• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya hjul till Hymer.

F

F.d. 940

Guest
Jag har en Hymer B544 2004 som jag är mycket nöjd med förutom att hastighetsmätaren visar 11km/h för mycket och att bilen varvar för mycket på 5:ans växel. (2800varv/min vid 90km/h enl.GPS.)
Nu funderar jag på att byta hjul till 16"istället för15".
Har hittat beg. Alufälgar på blocket som skulle passa, MEN dom har ET45 istället för 68ET orginal.
Skulle dessa fälgar fungera ???.
Arne.

F

F.d. 940

Guest
Sv: Nya hjul till Hymer.

Ja visst är den omdrevad,tänkte bara att större hjul skulle fixa båda problemen.
Arne.

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Jag bytte från 15" - 16" på min Adria. Det skilde sex km/tim vid 90 km.
Efter bytet låg hastighetsmätaren exakt med GPS,en Vid 85 km ligger
motorn på 2000 varv.
Bytet skedde från 215/70-15 till 215/75-16
Omkretsen på däcket blev 141 mm större eller i % 6,88
Om man går upp på 225/75-16 blir omkretsen 187 mm större eller % 9,08.
Tänk på husbilen behöver lite kraftigare fälgar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Detta problem borde gå lätt att lösa/förbättra.
Kolla först ifall du har plats i hjulhusen för större omkrets på hjulen, även vid fulla rattutslag.
Byt till 16" fälgar dimensionera däcken till fungerande omkrets, går bra att räkna fram.
Du får lagligt ändra omkretsen +/-5%
Men i ditt fall kanske du behöver tumma lite på den regeln.
Välj däck i första hand med högre profil upp till 80 innan du går på bredare.

Har själv praktiserat detta, fick på en bil hastighetsmätaren att visa ca: 10km/h för lite:(

https://www.abswheels.se/dackomvandlare/?gclid=CjwKEAjw0KK4BRDCiKHD5Ny8pHESJACLE6207UU8p_X8C05ZGkcdk9vhfDKEuD3AHhipZ2of4dg1dRoCoHrw_wcB

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Med tanke på den ganska stora ändringen av ET bör man också kolla att det finns plats utåt i hjulhusen, speciellt bak, är sedan fälgarna bredare än de nuvarande ökar ju bredden utåt ytterligare med halva breddökningen.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hur blir det med hastighetsmätarens felvisning i låga hastigheter vid byte till däck med större rullningsomkrets?

Normalt är ju, att felvisningen är liten vid låga hastigheter för att bli större när hastigheten ökar.

Själv skulle jag aldrig vilja ha en bil där hastighetsmätaren visar för låg hastighet i området 30 - 70 km/h.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Med tanke på den ganska stora ändringen av ET bör man också kolla att det finns plats utåt i hjulhusen, speciellt bak, är sedan fälgarna bredare än de nuvarande ökar ju bredden utåt ytterligare med halva breddökningen.

Oops, visste inte att ET-måttet var olika på 15/16" fälgarna, Fiat misstänker jag.
Självklart ska inte ET ändras ifall det inte behövs.

F

F.d. 940

Guest

Blir det för stor skillnad mellan ET68 och ET45, inga problem med platsen i hjulhuset.
Arne.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Stämmer bultcirkeln?

På många Ducato-generationer är den olika för 15- och 16-tumshjul?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

68-45=23 mm på varje sida. Dvs 46 mm spårviddsökning för din del. Låter mycket, ökad belstning på hjullager bl.a. - Men i ärlighetens namn, jag har ingen egen uppfattning hur mycket som man kan tolerera.
// Göte J

F

F.d. 940

Guest

Bultcirkel är rätt 5/118 ET45 6,5" 16".
Arne.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vet du vilken bredd du har på dina nuvarande fälgar? Om de också är 6,5 tum måste du ha minst 35mm plats utanför det nuvarande hjulet i innerskärmen/baljan som går upp i golvet bak. Om dina nuvarande fälgar är 6 tum måste du ha ytterligare 6mm minst.

F

F.d. 940

Guest

Hur kan det bli 35mm när ETär 68-45=23.
Är det något jag har missat.
Arne.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest

Ändrade mig och beställde byte av dreven i växellådan ( femte växeln ).
Arne.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Min 5:a är också omdrevad men det funkar väl tvärtom ??? För mig sjönk varvtalet betydligt på 5:an och det är väl därför man drevar om den??
eller har jag fel där :confused:

F

F.d. 940

Guest

Tycker att det är lite för mycket varv,( 2800varv vid 90km/h GPS fart.)
Arne.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Jag kanske missförstod dig , du skrev att du hade höga varv och att den var omdrevad på 5:an ? Då är den kanske nerdrevad då annars är det väl brukligt att man drevar så att motorvarven sjunker på 5:an , jag kör i 110 med ett behagligt motorljud i bilen sen går det mindre bränsle också :) :) :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, nja det man drevar om bilarna från början för, är att man vill ha mera kraft på femman så att bilen orkar mer, för den släpar ju på maxlast och vikt hela tiden.
På modellen mellan -95 till -02 även för att inte femmans höga utväxling skall knäcka dreven då de blir plågade om man inte växlar ner om det börjar ta mot i backar m.m.
På årsmodell efter -02 mest för att få mera kraft i motorn, för de dreven brukar hålla.
Sedan finns det ju en hel del olika utväxlingar så om de har växlat om den för mycket så är det inte helt säkert att det blir bra om man återvänder till originalutväxlingen, utan ett mellanting kanske vore det bästa för att inte tappa för mycket kraft på femman.
Vid omväxling av femman så är det inte bara kraften man bör ta hänsyn till utan även om man mest håller sig till mindre vägar och ändå vill kunna åka på femman, eller om man ofta vill hålla hög fart på motorvägar. Men inte heller där är det ju så roligt om motorn (eller femmans drev) inte orkar på femman när det tar mot även om man kan få upp farten på slät väg utan motvind.

M.v.h. JANKRO.

Toppen