• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya krav på vinterdäck på Tunga fordon

Nu har trafikverket uppdaterat och förtydligat informationen i länken på inlägg 1 i tråden.

Bra att Transportstyrelsen förtydligade det som Regeringskansliet skrev enligt inlägg 1. Då behöver man inte feltolka det Regeringskansliet skrev för det var rätt i texten att de nya datum inte gällde personbilar (både klass 1 och 2).

Mycket om de nyare reglerna är luddigt. Beslutsfattarna borde veta bättre så att det inte kan feltolkas. På regeringens sida står att reglerna inte ska ändras på personbilar ändå ändras det till att mönsterdjup hos personbilar klass 2 överstigande 3500 kg, de ska ha 5 mm mönsterdjup:

"Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm."

Sen står det: "Samtliga däck på lastbilar, bussar och husbilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter från den 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. En släpvagn som är kopplat till ett sådant fordon ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 1,6mm."

Vilket datum gäller?

Däckbranchens Informationråd skriver: "Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton samt släp som dras av sådana fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Från och med vintern 2025–2026 gäller kravet för tunga fordon under perioden 10 november–10 april. Kravet för tunga fordon gäller från och med vintern 2025–2026 också oavsett väglag."

Har nu skrivit till dem och begärt ändring....

Tunga fordon = över 3500 kg oavsett hur dom är registrerade, buss, personbil eller lastbil.
Detta är min uppfattning.
Jag kontaktade Transportstyrelsen via mail och skapade då ett ärende och fick svar efter en vecka via mail svart på vitt.
Min fråga var.
Jag åker söderut till Spanien och Portugal i mitten av November och undrar om jag kan köra lagligt med mina sommardäck från Halmstad över Öresundsbron med min husbil med totalvikt på 5500kg.
Svaret jag fick var att det var ok om det inte råder vinterväglag!

Jag kontaktade Transportstyrelsen via mail och skapade då ett ärende och fick svar efter en vecka via mail svart på vitt.
Min fråga var.
Jag åker söderut till Spanien och Portugal i mitten av November och undrar om jag kan köra lagligt med mina sommardäck från Halmstad över Öresundsbron med min husbil med totalvikt på 5500kg.
Tänk på att Tyskland gäller vinterregler from 1/11.

Min fråga var.
Det står tydligt på Transportstyrelsens hemsida vad som gäller, vinterväglag spelar ingen roll, detta gäller efter 1December

IMG_1779.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen