• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regelverket för överlast

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Varför inte lasta lagligt och skippa diskusionen om böter. Själv har jag lagt pengarna och köpt rätt bil för våra behov.
Vägde bilen fullastad före semester och vägde igen när vi sålde bilen då var den helt tom sånär på 10 lit diesel.Skillnad Ca 700 kg.
( vägd på krönt våg ). Fick nya bilen vägd före leverans också helt tom. Kan köra lugnt utan att bekymra mig./ L-G
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Och när man kontrollväger sitt fordon bör man lägga på onogrannheten för att vara på den säkra sidan när man kommer till en annan våg :spinny:
Onoggrannheten kan ju vara +- angiven vikt så vid vägning av polis skulle jag begära att få se onoggrannheten som finns inskrivet i kalibreringsprotokollet och få det subtraherat med bruttovikten. Om jag väger själv så vet jag ju inte hur stor onoggrannheten är så då får det bli det uppmätta värdet som får gälla.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Onoggrannheten kan ju vara +- angiven vikt så vid vägning av polis skulle jag begära att få se onoggrannheten som finns inskrivet i kalibreringsprotokollet och få det subtraherat med bruttovikten. Om jag väger själv så vet jag ju inte hur stor onoggrannheten är så då får det bli det uppmätta värdet som får gälla.

Man skall ju kolla datum för kalibreringen också, om inte jag minns alldeles fel skall det vara gjort inom en viss tid för att vara giltigt?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Varför inte lasta lagligt och skippa diskusionen om böter. Själv har jag lagt pengarna och köpt rätt bil för våra behov.
Vägde bilen fullastad före semester och vägde igen när vi sålde bilen då var den helt tom sånär på 10 lit diesel.Skillnad Ca 700 kg.
( vägd på krönt våg ). Fick nya bilen vägd före leverans också helt tom. Kan köra lugnt utan att bekymra mig./ L-G
Vi köpte också en bil helt enligt våra behov och önskemål, en lättviktare med 550 kg lastvikt. Vi kontrollväger varje år när vi är fullastade på väg mot södern och brukar ha en marginal på 200-250 kg. Det räcker gott till för att handla på hemvägen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Varför inte lasta lagligt och skippa diskusionen om böter. Själv har jag lagt pengarna och köpt rätt bil för våra behov.
Vägde bilen fullastad före semester och vägde igen när vi sålde bilen då var den helt tom sånär på 10 lit diesel.Skillnad Ca 700 kg.
( vägd på krönt våg ). Fick nya bilen vägd före leverans också helt tom. Kan köra lugnt utan att bekymra mig./ L-G
Har också köpt rätt bil för våra behov! Men då vi inte 700kg kvar i lastvikt så måste vi hålla mer koll på vad bilen väger och samtidigt göra en riskanalys vad eventuell övervikt kan kosta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför inte lasta lagligt och skippa diskusionen om böter. Själv har jag lagt pengarna och köpt rätt bil för våra behov.
Vägde bilen fullastad före semester och vägde igen när vi sålde bilen då var den helt tom sånär på 10 lit diesel.Skillnad Ca 700 kg.
( vägd på krönt våg ). Fick nya bilen vägd före leverans också helt tom. Kan köra lugnt utan att bekymra mig./ L-G
Att diskutera och förstå behöver ju inte betyda att man planerar att bryta mot lagar och regler.

Jag tycker det är jätteintressant att kolla på TV-program om hur raketmotorer fungerar och hur man kan resa till Mars men det betyder inte att jag planerar att åka dit själv :D
Bara ren nyfikenhet och kunskapstörst.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag är iallafall tacksam över att inte längre behöva riskera att få körkortet indraget bara för att jag eventuellt råkade
uppskatta min last lite galet och kanske fått med 150 kg för mycket på resan. Nu räcker det allafall med böter..

När jag mönstrade inför militärtjänsten för ungefär 100 år sedan, frågade psykologen mig,om jag någon gång brutit
emot lagen? "Nej", svarade jag trovärdigt och blåögd, men det var fel svar!
Alla har vi någon gång och vid något tillfälle gjort något olagligt.
Det finns ingen människa på jorden som är felfri.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Att diskutera och förstå behöver ju inte betyda att man planerar att bryta mot lagar och regler.

Jag tycker det är jätteintressant att kolla på TV-program om hur raketmotorer fungerar och hur man kan resa till Mars men det betyder inte att jag planerar att åka dit själv :D
Bara ren nyfikenhet och kunskapstörst.
Tycker som Roger67, bara för man vill veta hur det fungerar och förstå vad lagtexten innebär innebär inte att man skall bryta mot lagar och regler.
Många här har fått mej att förstå vad den nya lagen innebär. För en vecka sedan visste jag NOLL
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Typiskt Sverige med luddiga regler.
Man få ha med en jurist i husbilen
om man ska tolka regler/lagar.
Eller är det som nu i Corona tider..rekommendationer,restriktioner.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Varför inte lasta lagligt och skippa diskusionen om böter. Själv har jag lagt pengarna och köpt rätt bil för våra behov.
Vägde bilen fullastad före semester och vägde igen när vi sålde bilen då var den helt tom sånär på 10 lit diesel.Skillnad Ca 700 kg.
( vägd på krönt våg ). Fick nya bilen vägd före leverans också helt tom. Kan köra lugnt utan att bekymra mig./ L-G

Du tänker inte att det kan vara så att det inte är alla förunnat att fritt välja bil? Inte sällan handlar det om pengar också...

