• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya tag

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Hela hösten letade jag febrilt, utan framgång, efter min farfars fars syskon. Uppväxta på Öland hamnade de flesta, vad jag förstått, i Stockholm runt 1860-1880. På den tiden bytte man visst efternamn efter behag. Något som inte gör saken lättare. De hette Stjerndahl, Thörnblad eller Lagerström. Äldsta brodern (J P Thörnblad) hade, enligt en bouppteckning från 1935, 7 barn. Dessa bodde då i Stockholm och de flesta dog på 1950-60-talet. De hette bl a I M Boström, E J Tauber, A M Fredriksson och H M Thorlin. Kanske finns det någon i klubben som kan ge mig en blänkare.

Nu har jag tagit nya tag med farfars mors sida. Hon var uppväxt i Hedemora (Björkhyttan) Där tycks alla heta Antingen Ersson eller Strömberg, som var hennes flicknamn. Det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Ingen snöskottning i dag, så jag hinner nog följa någon tråd.

Ha de
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej Ann,
släktforskning i Stockholm tillhör inte det lättaste, har hållit på länge med farfars/farmors sida. Söker du efter dem som kom på 1800-talets mitt och senare? Eller är det mera nutid? För de tidigare åren, har du sökt på Stockholms stadsarkivs nätsidor, med mantalsregister och rotemansarkivet? Annars gör ett försök där, det är gratis och man kan komma ganska långt.
Karin:wink:
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Tack för tipset. Kollade med en gång. Tyvärr hittade jag inget som verkade sannolikt. Men ett användbart tips i alla lägen.
Ann
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Tack Karin.
Har inte varit inne på dom sidorna, men ska göra ett försök. Jag vill ju veta vart de tog vägen som flydde Ölands fattigdom till ett liv i storstan i slutet på 1800-talet. Vore kul att veta om de gift sig och fått barn. i sluttampen kan det vara kul att veta vilka släktingar man har.
I en bouppteckning från 1935 var fff:s bror död men hans barn stod uppräknade, så även den informationen är intressant. Sedan träder ju 70-års sekretessen in och det blir svårare igen.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann
Har kollat lite på min "släktforskarskiva" Begravda i Sverige och hittar då en grav på Norra Kyrkogården i Sthlm. Där ligger: Ida Matilda Booström, f Thörnblad, begravd 26/6 1954, änkefru; Anna Maria Fredriksson, f Törnblad, begravd 15/2 1945, fru; Charles H Fredriksson, privatlärare f 16/9 1888, död 24/3 1965, Elisabeth J Taubner, f Törnblad, död 2/6 1970, Johan Petter Thörnblad, skomakare, begravd 9/4 1914, Justina Thörnblad, kassörskan, död 25/10 1964, Karolina V Thörnblad, 9/4 1914, änkefru, och Olga P Thörnblad, handelsidkerska, begravd 21/2 1950.
Dessa borde vara dina släktingar. Mera "kött på benen" kan du kanske få genom Sveriges dödbok 1947-2006 (ny kommer i år) och Sveriges befolkning 1970 och 1980. En del av dessa kanske förekommer i Rotemansarkivet, men då måste du ju ha födelsedatum och dessutom finns ju inte alla rotar med ännu.
Lycka till
;)Karin
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Hej igen Karin,
Vilken pärla du är. Du hade prickat in min farfars fars bror med hustru och sex döttrar. Bara lille John Viktor kvar, men honom kan jag nog hitta i Rotearkivet. När jag hittat Johan Peter fick jag även de födelsedatum jag saknade. Det sträcker ju sig ända fram till 1926 också. Mycket användbart. En del har jag hittat i Sveriges dödbok. Ett mysterium är varför Ida Matilda Boström inte begravdes förrän 26/6-54 när hon, enligt dödboken dog 31/12-53. Spännande! Nog har jag fått mer kött på benen och en nytändning. Nu måste jag avsluta detta innan jag går vidare med farfars mors sida.

