• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya regelverket för överlast

Om du har bil med 3500 kg totalvikt och körkort för detta enbart- då måste det vid övervikt 3800 kg vara olovlig körning av tungt fordon- C kort behövs- men ingen överlast. (undantagen borträknade med körkort före -96 )
Det kan aldrig bli krav på en annan körkorts behörighet. På ett befintligt fordon är det alltid överlast om man väger mer än totalvikten.
Körkort taget före -96 gäller enbart framförande av pb2 (dvs inte rätt att köra lastbil över 3,5t, då gäller C eller C1) med totalvikt över 3,5t och har ingenting med lastvikt eller överlast att göra.
 
Det betyder ju betydligt hårdare regler om axeltrycket ska räknas. Tror det blir där som många åker dit. På min bil är det 2100kg/2400kg men många andra har ju Fiat light-chassi och de har betydligt lägre tillåtna axeltryck, 1850kg/2000kg.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-03-10 kl. 17.38.20.png
    Skärmavbild 2021-03-10 kl. 17.38.20.png
    53,1 KB · Visningar: 58
Det betyder ju betydligt hårdare regler om axeltrycket ska räknas. Tror det blir där som många åker dit. På min bil är det 2100kg/2400kg men många andra har ju Fiat light-chassi och de har betydligt lägre tillåtna axeltryck, 1850kg/2000kg.
Tycker jag läst flera gånger att det inte finns böter för överskridet axeltryck på husbilar ändå nämns det i artikeln.
Jokin kanske kan reda ut, han har ju bra koll ;)
 
Tabell för bötesbeloppen för överskridande av bilens totalvikt kom ju redan i inlägg #3 i denna tråd. Och läser man artikeln i Husbilhusvagn.se bifogar de även en tabell för bötesbelopp för överskridande av axeltryck. Vad de inte informerar om är att denna bara gäller för överträdelser av reglerna i Trafikförordningen 4 kap 12 § alt. 10 kap 1 § 19 p och lokal trafikföreskrift eller 10 kap 14 § 2 p. Detta gäller alltså vägar med bärighetsklasser där fordon med axeltryck av 10 eller över berörs, vägar där axeltryck begränsas av lokala trafikföreskrifter eller vägar med andra särskilda trafikregler.
 
Så innebär det på praktisk husbilssvenska att en husbil under ca 15 tons totalvikt i princip endast kan bötfällas där det finns lokala trafikföreskrifter som uttryckligen satt ett max axeltryck på en väg eller i ett område och som man då överskrider med bilens faktiska axeltryck på vägen?

Det finns alltså ingen koppling till bilens godkända axeltryck och hur mycket man överskrider den?
 
Så innebär det på praktisk husbilssvenska att en husbil under ca 15 tons totalvikt i princip endast kan bötfällas där det finns lokala trafikföreskrifter som uttryckligen satt ett max axeltryck på en väg eller i ett område och som man då överskrider med bilens faktiska axeltryck på vägen?

Det finns alltså ingen koppling till bilens godkända axeltryck och hur mycket man överskrider den?
Min tolkning överensstämmer med detta. Bärighetsklasser brukar man se vid broar där det står BK och något nummer som begränsar bruttovikter, axeltryck etc. och gäller alltså tyngre fordon. Lokal trafikföreskrift kan vara att vissa vägar behöver begränsas med lägre vikter än vad fallet med bärighetsklasser ger möjlighet till. Det tredje fallet, Tf 10 kap. 14 §, avser vägsträckningar där polis, tull eller väghållare tillfälligt begränsar vägars belastning.

Dock kan man tänka sig att, vilket jag har skrivit om tidigare, om ett fordons belastning på dess axlar är så asymmetrisk att det inte bedöms kunna framföras på ett trafiksäkert sätt, så kan föraren bötfällas för vårdslöshet i trafik, men då gäller inte någon av dessa bötestabeller.
 