Första bilen vi köpte 2014 hade en lastvikt på 500kg och var det bästa jag kunde hitta inom våran budget som småbarnsfamilj, då körde jag oftast med lite överlast, såhär några år och löneförhandlingar senare var vi i ett annat läge och har en 4,4t bil med 1200kg lastvikt och det är givetvis skönt men jag är fortfarande medveten om att alla inte har 700' att lägga på en husbil!

//Peter
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Ser att många av er som skriver i denna tråden vad ni har för lastvikt. Antar att det är det som står som maxlast i regbeviset som
menas. Tror att om ni ställer er på vågen med Husbilen så kommer somliga att bli förvånade över den "riktiga" vikten.
Häggen i ett grått Umeå
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Typiskt Sverige med luddiga regler.
Man få ha med en jurist i husbilen
om man ska tolka regler/lagar.
Eller är det som nu i Corona tider..rekommendationer,restriktioner.
Jag förstår inte problemet,har du en 3.5T bil, får vågen inte visa mer 3.5T när du kör upp bilen,annars är det överlast
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ser att många av er som skriver i denna tråden vad ni har för lastvikt. Antar att det är det som står som maxlast i regbeviset som
menas. Tror att om ni ställer er på vågen med Husbilen så kommer somliga att bli förvånade över den "riktiga" vikten.
Häggen i ett grått Umeå
Vi är nog ganska många som vet vad vi har i verklig lastvikt, tyvärr så är det väl förstagångsköparna som kan bli lurade och får lära sig den jobbiga vägen. Själv har jag 550 kg i lastvikt enl regpapperet men har alltid marginal på 200-250 kg i marginal när vi kör fullastade. Visserligen packar vi inte med ”bra att ha saker” som bara ligger och skräpar men har hittills inte saknat något( förutom osthyveln en gång) på våra resor. Vad som förvånar mig är att det är en hel del tungviktare som har relativt låg lastvikt men det är alltid lättviktarna som man anmärker på.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag tror att det är närmare 3 år sedan som vi (HBK) svarade på remissen från Transportstyrelse/Trafikverket om övervikt. Resultatet blev precis som vi tillstod. Men konstigt att det skulle ta i princip 3 år att dra det genom Riksdagen. Men nu är det i alla fall här och det känns riktigt bra.

Tänk om man kunde lära sig. Har hur mycket "bra och ha grejer" som helst i bilen.
I och för sig har vi hyfsad lastkapacitet, men kunde nog plocka bort 100 kg med onödiga saker.
Inte bara för att bilen ska bli lättare. Det blir ju mer utrymme också, plus att det blir lättare att hitta det man har.

Det får bli ett vårprojekt. :)
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ser att många av er som skriver i denna tråden vad ni har för lastvikt. Antar att det är det som står som maxlast i regbeviset som
menas. Tror att om ni ställer er på vågen med Husbilen så kommer somliga att bli förvånade över den "riktiga" vikten.
Häggen i ett grått Umeå

Vet att efter vi hämtat ut våran nuvarande husbil, så ville jag få upp den på vågen för att se den riktiga tjänstevikten, och inte lita på det som står i regbeviset. Och det stämde ganska såväl, så när som på ungefär 100 kg tyngre som nålen på vågen visade på bilbesiktningen.

Nu är vi ju oftast bara vi två som är ute och åker, men ibland så följer ju grabben med, och då är det ju bla, playstation, elscooter och sådant som skall med, så det känns skönt med lite marginal att ta utav, som mest lastad, och då var det fullt överallt under en Norge resa, så vet jag att vi kom upp i ca 4100 kg och hade då kvar ca 150 kg till våran maxvikt på 4250 kg. Så det rekommenderas starkt att man har koll på sina kilon, och då menar jag husbilens kilon, Allting annat räknas ju som "muskler i vila" ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet att efter vi hämtat ut våran nuvarande husbil, så ville jag få upp den på vågen för att se den riktiga tjänstevikten, och inte lita på det som står i regbeviset. Och det stämde ganska såväl, så när som på ungefär 100 kg tyngre som nålen på vågen visade på bilbesiktningen.

Nu är vi ju oftast bara vi två som är ute och åker, men ibland så följer ju grabben med, och då är det ju bla, playstation, elscooter och sådant som skall med, så det känns skönt med lite marginal att ta utav, som mest lastad, och då var det fullt överallt under en Norge resa, så vet jag att vi kom upp i ca 4100 kg och hade då kvar ca 150 kg till våran maxvikt på 4250 kg. Så det rekommenderas starkt att man har koll på sina kilon, och då menar jag husbilens kilon, Allting annat räknas ju som "muskler i vila" ;)

Fast även "muskler i vila" trycker ju på vågen? :)
 
Toppen