• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya hjul till Hymer.

F

F.d. 940

Guest
Sv: Nya hjul till Hymer.

Jag valde 2300varv vid 90km/h, tror att det blir bra.
Motorn 2,8jtd 127hp bilen 3,5t.
Arne.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hur blir det med hastighetsmätarens felvisning i låga hastigheter vid byte till däck med större rullningsomkrets?

Normalt är ju, att felvisningen är liten vid låga hastigheter för att bli större när hastigheten ökar.

Själv skulle jag aldrig vilja ha en bil där hastighetsmätaren visar för låg hastighet i området 30 - 70 km/h.
--------------------------------------------------------

Hejsan, värt att fundera på. men eftersom hastighetsmätarvajern eller givaren direkt är kopplad till krondrevets snurr i växellådan och hjulen alltid följer samma hastighet som det, så borde det bli bra genom hela registret vid byte av hjul, eftersom det blir procentuellt mer rätt hastighet genom hela registret.
Eller i alla fall inte mer felvisning vid olika hastigheter än med originalhjul, men närmare sanningen hela tiden.
Men som sagt, värt att fundera på :).

M.v.h. JANKRO.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Visst har hjulen samma rotationshastighet som växellådans utgående axel, men ökar man diametern på hjulen ökar periferihastigheten vid samma varvtal.

Tyvärr är den procentuella felvisningen sällan är densamma över hela hastighetsregistret.

Om man då med ändrad hjulstorlek kompenserar så att mätaren visar rätt fart i det högre hastighetsregistret, finns det risk att mätaren visar för låg fart i det lägre hastighetsregistret.

Exempel: Hastighetsmätaren visar 50 km/h vid en verklig fart av 49 km/h, och 100 km/h vid en verklig fart av 92 km/h.

För att kompensera för felvisningen vid 100 km/h måste rullningsomkretsen ökas med 8,7 procent. (1,087x92 = 100.)

Vid visad hastighet 50 km/h kommer då den verkliga hastigheten att bli 1,087x49 = 53 km/h.

Enligt lag får en hastighetsmätare ALDRIG visa för lågt värde.

Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest

Inte ändras väl hastighetsmätaren av att man drevar om 5:an.
Eller tänker jag fel nu.
Arne.

Toppen