Tack snälla du för all hjälp.
Vi kanske ses på vägarna nån gång.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
Roligt att kunna vara till hjälp. Efter jag skrivit förra inlägget var jag inne på Rotemansarkivet också, och där hittade jag flera av de släktingar jag angav förra gången inklusive deras hushåll. Men man måste vara mycket noggrann när man stavar efternamnet: skriver du Tauber i stället för TaubNer får du inget napp. Det ska vara på "millififasen" som min mor alltid sa. Kanske du kan hitta den resterande där också, MEN om han är född efter c:a 1900 står det bara 00000. Genline är inte heller till någon nytta, där slutar SCB redan runt 1894. Vill du har mer "privat" kontakt kan du ju alltid maila på keskendal@hotmail.com.
Hoppas vi ses längs vägarna någon gång.
Karin
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
När jag läst ditt senaste inlägg och svarat, fick jag en idé. Kanske din John Victor finns med i Sveriges befolkning 1890 eller 1900. Och BINGO! han finns med både 1890 och 1900. Han är född 1881 i Katarina församling, datum finns ej. 1900 är Wilhelmina änka och heter Tärnblad, men det kan vara en felskrivning. Tydligen har Johan Petter Andersson Törnblad dött före 1900 och sedan flyttats till graven på Norra kyrkogården 1914 i samband med att hustrun begravts, eftersom begravningsdatum är de samma. Han är född 1845 i Köping på Öland och bor 1890 på Hammaren nr 13 i Jakob & Johannes
rote nr 7 med hela familjen. Änkan Wilhelmina är född 1848 i Husby-Sjutofta (Uppland).
Hoppas detta hjälper ytterligare lite.
Karin;)
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Tack snälla du för all hjälp. Jag hittade Johan Petters familj i rotemansarkivet, så jag ska gå vidare med barnen och deras familjer också. J P avskrevs från rotmansarkivet d 3/9-98 så då hittade jag honom i dödboken också. Det första jag hittade om honom i Sthlm var 1873 i mantalslängden så i dag ska jag lusläsa inflyttningar bakåt. Sista spåret från Köping Öland är 1865. Vore kul att veta var han varit däremellan
Farfars far hade en bror till som hette Carl August Stjerndahl. Han flyttade in till Klara förs d 3/7 1875. Honom kan jag inte hitta varken i mantalslängder eller rotemansarkivet. Får jag vara så fräck, efter all hjälp, att be dig kolla din begravningsskiva? Stavningen kan vara med e ller ä och med eller utan h på slutet. Han hade också bytt namn från Andersson. Lustigt - alla tre var skomakare.

TUR ATT DEN HÄR TRÅDEN FINNS! Här finnsvisst mycket hjälp att få när man kör fast. Hoppas jag kan återgälda någon gång. Tror vi släktforskare är särskilt hjälpsamma mot varandra.

Ha en bra dag innan snöskottningen börjar igen.
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
tyvärr kan jag inte göra något utan födelseuppgifter, åtminstone årtal, och helst också födelseförsamling. Jag har försökt leda på Stjerndal med och utan H samt med E och Ä och inte hittat något. Med lite fler ursprungsuppgifter kanske det kan gå.
När det gäller nutiden kan jag tipsa om en sajt som heter Birthday. Den är gratis men man måste bli medlem. Där finns alla nu levande över 18 år i Sverige och man kan hitta äkta hälfter m.m.
Dessutom finns ju skivorna Sveriges befolkning 1970 och 1980 som också är användbara. Vet inte om du har dem.
Karin;)
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Hej Karin,
Förlåt, såklart det behövs uppgifter för att hitta. Jag var väl så uppe i allt det andra jag hittat så jag glömde det. Carl August Andersson Stjerndahl var född i Köping/Kalmar län den 26/1 1856. Han bodde i början av 1870-talet i Avesta men flyttade sedan till Stockholm. Där slutar spåren.

Har ni också fått snö i dag? Här har det kommit 15-20 cm och det håller på än. Skottningen får vara till det värsta är över i morron em.

