• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya kartor

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Hej
Köpte 2007 en Navigon 6000TE för 4000 inkl. tillbehör. Strax därefter köpte jag nya karta, och ytterligare en Q3 2008 jämte fartkamerauppdat. (Totalt alltså närmare 6000 kr). Därefter finns ingen ny karta till modellen.
Därmed inte heller uppdatering av POI.
Jag känner mig lurad och är mycket besviken på Navigon. Tacksam för synpunkter på och erfarenheter av dels Navigon och dels andra märken.
Hälsningar
larspetter

 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nya kartor

Har en TomTom som är två år gammal. Har köpt nya kartor ett år i taget - en ny karta kommer ungefär kvartalsvis. Har funkat klockrent hittills. Första året var lite dyrare - kostade runt 800 SEK och andra året runt 400 SEK om jag minns rätt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Nya kartor

Hej!
Jag har samma erfarenhet som larspetter med min Navman, inga kartor. I mitt fall erbjöd man mig att köpe en Mio (tror jag det var) för rabatterat pris.
Efter en del funderande kom jag på att en ny GPS med fler funktioner som jag saknar plus bättre prestanda inte kostar SÅ mycket mer än nya kartor.
//Conny
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Nya kartor

Jag har nu sedan strax före jul en Tomtom 930 T, som jag är väldigt nöjd med. När jag köpte den var kartan som var installerad gammal, men då utnyttjade jag senaste kartgarantin och fick då en dagsfärsk karta. När jag nu kopplar upp den och startar Tomtom´s datorprogram Home. säger den att det finns ytterligare en ny kvartalsuppdatering för 11,95 Euro. Plus ett erbjudande om ytterligare uppdateringar i sex kvartal för 47,80 EUR. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska acceptera det. Kanske priserna faller ytterligare. (Eller Euron)
Jag har även tidigare haft en Tomtom och varit mycket nöjd även med den, och har under den tiden sett att priserna på uppdateringar sjukit rejält under 4 års tid.
Med Tomtom kan jag själv lägga in egna POI´s. Ladda ner POI´s från Husbilsklubben och många andra ställen, Ex. Bordatlas.
I denna finns även plats för minneskort och jag har fövandlat mina gamla Cd favoriter till mp3 filer och även gjort så med ljudböcker och det är ju riktigt trevligt att lyssna på när man har en lång körsträcka.
Jag har en alkovbil men jag har inga problem med att den inte "ser" sateliterna. Kan med fördel sitta o leka med den på kvällarna i bodelen och planera morgondagens resa.
Enda nackdelen är, många som har integrerad bil tycker att den kommer väldigt långt fram när man använder sugkoppen och fäster den i framrutan. Det finns dock förslag på Tomtom hemsida om andra fästen. Detta gäller nog generellt alla gpser som har fönsterfäste.
Billigast just nu: Kolla på pricerunner

Mvh
larsemil
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya kartor

Eftersom Google Maps Navigation och Nokia Ovi Maps har blivit gratis skulle det förvåna om inte också TomTom, Garmin m.fl. kommer att få gratis kartuppdateringar inom en snar framtid.
 
Toppen