• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat en

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Fiat har ju kommit med en ny chassi-modell fr 07 som de flesta känner till,men jag kan inte hitta några kommentarer från någon som kör eller har provat någon sådan.
Jag är väldigt intresserad av hur nya stora motorn fungerar med 6-växlad låda-kan det bli det så att motorn är så stark att man kan ligga på för låga varv för att smörjningen skall fungera-eller har itlienarna lärt sig något?
Hur är bränsleförbrukningen i förh till gamla mod?
Ger det nya chassiet några större skillnader i vägegenskaper?
osv.

Lasse W
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Nya Fiat en

Efter Påsk kan jag rapportera... jag hämtar ut min 130hk 2,3 MJ på torsdag:)
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Nya Fiat en

Jag har kört drygt 1500 mil med min Niesmann Arto -07, med 3.0 liters motorn o 6-växlad låda. MYCKET NÖJD med allting. Bra kraft o vrid i motorn, jämfört med min gamla som var en Dethleff -04 med 2,8JTD med KCR box o automat, så är det stor skillnad. Bränsleförbrukning enligt färddator pendlar mellan 1,05-1,21 vid varje tankning då jag nollställer. Då det är min arbetsplats så håller jag normal personbilsfart dvs +10km. Eftersom automatlåda ej finns än så var jag lite tveksam inför 6-växlad manuell låda men det har fungerat perfekt tack vare stort vrid. Verkar också som Fiat har fått ordning på värmesystemet, det har fungerat felfritt hela vintern liksom bilen i sin helhet.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nya Fiat en

Hej, Lasse W

Kunde inte hålla fingrarna i styr så det blev en spontan provkörning av en Burstner I710 för några dagar sedan.

Bilen var en boggie med nya Fiaten 3.0 och den kändes överraskande pigg och tyst trots att den var ny.
Även överraskande kursstabil vid "att köra om tradare i högfartsprovet". Inget slingrande med bakdelen - möjligen bidrager boggien till detta. ??

Körde bara ca 5 mil så förbrukningen kan jag inte uttala mig om.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nya Fiat en

Ska bli intressant att höra hur länge drivknutarna håller...
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nya Fiat en

Kölis, tror du att denna med boggie lättare kan slita ut knutarna ?

Jag undrar eftersom vi ändock kan vara lite intresserade av modellen.

Går en boggie tyngre att dra än enkelaxel ?

DS
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nya Fiat en

Nej en boggie går inte tyngre än en enkelaxel. Men den skuter på mer i kurvorna på framaxeln och då är det snarare framhjulslagren som får ta upp kraften. Nu är inte framhjulslagren någon känsligare punkt på Fiat utan snarae så är det drivknutarna som är känsliga. Man ska ha klart för sig att man åker i princip med en maximalt latsd framhjulsdriven lastbil, HELA TIDEN. 1500 mil är tyvärr inte ovanligt för ett byte om man kör på slingriga vägar med backar.
 
Toppen