• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Skattepålagor.

F

F.d. 673

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

En ny administrativ avgift på 50 kr införs nästa år vid avställning eller snarare vid påställning. Står bilen en vecka spar man ändå några kronor, men frågan är om jag sätter så lågt värde på min tid att hålla på med detta. (Om det nu gällde mig. Det gör det inte, då min fordonsskatt lär hamna runt 4100 då jag har ett lättare fordon än de flesta andra är).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Ur skattehänseende ligger PB2 tillsammans med de lätta lastbilarna.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Nya Skattepålagor.

Säg den glädje som varar. Köpte husbil i Maj månad. Vi är nyblivna pensionärer och har planerat för en framtid med husbilsliv som huvudsysselsättning.Vi hade tänkt använda husbilen hela året.Sverige på sommaren och söderöver om vintern.Skattehöjningar,höjda drivmedelspriser,försäkringar osv. gör det inte lätt för oss.Det nämns att man kan begära mer lön i nästa löneförhandling. Lycka till, vem skall vi pensionärer förhandla med?
Att dra in svångremen är ett sätt. Ett annat sätt är ställa av fordonet (årsskatt överstigande 4800:) när tillfälle ges. Det var inte så vi hade tänkt oss husbilslivet.
Lite tråkigt är det att nuvarande regering inte fattar att de gör jobbet för sossarna. Ingen tror väl att socialdemokraterna kommer att ändra på något om de kommer till makten igen.
Ibland önskar man att man var "fransman"..........Ce-eN!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Avgifterna för skatt, försäkringar och priset för dieseln kan man ju inte göra mycket åt, tyvärr.
Som husbilsägande pensionär kan man ändå vara glad för att man bor i ett fint land med gott om plats och gott om intressanta platser att besöka. Och då är det bra att vi i HBK kan verka för att utbyggandet av bra uppställningsplatser för husbilar - till rimliga priser.

Då behöver man inte köra långa sträckor, som många gör som söker värmen och stekande sol vid Medelhavet o dyl, över dyra broar, färjor, avgiftsbelagda vägar, tunnlar osv.

Då kan man hålla ner den totala bränslekostnaden per år, men också förslitning av bilen, service och reparationer samt andrahandsvärdet. Miljöaspekterna på långkörningar blir ju också mer och mer en realitet. Visst är det en fråga om vad man prioriterar i livet!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Om man tittar här i klubben på medlemmars husbilar så tror inte jag att det finns någon som det går nöden på.Det är lite svårt åtminstone för mig att ta på allvar hela den debaten:) :)
Mvh
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Klart att man skall diskutera skatter och andra avgifter.
Den som har flång nya bilar har väl lika "svårt" att betala avgifterna som vi andra.

Många har kanske sålt sitt hus och köpt en ny Husbil för "alla pengarna" och då blir det inte mycket kvar. Sammanfattningsvis kanske det är så att dom har det tungt att kunna få kakan att räcka.
Bara en undran från Kurt.:confused: :D
 
F

F.d. 5098

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Det är tur att vi blir skattebefriad Husbil nästa år !!
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

Bästa sättet att överleva med mesta och bästa kvalite kan vara att minimera. Hur mycket behöver vi igentligen? Stor del av våra kostnader varje månad går till fasta avgifter - el, telefon, försäkringar osv. Efter att bott i bilen i 4 månader ser vi att det är mycket som är enklare och framför allt billigare, detta trots att vi beroende på arbete är tvugna att stå på camping. Att få pengarna att räcka till är många gånger beroende av vilka förändringar man är villig att göra.

Kurt & Margot
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Sedan jag läst era inlägg ställer jag mig följande fråga. Är vi i sverige mesiga?? Hur skulle franska bönder reagerat med ett sånt här skatteförslag ? Vi pratar om solidaridet och rättvisa i sverige men när det kommer till kritan faller vi platt på marken. Varför ska bilismen beskattas mer än andra, varför ska bilismen stå för sina egna kostnader??? Vem betalar alla poliser vid stora idrottevenemang?? Vem betalar för de orättvisa regler som gäller våra politiker. Ja inte står de för egna kostnader ! Stat och kommun skulle tjäna enorma pengar om var och en stod för sin kostnad. Men så lever man inte i en demokrati, där är man solidariak och hjälper varandra och räcker inte det då får man rätta mun efter matsäcken. Är det inte så. Jag ställer mer än gärna upp om jag kan göra något för denna beskattning av bilism är faktiskt ren mobbing ! Vissa kan få hur mycket pengar som helst av staten och sen tror man att man kan mjölka bilismen på mer pengar. Nej, upp till kamp. Vi kan gå ihop med alla intresseorganisationer inom bilismen och visa vad vi tycker !!
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Nya Skattepålagor.