Så fattar jag det också. Inget som tidigare typ "upp till 5% släpps vidare".
Du klarar dig m.a.o. om du ligger med 0,99% överlasta (i runda slängar 30kg) vilket är ungefär som tidigare.
Det är nog så att vågarna inte kan mäta med sådan noggrannhet. De är i första hand tänkta att väga tunga lastfordon.
 
Det är nog så att vågarna inte kan mäta med sådan noggrannhet. De är i första hand tänkta att väga tunga lastfordon.
Jag skulle gissa att polisen dessutom drar av någon/några procent från det uppmätta värdet för att kompensera för vågens onogrannhet. Ungefär som man gör vid hastighetskontroller. Detta är dock en ren gissning. Kanske finns det någon som vet?
 
Jag ska komplettera mina tidigare inlägg i denna tråd med följande:

Husbilar kan visst beröras av begränsningar av axeltryck precis som alla andra fordon. Det är dock väldigt sällan som husbilar kan ha ett axeltryck över 10 ton och därmed beröras av bärighetsklassade vägavsnitt. Lokala trafikföreskrifter är regler som gäller på lokala vägavsnitt, och i det här fallet sådana som behöver begränsas av belastningar som är mindre än de som förekommer som bärighetsklasser, alltså mindre än 10 ton. Vidare är det, åtminstone vad jag vet, ganska ovanligt med begränsningar av axeltryck i lokala trafikföreskrifter i storleksordningen som berör vanliga husbilar, normalt mellan 1,5 och 3 ton. För att begränsa belastningar av vägar i dessa fall tror jag att man använder sig av begränsningar av maximal total- eller bruttovikt istället.

När det gäller vågarnas begränsningar av noggrannhet kan jag väl tänka mig att detta i praktiken ger en viss "rabatt" men detta är inget jag vågar påstå med någon säkerhet.
 
Jag skulle gissa att polisen dessutom drar av någon/några procent från det uppmätta värdet för att kompensera för vågens onogrannhet. Ungefär som man gör vid hastighetskontroller. Detta är dock en ren gissning. Kanske finns det någon som vet?
Vågar som används kommersiellt skall kalibreras med fastställda mellanrum av ackrediterat mätorgan och följer en viss standard(ISO 17020/17025).Vid kalibreringen skall onoggrannheten på vågen fastställas och den finns angiven i kalibreringsprotokolket, normalt ligger den på 30-50 kg. Den vikten skall alltid räknas av på uppmätt bruttovikt, därefter kan man beräkna procentsatsen. Användare av vågar gör normalt en egenkontroll av utrustningen men detta skall inte blandas ihop med kalibrering.
 
Vågar som används kommersiellt skall kalibreras med fastställda mellanrum av ackrediterat mätorgan och följer en viss standard(ISO 17020/17025).Vid kalibreringen skall onoggrannheten på vågen fastställas och den finns angiven i kalibreringsprotokolket, normalt ligger den på 30-50 kg. Den vikten skall alltid räknas av på uppmätt bruttovikt, därefter kan man beräkna procentsatsen. Användare av vågar gör normalt en egenkontroll av utrustningen men detta skall inte blandas ihop med kalibrering
Tack för ett initierat inlägg. Detta regelverk, eller liknande, gäller även för polisens vågar som kanske inte räknas som kommersiella, men när en vägning ska ligga till grund i ett juridiskt hänseende, som i ett brottmål, gäller särskilda regler för utrustningen och tillvägagångssättet.
 
Vågar som används kommersiellt skall kalibreras med fastställda mellanrum av ackrediterat mätorgan och följer en viss standard(ISO 17020/17025).Vid kalibreringen skall onoggrannheten på vågen fastställas och den finns angiven i kalibreringsprotokolket, normalt ligger den på 30-50 kg. Den vikten skall alltid räknas av på uppmätt bruttovikt, därefter kan man beräkna procentsatsen. Användare av vågar gör normalt en egenkontroll av utrustningen men detta skall inte blandas ihop med kalibrering.
Och när man kontrollväger sitt fordon bör man lägga på onogrannheten för att vara på den säkra sidan när man kommer till en annan våg :spinny:
 
Tillbaka
Toppen