• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya navigatorer

F

F.d. 52943

Guest
Vår trotjänare Tomtom one XL börjar ge upp andan - tappar satelliterna då och då och kan inte läsa in ny GPS Quick Fix.

Har letat och hittat några färska jämförande tester mellan de nya toppmodellerna från Garmin, Tomtom och Navigon (är villig att betala runt 3000 kr för en bra GPS). Men svårt att förstå vad som funkar praktiskt för oss. Nån som har åsikter?

Kan man t.ex. mata in koordinater? Nån variant som kan hålla reda på husbilens bredd/höjd och tar hänsyn till sådana data vid ruttplanering? Trafikinfo med eller utan abonnemang/kostnad? Kan man lägga in Poifiler från t.ex HBK? Kostnad för kartuppdateringar/"Livstidsgaranti"?
:confused::confused::confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya navigatorer

TomTom eller Garmin är mina alternativ. Båda lätta att hantera, ladda ner i och du kan ange kordinater till resmål. Båda funkar med TYRE ruttplanering.
tyre.tk

Nån variant som kan hålla reda på husbilens bredd/höjd och tar hänsyn till sådana data vid ruttplanering
Då talar vi nog om en trucknavigator.

Trafikinfo med eller utan abonnemang/kostnad
Funkar dåligt i Sverige, ingen verkar ta ansvar för tjänsten. Se forum
Speedcams.se • Visa kategori - TMC

Kostnad för kartuppdateringar/"Livstidsgaranti
Brukar finnas erbjudanden om X års kartuppdatering. Jag köper en ny modern efter 3-4 år i stället, och får då nytta av den utveckling som sker på hård och mjukvaran.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya navigatorer

För att kunna utnyttja Carnivals POI:s med bild och text fordras Garmin. Men tydligen inte den senaste 3790?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nya navigatorer

Vår trotjänare Tomtom one XL börjar ge upp andan - tappar satelliterna då och då och kan inte läsa in ny GPS Quick Fix.​

...............

Halleluja hon är frisk igen - åh vilken lättnad!
Hon (Astrid - tjötan i bilen) var inte terminalt sjuk utan det var istället TomTom Home i datorn som strulade. Astrid tillfrisknade efter ominstallation av TomTom Home.

Försökte installera en säkerhetskopia av GPS´n men TomTom Home hittade den inte. Blev misstänksam och installerade om programvaran i datorn och Si! - då funkade det igen.

Symptomen var desamma som när moderkortet i GPS´n pajade när den var ny. Tappade kontakt med satelliterna och kunde inte läsa in GPS Quick Fix.

:D:D:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nya navigatorer

Halleluja hon är frisk igen - åh vilken lättnad!
Hon (Astrid - tjötan i bilen) var inte terminalt sjuk utan det var istället TomTom Home i datorn som strulade. Astrid tillfrisknade efter ominstallation av TomTom Home.

Försökte installera en säkerhetskopia av GPS´n men TomTom Home hittade den inte. Blev misstänksam och installerade om programvaran i datorn och Si! - då funkade det igen.

Symptomen var desamma som när moderkortet i GPS´n pajade när den var ny. Tappade kontakt med satelliterna och kunde inte läsa in GPS Quick Fix.

:D:D:D
'

Det visade sig bara vara en remission. Nu fick hon ett återfall utan att datorn var inblandad. Får nog ta henne till slakthuset och skaffa ny fräsch eskort.
:(:(:(
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Nya navigatorer

Halleluja hon är frisk igen - åh vilken lättnad!
Hon (Astrid - tjötan i bilen) var inte terminalt sjuk utan det var istället TomTom Home i datorn som strulade. Astrid tillfrisknade efter ominstallation av TomTom Home.

Försökte installera en säkerhetskopia av GPS´n men TomTom Home hittade den inte. Blev misstänksam och installerade om programvaran i datorn och Si! - då funkade det igen.

Symptomen var desamma som när moderkortet i GPS´n pajade när den var ny. Tappade kontakt med satelliterna och kunde inte läsa in GPS Quick Fix.

:D:D:D
Vår heter Klara, då hon alltid ger klara besked. Dessutom är hon aldrig irriterad.
Göran
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nya navigatorer

Tröttnade på min Gamin i somras så den ligger på havets botten mellan Gotland o Öland och kör med Nokiatelefonens <gps om jag blir osäker vilket sällan händer i Sverige. Nokian strejkar sällan. Finns billiga Garmin på Clas Ohlssons för 600:- som man kan slänga när nya kartor har kommit efter ett år eller oftast mer rondeller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya navigatorer

Kör med Nokiatelefonens <gps om jag blir osäker vilket sällan händer i Sverige. Nokian strejkar sällan.

Jag håller med!

Efter ett antal vanliga navigatorer där kartorna redan var gamla testade jag navigationsappar på Nokia, HTC Desire och iPhone4 och trots att iPhone är trevligast att jobba med i allmänhet var det Nokia som hade de bästa navapparna.

Tyvärr har Garmin dragit tillbaka sin XT eftersom de tillverkar en egen telefon och då återstår Nokias Ovi Maps som jag tycker är den mest tillförlitliga och lättanvända.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nya navigatorer

På vissa Navigon kan du välja profil "lastbil" och navigatorn tar då hänsyn till maxvikter, maxhöjder, axeltryck mm vid beräkning av rutter.
Det går att lägga in koordinater, men inte POI-filer.
Trafikinfo fungerar där det är gratis (bl a Sverige), vissa länder tar betalt för tjänsten.
Vid köp av Navigon får man 2 års uppdatering (8 st, en varje kvartal) av kartor för 199:-
 

petsons

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
7407
Medlemskap
2024
Sv: Nya navigatorer

Hej!
Ta en titt på Navigon 70 Premium. Har stor 5" skärm. Inbyggd TMC. 10000 egna Pois i csv-format (nytt för navigon tror jag). Lastbilsprofil och lite annat lull lull. Köpte själv en 70 Plus innan vi åkte till kroatien i september och den funkar klockrent. Hade dock lagt till någon hundring till premium pga av Plus versionen har bara max 1000 egna pois (t.ex bordsatlas är på 5000st). Vid köpet fick man också 2års uppdatering av europakartorna för endast 190kr.
mvh
Petsons
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nya navigatorer

Jag håller med!

Efter ett antal vanliga navigatorer där kartorna redan var gamla testade jag navigationsappar på Nokia, HTC Desire och iPhone4 och trots att iPhone är trevligast att jobba med i allmänhet var det Nokia som hade de bästa navapparna.

Tyvärr har Garmin dragit tillbaka sin XT eftersom de tillverkar en egen telefon och då återstår Nokias Ovi Maps som jag tycker är den mest tillförlitliga och lättanvända.

Kul då är vi 2 om denna åsikt trodde att jag hade fått hjärnblödning på dessa GPS:r var och åkte i Schweiz Frankrike med MC och när vi lämnade Schweiz och åkte in i Frankrike då dog Garmin Zumo som är en mycket dyr och vattentät rackare och jag fick spelet och det var 2 gången på 3 år och fick som sagt en ny och när den bara visade fel på Gotland efter 2 månader så åkte den till havs och ingen sörjde den snackade inte med Garmin ens för deras support är under all kritik till och med efter att dom bytte Sportmansship som var ännu sämre och ingen ny kommer det att bli för min del.
 
Senast redigerad av en moderator:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Nya navigatorer

Attan så olika erfarenhet man kan ha!

Jag själv är nu inne på min 6:e Garmin sedan 2002
(GPS V, iQue3600, GPSmap 60C, Nüvi 760, Colorado 300, Nüvi 3790t)
och det är bara en som jag haft problem med, det var iQue3600 som byttes mot ny på garantin 2004.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Nya navigatorer

Köpte en Navigon 8410 innan vi åkte till Rivieran i höstas. Perfekt! Köper ni den modellen så köp till "Digital TV module" så kan ni ta in de markbundna TV kanalerna till GPS,en.
I Tyskland fanns det ett 20 tal! TV Modulen kosta en fem-sex hundra spänn.
Elisabeth
 
F

F.d. 4356

Guest
Sv: Nya navigatorer

Hej.
Är också i färd med o anskaffa en ny navigator,har blivit rekommendera GARMIN NUVI 465.Den kan man ställa in ko ordinater med och även ställa in för lastbil,dvs vi som kör husbil har nytta av den då den tar hänsyn till vilka vägar höga stora fordon kan färdas på.Gå in på jr larmcenter o titta på den.
Hlsn Kai:mcride:
 
Toppen