Ha en bra kväll
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
Jo jag tror jag har hittat honom. Han finns 1890 på Mörtsnäs i Värmdö, heter då Carl August Andersson och är arbetare. Födelsedatum m.m. stämmer. Det är bara det att de har skrivit in Köping i Västmanlands län som födelseförsamling. Troligen har de som gett ut skivorna Sveriges befolkning 1890 och 1900 inte tänkt på att det finns flera församlingar som heter Köping. Har du Genline kan du hitta honom på Värmdö A1:23 A, s 414, GID 2471.61.16400. I Sveriges befolkning 1900 finns en Karl August Andersson Lagerström, järnvägsarbetare, också på Mörtsnäs i Värmdö, frånvarande vid inskrivningen. Du får väl kolla i födelseboken för Köping i Västmanlands län om det finns någon som heter Carl August född 26/1 1856. Om du inte har Genline eller AD så kan jag göra det.
Nu måste jag ge mig iväg till mina studiecirklar, leder Skånes historia i min SPF-förening här i Höör och det har blivit två grupper. Och min man är på sluttampen av plogningen så jag ska kunna ta mig ut med bilen. Vi har fått c:a 10 cm i går och i natt, men han plogade bort det värsta i går kväll. Vi har gudskelov en åkgräsklippare och på den har han satt ett plogblad så vi slipper skotta i alla fall. Och plogbilen har kört ute på vägen så tar jag det bara försiktigt ska jag nog kunna ta mig ner till Höör.
Hör av dig
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
Nu har jag kommit hem från cirklarna och beslöt mig för att lösa problemet med Carl Augusts födelselän. Det står fel i skivorna Sveriges befolkning 1890 & 1900. Han är född i Köping Kalmar län. Jag har hittat både honom och den äldre brodern, dels i födelseboken, dels i hfl. Johan Petter har fel födelsedatum i rotemansarkiv m.m.. Han är född 4/3 1845 och inget annat. Johan Petter hittar vi i Köping C:6 sid 39 högra sidan 2:a från toppen, och Carl August på sid 51, vänstra sidan nr 3 under år 1856.
Vidare har jag hittat hela familjen i hfl Köping A1:14, s 135. Far Anders Petersson, född 14/1 1819 i Köping, mor Brita Stina Pehrsdotter/Pehrsson, född 30/10 1822 i Köping. Barn: Johan Petter född 4/3 1845 i Köping, Anders f 18/1 1847 Köping, Nils Gustaf f 23/3 1849 Köping, Olaus f 21/4 1851 Köping, Hilda Christina f 8/9 1853 Gärdslösa, Carl August 26/1 1856 Köping, Matilda Maria f 29/1 1859 i Köping.
Hur många av dessa barn som nådde vuxen ålder och vart dom tog vägen sedan vet jag inte. Lite roligt letande får väl du också ha.
Ha det bra med snöskottandet. Det värsta med Skånevintern är ju vinden som blåser ihop snön till kompakta drivor, 0,5 meter eller högre, hårdpackade, fulla med sand/grusblandad snö som kan knäcka den bästa plog. Tur att vi bor så att vi inte blir så drabbade av vinden, men det ska komma mer snö i helgen och måndag förmiddag ska vi till Lund och då kan det bli riktigt besvärligt att ta sig ner de dryga 4:a milen.
Vi hörs
Karin;)
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nya tag

Hej igen Karin,
och ytterligare ett jättetack för ditt arbete. Nu har jag trådar att spinna vidare på. Jag förstår att jag måste skaffa lite mer skivor. Har bara Sv Bef 1970, Döda 1947-2006, Emigranten pop och PLF Öland. Det har räckt hittills, men nu får samlingen utökas. För övrigt arbetar jag med Genline och DIS. Sthlms stadsarkiv var också ett jättebra tips. Du ska ha ett stort fång rosor för din hjälp.

Gänget på Öland har jag koll på: Anders Petersson omnämns också Pehrsson (hans far f 1750 hette Pehr Lagerström. Johan Petter har du hjälpt mig med, Anders skulle enl utfl Köping ha flyttat till Norrköping 1866, men jag har inte hittat honom i infl för någon av förs i Norrköping. Lite att bita i. Nils Gustaf är min fff, så honom har jag koll på, Olaus flyttade till Schwerin/Meckelnburg 1880. Kanske ett sommarjobb med husbilen. Hilda Christina till Sthlm 1873. Har hennes bouppt från 1935. Hon finns i rotemansark. Carl August har du också hjälpt mig få korn på. Bara att leta vidare. Matilda Maria for till Sthlm 1881 och hette enl bouppt änkefru M M Persson. Leta vidare. De hade ytterligare två syskon. En åkte till USA och minstingen dog 2 mån gammal.

Nu har jag - Tack vare dig - en hel del att jobba med framöver. Sedan kommer varmare tider när man inte vill sitta inne så mycket. Då far vi runt i husbilen "I fädernes fotspår".

Hoppas vi ses på vägarna någonstans så jag åtminstonde får ge dig en tack-kram.

Ha det gott i vintekylan.
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nya tag

Hej igen Ann,
eftersom jag har alla skivor (Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 1980, Emibas, Begravda i Sverige samt Dödboken 1947-2006) har jag kollat på dem. Tyvärr finns det inte någon Anders född 1847 i Köping varken 1890 eller 1900. Inte heller i Emibas eller begravda i Sverige. Antingen har han dött före 1890 eller också har han "rymt" någonstans i samband med flytten, d.v.s. angett Norrköping som inflyttningsort men sedan stuckit någon helt annanstans. Där har du verkligen något att bita i.
Hoppas också att vi ses någonstans längs vägarna eller på någon träff.
Karin;)
 
Toppen