utan landström och chromcasten kopplad till usb-uttaget på tv:n. Behövs det mera ström? Jag läste någonstans att man måste mata med < 4A. Stämmer detta?
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Hade samma problem när jag uppgraderade mig.
Löste det med denna:


Samt en usb c + usb c kabel i lagom längd. Dock kan jag inte ladda något i kontakten samtidig jag kör cromecasten.

Mvh
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man laddar den ju bara en gång ;-)

Blev intresserad för eget behov, men eftersom chromecasten drar mer än ett vanligt USB uttag kan leverera, så första gångens laddning måste väl vara för att få dosan uppladdad, och efter det så underhållsladdar den upp sig även när den inte används.

När man använder chromcasten så tar den ström från TV'ns USB och späder på med uppladdningen i dosan så att strömmen räcker, men den måste ju åter laddas upp när chromcasten inte används.

Om allt/ström till TV'n stängs av när man inte använder TV'n så blir väl även dosan utan underhållsladdning och strömfattig så småningom??? och behöver då uppkoppling till 12V/annan USB för laddning som det står i texten, och då blir det ju bara kaka på kaka.

(Jag har en huvudströmbrytare som stänger av all TV ström till TV, antennförstärkare, DVD m.m.) och då måste väl dosan bli strömfattig efter ett tag?

Blev intresserad men inget är ju självförsörjande.
M.v.h. JANKRO
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Blev intresserad för eget behov, men eftersom chromecasten drar mer än ett vanligt USB uttag kan leverera, så första gångens laddning måste väl vara för att få dosan uppladdad, och efter det så underhållsladdar den upp sig även när den inte används.

När man använder chromcasten så tar den ström från TV'ns USB och späder på med uppladdningen i dosan så att strömmen räcker, men den måste ju åter laddas upp när chromcasten inte används.

Om allt/ström till TV'n stängs av när man inte använder TV'n så blir väl även dosan utan underhållsladdning och strömfattig så småningom??? och behöver då uppkoppling till 12V/annan USB för laddning som det står i texten, och då blir det ju bara kaka på kaka.

(Jag har en huvudströmbrytare som stänger av all TV ström till TV, antennförstärkare, DVD m.m.) och då måste väl dosan bli strömfattig efter ett tag?

Blev intresserad men inget är ju självförsörjande.
M.v.h. JANKRO
Ja den laddas via Tvn,s USB och självklart upphör laddningen om man bryter strömmen till TVn via huvudströmbrytaren.
Nu har jag inte haft den så länge så jag kan inte uttala mig om hur länge den behåller strömmen om man inte använder TVn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja jag kunde ha uttryckt mig lite bättre som fråga kanske med min fundering.
Dels hur länge orkar den späda på så att chromcasten kan funka, för den borde ju vara tvungen att hjälpa till med ca. 5V och kanske 1Amp samt man bör ju kolla först så att USB kontakterna inte blir strömlösa när man stänger av TV'n även om man inte har en huvudströmbrytare som bryter allt, och det fanns ingen info om sådant som kan skapa problem på försäljningssidan, och om man måste ladda den från annan källa så blir det ju kaka på kaka.

M. mycket v. h. JANKRO
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Hej, ja jag kunde ha uttryckt mig lite bättre som fråga kanske med min fundering.
Dels hur länge orkar den späda på så att chromcasten kan funka, för den borde ju vara tvungen att hjälpa till med ca. 5V och kanske 1Amp samt man bör ju kolla först så att USB kontakterna inte blir strömlösa när man stänger av TV'n även om man inte har en huvudströmbrytare som bryter allt, och det fanns ingen info om sådant som kan skapa problem på försäljningssidan, och om man måste ladda den från annan källa så blir det ju kaka på kaka.

M. mycket v. h. JANKRO
Ja informationen på hemsidan är ju inte direkt bra, så jag chansade lite när jag köpte den.
Laddade upp den i 60min som står på dosan och använt den i 2-3 månader och effektiv TV tittande kanske är 10 timmar så inte mycket att gå på men än så länge har den inte behövt ytterligare laddning. TVn är strömlös när jag inte tittar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det funkar även med en sk nedladdare för mobiltelefoner.
Det är egentligen en sådan som visas ovan men med fasta kablar. Går att köpa för runt en 50-lapp.
En sladd till cromecasten och en för laddning från tv:n.
 
Toppen