• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya inreseregler från 1 april

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Intressant diskussion ni har igång! ;-)

Min danske kollega har köpt en "Hövding". Ni vet en sådan "krockkudde" för cykel.
När han sökte efter en manual på deras hemsida fanns det faktiskt en på Malmöitiska (med skånsk flagga) utöver den svenska och alla andra språk.
Detta är dock inget aprilskämt. Se länken: Hövding | Manual till Hövding 3
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hmm skulle tro att halländskan är mer lokal än så. Det sägs t.om att de från Morup/Läjet eller Bua har svårt o förstå varandra.
En kul historia/skröna är när en känd fotograf från tvååker var på resa i afrika hittade en man liggande under ett träd på savannen.
Förundrade gick han fram för o kolla att allt var ok Varvid fågelskådaren från träslövsläge svarade. Gack me dik dvs gå din väg :)
Hej
Jo, självklart finns det skillnader, det gör det i alla landskap så ock i Halland det är dock samma språkbas som har lite olika inriktningar. I Halland går det dock en skarp kulturgräns ca 1,5 mil söder om Varberg, den så kallade Tvååkerslinjen. Norr om denna linje som kallas det cirkumpolära kulturområdet där samma språk och kultur har existerat. Till detta hör Västkusten norr om Tvååkerslinjen (förutom orådet runt Göteborg) samt norra Jylland och södra Norge. (Danmark och Norge var ett land på den tiden)
 
Toppen