Tack Bystner för Ditt kloka inlägg i debatten
Vill särskilt trycka på Din ide att söka samverkan med andra organisationer
Det gället ju att få till en så bred och stark framstöt som möjligt

Tycker att även många små aktioner välkomnas
och kan bli som små brasor som värmer under

Tycker inte att vi skall finna oss i en så grov atack på vårt fritidsintresse

Det är nog många husbilsåkare som har råd att betala
Men enligt mitt tycke måste vi däför inte godta pålagor som ulpevs orättvisa

Om vi inte försöker att stoppa pålageökningen och kräva rättvisa avgifter
så kan framtiden med nuvarande pålageutveckling resultera i att det blir färre inevånare i detta land som har råd att ägna sig åt vårt älskade fritidsintresse

Jag känner solidertet med alla som vill åka husbil

Julle I Brinka
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Zubac,

Det finns alltid en lösning om du inte kan finna dig att deltaga i denna debat på allvar :confused: . Glöm inte bort att många på äldre dagar har barn som har lämnat nästet, dom sitter med ett väldigt stort hus som kostar en hel del att underhålla, höjda skatter som är skyrocking är bara ett exempel. Lösning : sälj huset och köp en husbil som man kan bo i HELA året och res, börja njuta av livet. Har jag fel .. skulle inte tro det ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

När man läser den här tråden och påminns om varje pålaga på oss som färdas på land så kan jag inte låta bli och skänka en tanke åt alla stackars båtägare som inte får vara med i den här diskusionen.

Nog för att vi har en båt om än en liten rackare men man brukar ju ta en och annan promenad på våra båtbryggor där det ligger några hundra båtar av varjerad storlek och pris.


;) Vi trivs bättre med husbil och kämpar på;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Håkan J,
Väck inte en sovande björn ... ;) för eller senare råkar denna kategori också ut för något, don't worry !!!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Är det inte dags att "hyfsa" debatten en del, snälla web masters!!

Visst kan vi i denna klubb på ett sakligt sätt sätt diskutera kostnader och pålagor etc, men vi kan ju inte syssla med rent politisk propaganda i den ena eller andra riktningen, påhopp på sittande regering och framhävandet av visst parti, som minsann tycker annat i vissa frågor osv osv ! Vart tar det vägen då med vår klubb??
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

:cool: Det är väl ändå ut i från aspekten att vi har husbilar som vi diskterar dom olika kostnaderna som ändå är förknippad med Husbilsägandet.

Att vi sen ser lite olika på vad som är relevant för att ha en dylig fritidssysselsättning, den åsikten bore alla få ha.

Att många tycker att kostnaderna skenar i väg, fortare och fortare det måste man väl ändå få ge sin synpunkt om.

Sen är det väl sällan så att två personer, ser exakt lika på ett problem.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Nya Skattepålagor.

Ce-eN!

Jag har lite svårt att förstå "Concurro". Han menar (om jag förstått honom rätt)att man skall bara tacka och ta emot. Känna sig nöjd med det som blir över.Att inte använda husbilen eller köra så lite som möjligt. Då blir det inga kostnader. Helt rätt! Men vad skall man då med en husbil till? Hade det inte varit bättre att skaffa sig en husvagn och parkerat den på ett trevligt ställe "i Sverige".
Då tycker jag bättre om "Byrstner"och hans inlägg. Han har förstått vad jag menade.
Jag tycker att man skall ha rätt att planera för sin framtid. Om man som jag och hustrun jobbat i 50år, ingen av har varit arbetslös eller varit sjuk.(förkylning undantaget) Vi har planerat att när vi blir pensionärer skall vi åka med husbil,sommar som vinter. Och det skall vi också göra.Men,jag blev lite rädd när jag läste om alla skattehöjningar,höjningar av försäkringpremier,dieselpriser osv. Skall myndigheterna skatta sönder husbilsmarknaden. I slutänden är det ju ingen vanlig arbetare som har råd att köra med sin husbil. Och då sjunker priserna på våra beg. husbilar. Rätta mig om jag har fel!!!

Hälsn.........Medl. 632.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Jag får väl göra ett försök att förklara vad jag menar då.
Vad gäller myndigheters beslut om beskattning av bilismen, drivmedel o dyl brukar jag acceptera dom, om än inte "buga och tacka". Jag deltar inte i meningslösa upprop om meningslösa protestaktioner som aldrig leder någon vart.

Min fru och jag har inga ambitioner att resa runt med vår husbil i Europa större delen av året, utan huvudsakligen i Sverige och övriga nordiska länder, under sommarhalvåret.

Vi vill stå på välskötta campingar och / eller andra platser vad de nu ska kallas, där det finns bra sanitetsanläggningar i första hand. Vi måste naturligvis betala för oss precis som husvagnsfolket gör, även om vi inte använder hoppkudden.

Vi kommer förmodligen inte att köra mer än ca 600 mil per år, vilket ger en rimlig totalkostnad för vårt husbilsliv och betyder att bilen håller många år.

Var och en blir salig på sin fason! Den som inte kan acceptera vad det kostar men ändå vill resa omkring i Europa under större delen av året och köra tusentals mil och som dessutom inte anser sig ha råd med det, han får naturligtvis fundera ett tag.

Det var ungefär så jag menade, bäste Ce e-N. Och som du själv säger, att planera är bra.
 
Toppen