• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya importförsäkringen

J

Jarn

Guest
Eftersom jag snart skall ner o hämta min husbil i Tyskland, har jag börjat undersöka lite vad den nya importförsäkringen kostar. Den som jag kan teckna helförsäkring på bara chassinumret innan jag åker ner.
Mitt nuvarande bolag, Länsförsäkringar, tar 1.381 :- för 30 dagar.
Folksam tar 492 :- Båda försäkringar gäller i trettio dagar och om man har ett svenskt reg.nummer efter t.ex halva tiden, kan man överföra återstående delen av premien till att betala den vanlig försäkringen med.
Skall bli väldigt intressant också att se hur den tyska skylt tillverkaren ser på att jag har en svensk tecknad trafikförsäkring. Det krävs ju att man har en sådan för att kunna få export skyltarna.
De brukar ju sälja 15 dagars försäkring för runt tusenlappen, så den intäkten vill de nog inte mista.
Jag har tagit ut ett internationellt grönt kort för att de tydligt skall se min försäkring.

Har också kollat lite hur man kan spara lite pengar genom att använda rätt sätt att betala bilen på.
Kollade idag 16/11 vid 12-tiden valutakursen på Text TV 1 Euro = 9,287
Kollade med Forex det var 9,422 och om jag gjorde en egen överföring via Handelsbanken då var det 9,303 och via Swedbank 9,311 samt på Skandiabanken där var det 9,385. Nu ändrar sig ju bankerna hela tiden över dagen, men jag gjorde kollen inom 10 min, så det skall nog inte påverka alltför mycket.
Så om man exempelvis handlar en bil för 30.000 Euro så blir skillnaden mellan billigaste o dyraste c:a 3.600 SEK.
För de pengarna kan man ju få en fin back kamera monterad, eller resan hem betald.

// Roland

G

gigge

Guest
Sv: Nya importförsäkringen

Hej Roland.
I mitt fall ville dom inte acceptera 30-dagars försäkringen från Sverige, men jag hade inte något grönt kort. Hoppas att du har turen med dig, för dom skall ju acceptera detta nu.
Jag var också så dum att inte kolla flera med flera bolag vedrörande 30-dagars försäkringen så det kostade mig kr 3588 - 2000 då jeg tecknade en vanlig helförsäkring hos dom (trygg hansa) efter 14 dagar.

Du kan väl återkomma och skriva några ord om hur det gick.
Vilken bil skall du hämta?

Lycka till.

Mvh
Gigge

Toppen